بازدید 49005
پیرو دستورالعمل بانک مرکزی و تعویض کارت های بانکی، بانک تجارت؛

میلیاردها تومان هزینه تعویض کارت های بانکی بر عهده مشتریان

الزام بانک مرکزی به بانک ا برای تعویض کارت های بانکی، هزینه تازه ای است که مشتریان را از آن گریزی نیست و همواره هزینه کوتاهی های مدیریتی را مردمی می پردازند که کوتاهی نداشتند؛ طرحی که احتمالا در بانک تجارت، حاشیه سودی حدودا چهل میلیاردی خواهد داشت و مدیران بانکی نیز بابت اجرای آن تشویق خواهند شد.
کد خبر: ۵۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 27 May 2016
سوم خرداد ماه سال جاری بانک تجارت اعلام کرد که دارندگان هفت میلیون عابر بانک تجارت، باید با مراجعه به شعب این بانک نسبت به تعویض این کارت اقدام کنند. چهارم خردادماه و در واکنش به اخبار شبکه های مجازی در توضیحاتی اعلام داشت که این اقدام در راستای دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب صورت می گیرد و هزینه تعویض کارت برای اکثر مشتریان دارای تجارت کارت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی معادل 11500 ریال خواهد بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این نخستین بار نیست که بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری که به عنوان امین، دسترسی به اموال مردم دارند با وضع بخشنامه هایی یکشبه، اقدام به برداشت از حساب ایشان می کنند و به احتمال قوی آخرین بار نیز نخواهد بود؛ بخشنامه هایی که هیچ گاه شفاف رونمایی نمی شوند و همواره در هاله ای از ابهام شما را مجبور به پرداخت وجهی می کنند که در سبد هزینه ایی تان جایی ندارد و حتی ممکن است شما نسبت به پرداخت آن چندان حساس نباشید، ولی وقتی این عدد کم در کمیتی زیاد ضرب می شود، عددی قابل توجه خواهد بود؛ مثل این شانزده میلیارد و صد میلیون تومانی که بانک تجارت از این محل عایدی خواهد داشت.

نگاهی موشکافانه به اظهارات کاظم پور، سه روز پس از رسانه ای شدن این طرح که گفته بود: مطابق دستورالعمل بانک مرکزی مهلت انقضای هر کارت بانکی از زمان صدور سه سال بوده و بر اساس مصوبه بانک مرکزی هزینه تعویض هرکارت 23000 ریال می باشد.

وی افزود : بانک تجارت منافع مشتریان خود را در این طرح به طور کامل ملحوظ داشته و تعویض کارت هایی که کمتر از یک سال از زمان صدور آنها گذشته را رایگان و تعویض کارت هایی که بیش از یک سال از زمان صدور آنها گذشته را با دریافت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی انجام می دهد و تنها مشتریانی که از زمان انقضای تجارت کارت آنها گذشته، مبلغ 23000 ریال برای تعویض تجارت کارت خود پرداخت می کنند.

نکته قابل تأمل اینکه وی «طرح تعویض کارت های این بانک را دقیقا در راستای دستورالعمل بانک مرکزی برای یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب و در راستای توسعه خدمات کارتی این بانک صورت می گیرد» می داند؛ پس خوانندگان محترم آمادگی این را داشته باشند که سایر بانکها نیز اقدام به تعویض کارت های بانکی خود کنند..

نگاهی گذرا به آمار نظامهای پرداخت بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته، نشان می دهد که 253,796,037 کارت برداشت در نظام بانکی صادر شده است، با در نظر گرفتن 2300 تومانی که بانک مرکزی هزینه تعویض کارها در نظر گرفته  583,730,885,100 تومان گردش مالی نظام بانکی فقط در فقره تعویض و یکسان سازی کارت های برداشت است.

هر چه سعی می کنم ذهنم را از تشابه دادن این طرح ها به طرح های تکراری در بعضی از مدیریت های شهری مثل جدول کردن پیاپی یک خیابان، رنگ کردن جدول ها به صورت فصلی، دیوار کشیدن به دور پارک ها بعد برداشتن دیوار بعد نرده کشیدن و مثال هایی از این دست دور کنم، نمی توانم. اساسا برای نگارنده مجهول است که چرا این دست هزینه ها باید از جیب مردم انجام شود؟

مگر غیر از این است که مسئولان نظام بانکی بارها و بارها از مزایای بانکداری الکترونیک و صرفه جویی هایی که این نظام دارد، برای مردم سخن گفته اند؛ پس یک بار هم که شده، مردم را در این صرفه جویی شریک کنند تا آنها نیز به عنوان رکن اصلی اجرایی شدن طرح های نوین بانکی سهمی در مزایای آن هم داشته باشند.

با مراجعه به جداول بانک مرکزی نکته دیگری جلب توجه می کند و آن صدور 34,986,120  کارت برداشت بانک تا دی ماه سال گذشته است که این عدد با هفت میلیون کارت ادعایی بانک تجارت تفاوت عمده ای دارد و با توضیحات تکمیلی احتمالی این عزیزان می تواند باعث رفع سوءتفاهم شود که در صورت صحت این عدد، گردش مالی بانک تجارت از محل تعویض کارتها به 80,468,076,000 تومان می رسد.

اما نکته پایانی در سخنان سخنگوی بانک تجارت دریافت های مختلف به ازای تعویض کارت مطابق با مدت زمان باقی مانده از اعتبار این کارت بود. با مراجعه خبرنگار تابناک به بانک تجارت به جهت تعویض کارت شخصی خود ـ که اعتبار هم داشت ـ مبلغ 2300 تومان از حساب وی کسر شد. البته تعویض این کارت هم خود قصه جداگانه ای دارد.

میلیاردها تومان هزینه تعویض کارتهای بانکی برعهده مشتریان

پس از مراجعه به بانک فرمی در اختیار شما قرار می گیرد و شما نیز مجبور به امضای آن هستید که گویا شما متقاضی تعویض کارت خود هستید و هیچ اولتیماتومی از طرف بانک نبوده است. بعد یک توافقنامه یک طرفه با بانک امضا می کنید و در واقع هر چه بانک مکتوب کرده، شما هم می گویید قبول دارم. پس از پایان عملیات نیز هیچ سندی مبنی بر اینکه چه عددی از حساب شما کم شده به شما اعلام نمی شود. حتی خبرنگار تابناک که درخواست صورت حساب شش ماهه کرده، باز هم تراکنش های روز جاری در آن ثبت نشده بود. با راهنمایی مدیریت شعبه به وسیله خودپرداز از ده تراکنش آخر رسید گرفته که این تنها سندی است که نشان می دهد مبلغ 2300تومان از حساب وی کم شده است.

میلیاردها تومان هزینه تعویض کارتهای بانکی برعهده مشتریان

اینکه مشتری تا چه زمانی باید هزینه بی تدبیری مدیران را بدهد، سؤالی است بی پاسخ، ولی نکته شیرین قصه این است که همیشه بابت عملکرد خوب مشتریان، این مدیران هستند که تشویق می شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹۹
انتشار یافته: ۳۸
بس که مردم ما در برابر این تکنیک های مسئولین بی تفاوت بودن، باعث شده که کار به اینجا بکشه. مردم مقصرند. باور ندارید.
زیاد سخت نگیر فقط شما بگویید تعداد کارت صادرکن ها را بیشتر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
بله درسته
شده حکایت ان پادشاه و سربازان در دروازه
بگو زیاد کنند ما عجله داریم
این گلایه ها را باید چه ارگانی حل و فصل کند.هر روز برنامه جدید و شگردی تازه برای اجحاف به مردم.ارگان بالاتر از بانک مرکزی چه کسی میباشد . صحیح و منطقی نیست که هر موردی را به عرض حضرت آقا برسانیم.
اینجا ایران است هنوز متوجه نشدین شما؟
۰تا زمانی که نظارت بر بانکها نیست.
چون پول دارند هر کاری کردند
به نظر می رسد یکی از راههای دریافت وجوه نه چندان معقول و حقیقتا نامشروع، اقدامات این چنین و مشابه آنهاست. اخیرا اعلان شد برای دریافت پیامک تراکنشها، باید فرمی را پر کرده و مبلغی را به بانک پرداخت نمود. این در حالی است که اولا وجوه جاری باقیمانده در حسابها بدون پرداخت هرگونه سود، یکی از بالاترین درآمدها را برای بانکها ایجاد کرده و بانکها در کمال جسارت بجای عذرخواهی از عدم پرداخت سود حسابهای جاری، به دریافت مبلغی برای اعلان واریز به حسابها اقدام می نماید!!! ثانیا اگر قرار است هزینه ای بابت پیامک ارسالی دریافت شود باید دقیقا به تعداد پیامکهای ارسالی، هزینه دریافت گردد. یکی از بانکها که اهل رعایت حلال و حرام می باشند همین کار را کرده و در پایان فصل، به تعداد پیامکهایی که برای مشتری ارسال نموده هزینه پیامک دریافت می نماید. بانکهایی چون بانک تجارت در حالی مبلغی را بصورت مساوی از مشتریان دریافت می کنند که برخی از آنها شاید مجموعا یکصد پیامک سالانه هم نداشته باشند که حدود 1200 تومان هزینه پیامک اوست در حالی که ظاهرا 10 هزار تومان از مشتری مزبور دریافت می کنند. قطعا این دریافت اضافه که ظاهرا با امضای یک فرم آن هم از سر ناچاری از مشتری میگیرند به صدها میلیون تومان و یا درآمد میلیاردی نامشروع می انجامد که در نهایت وارد زندگی کارکنان بانک گشته و همه زندگی آنها را به مال حرام آلوده می کند.. البته سیاست بانکها به سیاست مافیایی شباهت دارد. باندهای قاچاق ابتدا افراد را به مواد مخدر رایگان عادت داده و معتاد می کنند. بعدا که معتاد شدند تمام زندگی آنها را به یغما می برند تا مواد گران قیمت را در اختیار آنها بگذارند. مدتی مشتری را به پیامک عادت دادند حال آن را به راهی برای افزایش در آمد و کسب پول بی حساب تبدیل نمودید. این اقدامات قطعا ناپسند و کسب حرام می باشد که بانک مرکزی هیچ محاسبه و توجهی به این کسبهای حرام ندارد
دقیقا درست می گویید.....هرکس یا ارگانی که بتونه با عنوان های مختلف از مردم پول می گیرند......
با سلام به همکاران سایت تابناک که مشکلات مردم را منعکس می کند. هزینه تعویض کارت در بانک مهر اقتصاد سه هزار تومنه این بماند اما وامی که به مردم میدن سود 21درصد در ضمن 20درصد وام بدون هیچ سودی تا تسویه حساب بلوکه نگه میدارن این میشه 31 درصد ٰالبته کلیه بانک ها از همین رویه تبعیت می کنند در قراردادها هم کلمه عقود اسلامی به کار رفته است .سود وام بانک ها به سمت ربا رفته است که دین اسلام ربا را حرام دانسته است .
وقتی در روز روشن و به روشی کاملاً «قانونی» جیب مردم را اینگونه خالی میکنند، کسی میتواند توقع داشته باشد که مردم اخلاق کسب و کار را رعایت کنند؟ ...
نگارنده محترم لطفا قبل از نگارش مطلب پر از نگاه بدبینانه بهتره اول یه کم در مورد صدور کارت و عملیات بانکی تحقیق کنید. وقتی از مساله ای اطلاع ندارین بیان نکنید که باعث بی اعتمادی جامعه بشه.به عنوان مثال در مورد صدور کارت قابل توجه شما که نه تنها بانک سودی نمیبره بلکه بیشتر از هزینه دریافتی از مشتری هزینه صدور کارت میشود. به عنوان نمونه ریبون دستگاه صدور کارت که قابلیت چاپ200 عدد کارت رو داره به مبلغ 250 هزار تومان خریداری میشود. خود کارت خام هم دارای هزینه می باشد. دستگاه صدور کارت به علت حساسیت بالا نیاز به مراقب تمییز کاری داره و هزینه نگهداری اون بالا هست. به اینها کاغذ رمز و جلد کارت رو اضافه کنید. وقتی جمع بندی کنید متوجه خواهید شد که صدور یک فقره کارت بیشتر از اون2300 تومان برای هر بانکی هزینه داره
پاسخ ها
ali
| Belgium |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
اینا هیچ ربطی‌ به مردم نداره.هزینه کارت با بانکه. بخاطر وجود همین کارتها بانکها کلی‌ از پرسنل کم کردن و پس انداز می‌کنن.
ضد بانک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
آقایی که احتمالا خودت بانکی هستی! چرا از سود پول های هنگفتی که در حسابهای جاری وجود داره و بانکها با استفاده از اونها مفت مفت دارند بزرگ میشنچیزی نمیگی. آیا اون سود بیشتر از 2300 تومان نیست...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
ریبون میخوای 80 هزار تومان ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
می دونی همین یک قطع کارت باعث میشه که چقدر اسکناس کمتر چاپ کنند پول اینها کجا میره
بانک ها زالویی هستند در جان مردم و ملت
حتما مدیران بانک نیازمند وام ضروری 500 میلیونی قرض الحسنه هستند
از منم ۲۳۰۰تومان کم کردن. واین یعنی دزدی....
بانکها هم احتمالا از اونایی یاد گرفتن که هر 3-4 سال یکبار گواهینامه جدید ، کارت پایان خدمت مدرن یا کارت ملی متفاوت رو می کنند و مردم رو مجبور می کنند برای تعویض اقدام کنند .
کلا این مساله که شما ازش یاد کردی سالهاست یکی از روشهای درآمد زایی و اشتغال زایی در کشور ما محسوب میشه ....
پاسخ ها
ali
| Belgium |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
درامدزأیی بله. اما اشتغال نه.
بی تدبیری؟؟
شما به این میگی بی تدبیری؟
کل دنیا موندن که ایران چطور به راحتی از ملتش پول به جیب میزنه شما میگی بی تدبیری ؟
به هر بهانه ای دست میکنن به جیبتون و میکنن به راحتی ملت هم جیکشون در نمیاد
یخوای شناسنامه عوض کنی بخوای کارت پایان خدمت عوض کنی بخوای هر کار دیگه ای بکنی که خودشون باید انجام بدن پول باید بدی
قابل توجه هموطنانی که ده ها کارت بانکی دارند و در هر بانکی یک حساب افتتاح نمودند
حسابهای فاقد گردش را مسدود نمایئد مثلا به جای بانک تجارت از حساب دیگر در بانک دیگر استفاده نمائید این خود مجازات بانک تجارت است و تاوان این اقدام نابجای این بانک چه حسابهایی راکد شود و مردم بلااستفاده کنند
چه شود اخ جان
بطور کلی در این کشور همیشه فکر می کنند و می گردند ببینند چه کارهایی می توان انجام داد تا بودجه ای را از طریق جیب مردم بدست آورند و در واقع مردم را براحتی و با ابزارهایی که ظاهرا قانونی هم هستند، .....
بانک پارسیان برای تعویض پیش از موعد کارتهای اعتباری که به بعضی کارمندان کانون زبان ایران داده مبلغ 320000 ریال میگیرد....
احسنت -گل گفتي
... جانا سخن از زبان ما می گویی!
حالا کاری به دلایل تعویض کارت ندارم ولی بیش از ۵ساله که هزینه تعویض کارت همین ۲۳۰۰ تومان است که انصافا هزینه واقعی هر کارت ببس از این حرف هاست.
پس لطفا ننویسید عایدی بانک فلان قدر است بلکه بنویسید فلان قدر از سرمایه بانک هزینه بی مورد برای تعویض کارتها می‌شود
به جای تعویض کارت از بانک تجارت من حسابم رو تو اون بانک میبندم
عالی گفتی تابناک
سلام بهتر بود تابناک بجای گیر دادن به این دوزار پولها راجب دزدانی که هزار هزار میلیارد بالا میکشن ..... درضمن وظیفه شما اطلاع رسانی هست نه سمت و سو و جهت دادن به افکار بجاش راجب تعویض کارت و علل ان توضیح و خبر رسانی مفصلی میکردید قضاوت با خود خوانندگان
پاسخ ها
ali
| Belgium |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
همچین دوزارم که میگی‌ نیست آقا کیوان.یه حساب سر انگشتی بکن لطفا
حالا شما خودت رو خیلی ناراحت نکن، .....
هر کی به هر روشی میتونه داره مردمو میچاپه اصلا معلوم نیست .....
و تريلياردها تومان بابت کارت های ملی که تو جيب ثبت احوال ميره اين روزها!!!
بهتر است آقایان اعم از کاسب و تاجر و بانکدار و ... را مجبور کنند دو واحد مکاسب را بخوانند ورعایت کنند
بی تدبیری مدیران کجا بود تابناک؟ این که عین تدبیره واسشون! مردم هم که به جهندم
دوستان من دیروز ذو عدد کارت تجارت را عوض کردم که 96/6 منقضی میشدن و هیچ هزینه ای را پرداخت نکردم.
من امروز رفنم کارت عابر بانک ...رو تعویض کنم بعد از ۳ ساعت بهم میگه برو شنبه بیا چون رمزت فعال نمیشه، جدا از اینکه کارمو راه ننداختن ۳ بار هزینه تعوض کارت رو از من کم کردن. خب چرا اینجوریه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار