بازدید 10387

چرا داعش در آستانه یک شکست بزرگ است؟

کد خبر: ۵۹۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 29 May 2016
یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین شکست های پیاپی داعش را نشانه ای از سقوط و ناکامی این گروه و وابستگان آن می‌داند.

آزادسازی مناطق اشغالی داعش یکی پس از دیگری و کشته شدن سرکرده هایش در عملیات های آزادسازی کشورهای عراق و سوریه نشان دهنده تضعیف این گروه تروریستی است. اما آیا این سیکل ادامه دارد و قرار است سقوط های داعش ادامه داشته باشد؟ برای یافتن پرسش این پاسخ با یک کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشستیم.

حسن هانی زاده معتقد است تجربه هایی که نیروهای مسلح عراق و سوریه تا به حال در مبارزه با گروه های تروریستی به دست آورده اند و تضعیف روحیه نیروهای داعش نشان دهنده شکست این گروه تروریستی است و این شکست ها همچنان ادامه خواهد داشت. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با این کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه را در ادامه می‌‌خوانید.

دولت عراق یک عملیات بزرگ برای آزاد سازی فلوجه ترتیب داد که فرمانده داعش در آن کشته شد، حال این اتفاق چه تاثیری در آزادسازی مناطق اشغالی سوریه و عراق خواهد گذاشت؟

عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه که مرحله دوم آن نیز آغاز شده مقدمه ای برای آزادسازی شهر موصل و رقه سوریه است. با توجه به اینکه شهر فلوجه در استان بزرگ الانبار عراق یک منطقه استراتژیک تلقی می شود لذا دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق اهمیت زیادی برای این عملیات قائل است. حضور گسترده نیروهای مردمی و نیروهای مسلح عراق برای آزادسازی فلوجه نشانه اهمیت سیاسی و استراتژیک این شهر است. با توجه به اینکه فلوجه در فاصله 65 کیلومتری شهر بغداد پایتخت عراق قرار دارد لذا گروهک تروریستی داعش معمولا از طریق شهر فلوجه عملیات انتحاری در شهر های بزرگ عراق در مرکز این کشور انجام می دهد و به نظر می رسد که آزاد سازی فلوجه می تواند گام مهمی برای آزاد سازی موصل باشد و پس از آن آزاد سازی شهر های مختلف سوریه از وجود گروهک های تروریستی خواهد بود. بنابراین با توجه به جریان سازی های گسترده رسانه های عربی علیه نیروهای مردمی عراق به نظر می رسد که دولت حیدر العبادی مصمم است تا شهر فلوجه و موصل را به زودی و در فرصت مناسب آزاد کند.

به نظر می رسد در حال حاضر داعش در سیکلی قرار گرفته که تک تک سرزمین هایی که به دست آورده را از دست می دهد این اتفاق از چه چیزی ناشی می شود و آیا مشکلی درون این جریان پیش آمده؟

با توجه به تجربه ای که نیروهای مسلح عراق و سوریه در جنگ های میدانی به دست آورده اند و همچنین شکست روحی نیروهای وابسته به داعش به نظر می رسد که داعش اکنون در آستانه یک شکست قرار دارد. جامعه جهانی هم به این نتیجه رسیده که باید برای سرکوب گروهک تروریستی داعش همکاری کند. با توجه به اینکه داعش ساخته و پرداخته عربستان، رژیم صهیونیستی، قطر و ترکیه است، به نظر می رسد که اکنون شرایط به گونه ای است که کشور ها به این نتیجه رسیده اند که داعش یکی از گروهک های تروریستی خطرناک است که امنیت منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به نظر شما وضعیت سوریه و نبرد بین نیروهای دولتی و تروریستی در حال حاضر چگونه است؟

پیشروی نیروهای دولتی سوریه و حزب الله در شمال حلب و آزادسازی بخش هایی از شهر های اطراف حلب نشان می دهد که یک انسجام بیشتری میان نیروهای مردمی و دولتی سوریه به وجود آمده ضمن اینکه همکاری مشورتی جمهوری اسلامی ایران در آزادسازی شهر های سوریه بی تاثیر نیست. به همین دلیل به نظر می رسد که وضعیت میدانی سوریه به نفع دولت بشار اسد تغییر کرده ولی مسئله فشار سیاسی از سوی بازیگران بحران سوریه علیه دولت منتخب این کشور همچنان ادامه دارد.

تاثیر گفتگوی دور آخر وین بر موضوع سوریه چگونه خواهد بود؟

گفتگو های میان مخالفان سوریه و دولت سوریه در ژنو و وین به نتیجه نرسیده و به نظر می رسد این گفتگو ها خروجی قابل قبولی نخواهد داشت. دولت سوریه مصمم است از طریق نظامی گروهک های تروریستی را سرکوب کند و به همین دلیل به نظر می رسد اکنون راه حل بحران سوریه سرکوب گروهک های تروریستی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان