بازدید 5439
۸

قلب پارک ملی پابند شکافته خواهد شد؟!

کد خبر: ۵۹۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 29 May 2016
آغاز عملیات احداث جاده در پارک ملی پابند، انتظار صدور مجوز از سوی مسئولانی را می‌کشد که همچنان می‌گویند تعمیرات و بهسازی است و بنا بر احداث جاده‌ای نو نیست.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته، به دنبال انتشار خبر استقرار لودرها و تجهیزات پیمانکار در پشت مرز پارک ملى پابند در استان مازندران به منظور آغاز عملیات احداث جاده‌اى در قلب این پارک ملی اعتراضات فعالان زیست محیطی و سپس طیفی از رسانه‌ها نسبت به تخریب این پارک ملی بالا گرفت.

جاده‌ای که به گفته فعالان زیست محیطی بناست به بهانه اتصال روستاى بندبن شهرستان نکا در استان مازندران به روستاى دیباج در استان سمنان، نهایتا به جاده‌اى عریض و درجه یک برای دسترسى استان‌هاى مازندران و سمنان بدل شود. محورى پر رفت آمد برای دسترسى به شمال کشور که پارک ملى پابند را که یکى از سه پارک ملى واقع در جنگل‌هاى هیرکانى به شمار می‌رود به طور جدی آسیب ببیند.

سیدرمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه عبور جاده از پارک ملی به عنوان اکوسیستم‌های خاص آسیب جدی به منابع طبیعی وارد می‌کند در انتقاد به احداث جاده در پارک ملی پابند در استان مازندران، تأکید می‌کند: بر اساس قانون هیچ دستگاه و سازمانی نمی‌تواند اقدام به عبور جاده از پارک‌های ملی کرده و عملیات اجرایی داشته باشد مگر اینکه به تصویب هیات دولت برسد. لذا هر نوع ساخت و ساز در پارک‌های ملی خلاف قانون است و بدون شک باید با متخلفان برخوردی قاطع صورت گیرد.

از سوی دیگر، حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست تأکید کرده بود: با معاون محیط زیست طبیعی استان مازندران تماس گرفته و تأکید کرده‌ایم که به هیچ وجه با ساخت جاده در پارک ملی موافقت نکنند.

قلب پارک ملی پابند شکافته خواهد شد؟!

اما ناصر مهردادی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران در این باره می‌گوید: پس از آنکه از ورود بلدوزر و آغاز عملیات در منطقه، آگاه شدیم بنابر وظیفه، از فعالیتی که بدون هماهنگی فرمانداری با اداره محیط زیست استان مازندران آغاز شده بود قاطعانه ممانعت به عمل آوردیم.

وی ادامه می‌دهد: پس از بررسی منطقه و اعلام نظر کارشناسی نسبت به صدور مجوز برای آغاز عملیات، تصمیم گیری خواهد شد اما آنچه حائز اهمیت است این است که بنا نیست جاده‌ای احداث شود، بلکه تنها قرار است جاده‌ای که پیش از تبدیل این منطقه به پارک ملی، وجود داشته اکنون مورد تعمیر و بازسازی قرار گیرد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه تمام مسیر این جاده را شخصاً طی کرده است، تأکید می‌کند: از نگرانی همکاران و علاقمندانی که کلماتی چون "ویرانگر" را به این جاده نسبت می‌دهند متشکرم اما هیچ درخت مهمی مانند ارس در مسیر این جاده قرار ندارد و این جاده به قطع هیچ درختی منجر نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازسازی جاده، تعریض را هم شامل خواهد شد یا خیر گفت: تعریضی در کار نیست. همان جاده قدیمی که عرض آن در نقاط مختلف از 5 تا 10 متر نوسان دارد به دلیل ریزش هایی که داشته مورد تعمیر قرار خواهد گرفت و مشکلی برای منطقه ایجاد نخواهد کرد.

این در حالی است که شواهد و اظهارات مردم منطقه حاکی از آن است که آنچه مدیرکل استان مازندران از آن به عنوان جاده‌ای یاد می‌کند که بناست تنها مورد بازسازی قرار گیرد، مسیری است مال رو با عرض حدودا 3 متر که برای حمل بار توسط چارپایان و به ندرت برخی وسایل نقیله‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلب پارک ملی پابند شکافته خواهد شد؟!

عرفان غفوری، فعال محیط زیست استان مازندران در این‌باره می‌گوید: هیچ جاده‌ای برای تردد وسایل نقلیه در این منطقه وجود ندارد و اینکه تبدیل جاده‌ای که جز الاغ و قاطر از آن نمی‌گذرد به یک محور اصلی را "بازسازی" تعبیر کنیم دور از اخلاق است. آنچه با آغاز عملیات در پارک ملی پابند شاهدش خواهیم بود بازسازی و تعمیرات نیست بلکه احداث جاده‌ای درجه یک است که با خراشیدن قلب پارک ملی پابند و نابودی آن، زیستگاه گونه‌های جانوری ارزشمندی همچون مرال، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی را ویران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  درخواست‌های فعالان زیست محیطی منطقه برای ممانعت اداره کل حفاضت محیط زیست استان مازندران از احداث جاده در پارک ملی پابند تا کنون بی نتیجه مانده گفت: طبق ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت انسانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک‌های ملی ممنوع است اما متاسفانه قانون هم مانند مسئولیت‌پذیری، توسط مسئولان اداره کل محیط زیست استان زیر پا گذاشته شده است به گونه‌ای که در واکنش به اعتراضات فعالان زیست محیطی منطقه، تنها می‌گویند: خودتان بروید جلوی عملیات را بگیرید.

اما داریوش مقدس معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در حالی خبر از ارسال گزارش کارشناسی این اداره درباره وضعیت و موقعیت جاده به معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برای تصمیم گیری نهایی برای صدور یا عدم صدور مجوز می‌دهد که بی اعتمادی نسبت به گزارش ارسال شده از مازندران به تهران از یک سو و اعتراضات نمایندگان مجلس، فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها و مخالفت اکید حمید گشتاسپ میگونی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوز احداث جاده در پارک ملی پابند توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران از سوی دیگر، چشم‌ها را به دست مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست دوخته است. مسئولانی که در صورت امضای مجوز تخریب پارک ملی پابند، برگی سیاه در کارنامه خود به جا خواهند گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مسئولین محترم بجای اینکه روند رو به رشد داشته باشند در حال عقب گرد هستند. بعد از اینکه جاده وسط پارک ملی احداث شد باید شاهد نابودی قطعی آن باشیم. این پارک و تمام منابع طبیعی و زیست محیطی کشور میراث طبیعی ای هست که نباید بخاطر کوته نظری و غفلت عمدی و یا منافع شخصی افراد رو به زوال برود و این مهم متعلق به نسل ما نیست. نسل های آینده نیز سهم دارند و تمام ماها مسئولیم که نگذاریم این پروژه ی ویرانگر اجرایی شود و همه جوره مخالفت خواهیم کرد؛ حتی اگر افراد مسئول با قانونمدارها قوانین غیر منطقی را پیش ببرند شک نکنید برخورد و لحن و عمل ما متفاوت خواهد شد. به امید توقف پروژه ی بی اساس نابودی پارک ملی
کشیدن جاده وسط پارک ملی خیانتی در قبال مردم ایران است زیرا آسیب های جبران ناپذیری به منابع ملی کشور وارد می شود. جالب است که در قرن بیست و یکم که همه دنیا شعار توسعه پایدار را سر می دهند، مسىولین در کشور ما هم چنان در جهت توسعه ناپایدار و تخریب میراث ملی پا فشاری می کنند. نمونه های بسیاری از تخریب هایی که جاده ها در محیط زیست کشورمان ایجاد کرده اند موجود هستند. آیا وقت آن نرسیده که اندکی در قبال حفظ میراث ملی مان احساس مسىولیت کنیم؟
جاده سازی در زیستگاه های طبیعی؛شهرک سازی و تصرف زیستگاه ها؛همه و همه باعث شده تا شاهد از بین رفتن تدریجی حیات وحش و ساکنان حقیقی و قدیمی این زیستگاه ها باشیم...تصادفات جاده ای حیات وحش در جاده هایی که از دل مناطق حفاظت شده رد میشوند و نبود امکانات ایمن سازی در این جاده ها؛سبب شده تا جمعیت یوز موجود در کشور به تعداد چشمگیری پایین بیاد و دغدغه ی انقراض این گونه ی ارزشمند امروزه ذهن تمام فعالان حیات وحش رو درگیر کرده...از محیط زیست تقاضا داریم بطور جدی مخالفت کنه با روند جاده سازی در این مناطق خاص و جلوی نابودی محیط زیست و حیات وحش و زیستگاه ها رو بگیرند
ای بابا...بازسازی خیلی فرق داره با ساخت جاده جدید!بازسازی کنن مشکلی نیست فقط اتوبان و جاده نسازن که پارک ملی نابود مییییشه .جلوشونو بگیرید نزارید همین دو تیکه پارکی بکری که باقی مونده تو کشور از بین بره...
من بعنوان یک شهروند ایرانی مخالفت صریح خودم را با احداث این جاده اعلام می کنم. باید بپذیریم که مناطقی در کسپر بعنوان ذخایر و غنایم ملی از دستبرد راه سازی و... محفوظ باید باشد.
دیگه تمام ذخایر به فنا رفته معادن درش تخته شده الان نوبت حیوانات ناب ایران زمینه ؟!
مجوز شکار به خارجیا فروخته میشه الانم جاده بزنن وسط حیات وحش ؟!!!!!!
بقول یک بنده خدایی شماها مسلمون نیستین به والله مسلمون نیستین !!!تاجایی که توانم باشه جلو این عمل 100درصدمیایستم
من اهل پابندهستم, هیچ جاده ای وجودندارد, متاسفانه فرماندارنکا پیگیربازگشایی جاده هست, ظاهرامنفعت زیادی برایش دارد, فراموش نکنیم هرجایی ک جاده زدن چوبهای جنگلش ب تاراج رفت وحیوانات کمیاب توسط شکارچیان شکارشدونسلشان منقرض شد
هدف ازاحداث جاده درپارک ملی پابند,وصل شدن دواستان مازندران ب دامغان است,,,,درصورتی ک ازکیاسرب دامغان وگلوگاه ب دامغان وصل میباشد,پس نیازی ب ازبین بردن جنگل وحروم کردن پول بیت المال نیست,ب نظرمن هدف ازساخت جاده درپارک ملی پابند,تاراج بردن درختان جنگل وشکارحیوانات کمیاب میباشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار