سوراخ های درون خورشید و اثرات آنها بر حیات زمینی ما + ویدئو

شاید همه ما تصور کنیم، با توجه به شرایط خورشید، این ستاره بزرگ تنها یک الگوی فصلی دارد؛ اما واقعیت آن است که خورشید هم می تواند الگوهای فصلی متفاوتی داشته باشد و یکی از مهمترین و کمتر شناخته شده ترین پدیده های آب و هوایی در سطح خورشید «سوراخ های خورشیدی» یا Coronal Holes هستند. همانند آنچه به تازگی توسط رصدخانه پویایی های خورشیدی ناسا (SDO) گرفته و در قالب یک ویدئو از سوی این آژانس منتشر شده است.
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 28 May 2016

به گزارش «تابناک»، ناسا در این باره می گوید: سوراخ های خورشیدی بخش های کم تراکم اتمسفر خورشید هستند که با نام Corona شناخته می شوند. از آنجا که این نواحی میزان مواد خورشیدی کمتری دارند، در نتیجه حرارت کمتری داشته و از سایر نواحی اطراف خود تاریک تر به نظر می آیند.

سوراخ های خورشیدی تنها در شرایطی بسیار خاص و در نور بسیار شدید ماوراء بنفش قابل رؤیت هستند که در حالت عادی، چشمان ما قادر به دیدن آن نیست؛ اما ناسا در تصویر و ویدئو منتشر شده، آنها را با رنگ صورتی مشخص کرده تا تشخیص آنها ساده تر باشد. این سوراخ ها همچنین تحت اشعه ایکس نیز قابل رؤیت هستند.

تماشا کنید: سوراخ های درون خورشید و اثرات آنها بر حیات زمینی ما

هرچند هنوز مشخص نیست که دقیقا چه عاملی باعث پدید آمدن سوراخ های خورشیدی می شود، این موضوع مسلم شده که این سوراخ ها می توانند منجر به بروز توفان های خورشیدی با قدرت حداقل سه برابر توفان های ناشی شده از سایر نقاط خورشید شوند. توفان خورشیدی، جریان هایی از پلاسما هستند که به همراه ذراتی از سوی خورشید شلیک می شوند.

وقتی یک چنین توفانی با مگنتوسفر زمین – ناحیه مغناطیسی دور زمین – برخورد می کند، دو اتفاق به همراه دارد؛ یا منجر به بروز پدیده های زیبایی مانند شفق قطبی می شود و یا به شکلی مخرب می تواند تأثیرات شدیدی بر نیروگاه های تولید برق و تجهیزات مخابراتی داشته باشد.

طی دوره مینیموم خورشیدی ـ دوره ای حدود یازده ساله که طی آن خورشید در آرامش است ـ این سوراخ های خورشیدی را می توان در نواحی قطبی خورشید دید.

ویدئوی زیر که ناسا آن را منتشر کرده، ترکیبی از مجموعه تصاویر گرفته شده توسط SDO در ماه می سال جاری است.

رصدخانه خورشیدی ناسا یا SDO در سال 2010 شروع به کار کرده و در دل خود، مجموعه ای از ابزارهای ویژه برای رصد خورشید را جای داده است. این رصدخانه از زمان شروع به کار خود، تصاویر بسیار جالبی را از ستاره بزرگ منظومه ما به دست داده و تأثیرات مهمی در مطالعات دانشمندان روی خورشید داشته است.

تعداد بازدید : 509