بازدید 14437
اقدام تأمل برانگیز دیگری از «دانشگاه مادر»؛

دانشگاه تهران بناگاه انصراف داد و ظرفیت پذیرش نصف شد!

باز هم مدیران دانشگاه تهران تصمیمی گرفتند که اعتراض بسیاری را به همراه داشت؛ معترضانی که این بار متقاضیانی هستند که مدت‌ها برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد تلاش کرده‌اند و حالا با اعلام تصمیم ناگهانی دانشگاه تهران، شانس قبولی شان در تحصیلات تکمیلی را نصف شده می‌بینند.
کد خبر: ۵۹۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 28 May 2016
باز هم مدیران دانشگاه تهران تصمیمی گرفتند که اعتراض بسیاری را به همراه داشت؛ معترضانی که این بار متقاضیانی هستند که مدت‌ها برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد تلاش کرده‌اند و حالا با اعلام تصمیم ناگهانی دانشگاه تهران، شانس قبولی شان در تحصیلات تکمیلی را نصف شده می‌بینند.

به گزارش «تابناک»، مدیران دانشگاه تهران که به تازگی با اقداماتی مانند کاهش تراز حدنصاب متقاضیان ورود به دوره دکترا در برخی رشته ها و دعوت از افرادی جدید برای شرکت در آزمون مجدد ورودی این دوره (اینجا) خبرساز شده و زمینه ساز شکل گیری اعتراضاتی شده‌اند، بار دیگر دست به تغییری زده‌‎اند که اعتراض شماری دیگر از متقاضیان ورود به دوره تحصیلات تکمیلی را به دنبال داشته است.

ماجرا از این قرار است که دست اندرکاران مدیریت این دانشگاه بناگاه، بی آنکه توضیحی دهند، از جذب دانشجو در سال 1395 در چهار گرایش در زیرمجموعه هنرهای ساخت و معماری و مجموعه معماری انصراف داده‌اند؛ تصمیمی که دلیل یا دلایل آن مشخص نیست و اعتراض متقاضیان ادامه تحصیل در این چهار گرایش را به همراه داشته است.

آن گونه که متقاضیان تحصیل در گرایش‌های «فناوری گرایش بیونیک»، «مدیریت پروژه و ساخت»، «مطالعات معماری» و «معماری داخلی» می‌گویند، بر اساس این تصمیم که در زمانی نامناسب اعلام شده، ظرفیت ورودی این گرایش ها تقریبا نصف خواهد شد، زیرا نیمی از ظرفیت پذیرش این گرایش ها در اختیار دانشگاه تهران بوده و با انصراف ایشان، لطمه بزرگی به متقاضیان تحصیل در این گرایش ها وارد خواهد آمد.

این در حالی است که به باور معترضان، افرادی که با برنامه ریزی های هدفمند برای قبولی در این گرایش ها تلاش داشته‌اند، لطمه بیشتری خواهند خورد، چون یکباره شانس قبولی شان نصف شده است؛ اتفاقی که اگر پیشتر درباره آن اطلاع رسانی شده بود، چه بسا ایشان را به راهی متفاوت هدایت می‌کرد و می‌توانست وضعیت بهتری برایشان رقم بزند.

تلخ تر آنجاست که می‌بینیم توضیحی برای چرایی انصراف این دانشگاه از پذیرش دانشجو در این گرایش ها ارائه نشده است. آن هم در شرایطی که دانشگاه تهران به عنوان یکی از قطب های علمی معماری شناخته می‌شود و با دایر کردن دوره‌های عالی تخصصی در این زمینه، اقدام به جذب داوطلبان حضور در این دوره ها و صدور مدرک برای ایشان می‌نماید؛ رویکردی که با انصراف این دانشگاه از پذیرش متقاضیان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه در تعارض است.


انصرافی که معترضان آن را «تصمیم خلق الساعه و بدون اعلام قبلی» می‌خوانند و بر این باورند، «تضییع حقوق داوطلبان نخبه و زحمتکش را در پی خواهد داشت و موجب ناامیدی آن دسته از داوطلبانی‌ست که با برنامه ریزی های هدفمند، تلاش زیادی در راستای موفقیت در این آزمون انجام داده‌اند».

نامه اعتراضی جمعی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد رشته های مجموعه هنرهای ساخت و معماری و مجموعه معماری بدین شرح است؛

باسمه تعالی
با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانبان جمعی از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۵ مجموعه هنرهای ساخت و معماری و مجموعه معماری، متاسفانه مطلع شده ایم که دانشگاه تهران برخلاف روال عادی هرساله و بدون دلایل واضح و روشن و در زمان نامناسب از پذیرش دانشجو در سال جاری ۹۵ در چهار گرایش فناوری گرایش بایونیک، مدیریت پروژه و ساخت، مطالعات معماری و معماری داخلی اعلام انصراف نموده است.

با عنایت به جایگاه والای دانشگاه تهران از سویی محدود بودن تعداد پذیرش دانشجو در این رشته ها در سطح کشور که تقریبا نیمی از این پذیرش نیز توسط دانشگاه تهران انجام می‌پذیرد، این تصمیم  خلق الساعه و بدون اطلاع قبلی، تضییع حقوق داوطلبین نخبه و زحمتکش را در پی خواهد داشت و موجبات ناامیدی آن دسته از داوطلبینی است که با برنامه ریزی‌های هدفمند، تلاش زیادی را در جهت موفقیت در این آزمون انجام داده‌‎اند.

لذا خواهشمند است برای جلوگیری از تضییع حقوق این دسته از جوانان عزیز کشورمان دستور فرمایید تا مراتب پیگیری شده و با اتخاذ تصمیمی درست و عادلانه توسط مسئولین ذیربط، از این ظلم آشکار جلوگیری به عمل آید.

باتشکر از حسن توجه و عنایت شما
جمعی از داوطلبین ازمون کارشناسی ارشد رشته های مجموعه هنرهای ساخت و مجموعه معماری

رو نوشت:
دفتر پیگیری شکایت های وزارت علوم و تحقیقات فناوری
سازمان سنجش آموزش کشور
دفتر محترم ریاست دانشگاه تهران
دفتر محترم ریاست امور آموزشی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۷
وقتی سهمیه ای رو به صورت عمومی حذف می کنند قبلا آن را به شکل خصوصی وصل کرده اند
تابناک خواهش می کنم این موضوع رو پیگیری کنید! من فارغ التحصیل رشته ی معماری هستم که یک سال تمام به صورت شبانه روزی برای قبول شدن توی رشته مدیریت پروژه و ساخت درس خوندم ! رشته ای که در کل ایران فقط در دوره ی روزانه و شبانه 40 نفر رو ورمیداره! حالا با این مصوبه ظرفیت در کل ایران فقط به 20 نفر می رسه و من مسلما اگه شانسی هم برای قبول شدن داشته باشم حالا این شانس به صفر رسیده و من عملا یک سال از عمرم رو هدر دادم!!!!! خواهش می کنم اجازه ندین بعد از برگزار شدن آزمون ارشد و بدون اطلاع قبلی این ظلم بزرگ رو در حق این همه آدم انجام بدن!
اصل تصمیم خیلی هم درسته. شاید یه کم زمانش مناسب نباشه.
دانشگاه تهران یکی از بی در و پیکرترین دانشگاه های ایرانه
بجای فوق لیسانس برید میدان فردوسی تو کار دلار جالشو ببرید فوق بگیری که چی بشه
با سلام
کار بسیار عالی انجام داد.
اگه ما همینطوری بی حساب کتاب بریم برای تحصیلات تکمیلی آیا این همه جای کار وجود داره برای این سطح تحصیلات؟
من یکی که میگم دستشون درد نکنه. بقیه دانشگاه ها هم یاد بگیرن
تيترتان گمراه كننده است.
دانشگاه های بزرگ مخصوصا دانشگاه تهران در بی عدالتی برای جذب دانشجوی دکتری غیر خودی ید طولانی دارند و نا حقی در جذب دانشجوی دکتری موج می زند. خواهشمند است مسئولان تا دیر نشده اقدام کنند.
واقعا جای تاسف دارد عدم مسیولیت مسیولین.

آیا مایلند دانشجویان جذب واحدهای مجازی . شبانه . .... شوند؟

ضمنا متاسفانه سالهای زیادی است که دیگر از آن جایگاه والا خبری نیست!
با سلام

این تصمیم در نهایت به نفع قبولشدگان خواهد بود چرا که مثل ما که 6 سال پیش ارشد قبول شدیم و خیلی خوشحال بودیم نگو ظرفیتها خیلی بالاست و این باعث کم شدن کار و افزایش افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد خواهد شد.
دانشگاه تهران آنقدرها هم که میگید قطب علمی نبود. شما بزرگش کرده بودید.
کار خوبی میکنه افزایش ظرفیت دانشگاه ها بدون وجود ظرفیت شغلی توئ کشور چه فایده ای داره
تابناک جان مطمئن باش اونقدر که شما فکر می کنی بی حساب و کتاب نبوده.
همش باندبازیه.
دعوای باند دکتر ### با باند پروفسور ###
واقعا متاسفم.
الآن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کار نسبتاً ساده ای شده است. یعنی صرف داشتن مدرک ارشد دیگه ارزش چندانی ندارد.
آنچه با ارزش است دریافت مدرک ارشد از دانشگاهایی مانند شریف و تهران است که می تواند به معنای حقیقی آینده من دانشجو را تغییر دهد. لذا این کار واقعا ضربه بزرگی به ما بود.
تجدید نظر شود.
خجالت اوره ....
اونوقت دیگه همه این بی برنامگی ها بنظرتون عادی میاد!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر