بازدید 4210
هزینه اشتباه بانک به حساب مشتری؛

وام مسکن جوانان آب رفت/ مشتریانی که ۱۵ سال در نوبت ماندند

برخی متقاضیان وام مسکن جوانان می‌گویند ۱۵ سال‌ سپرده‌گذاری آنها به امید دریافت تسهیلات ویژه خرید مسکن بی‌نتیجه بوده و بیش از مبلغ وعده داده شده بانک را امروز می‌توان فوری تهیه و استفاده کرد.
کد خبر: ۵۹۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ 27 May 2016
برخی متقاضیان وام مسکن جوانان می‌گویند ۱۵ سال‌ سپرده‌گذاری آنها به امید دریافت تسهیلات ویژه خرید مسکن بی‌نتیجه بوده و بیش از مبلغ وعده داده شده بانک را امروز می‌توان فوری تهیه و استفاده کرد.

به گزارش مهر، بانک ها همیشه برای جذب سپرده های مردم با وعده پرداخت تسهیلات شگردها و فرمول های عجیب و غریبی را ابداع و آن را تبلیغ می کنند. در این زمینه نیز بانک های مختلف به صورت مداوم با یکدیگر در رقابت قرار دارند و هر یک تلاش می کند تا شیوه جدید و جذابی را به مردم ارائه کنند که تاکنون بانک های دیگر به آن مدل فکر نکرده باشند.

یکی از این روش ها این است که افراد در طی سالیان متمادی به عنوان نمونه تا ۱۵ سال سپرده گذاری ماهیانه مستمر داشته باشند تا بتوانند در ۱۵ سال بعد مبلغی را به عنوان وام از بانک مورد نظر دریافت کنند. معمولا هم این روش ها درباره وام های خرید مسکن پیشنهاد و سپرده های مردم جذب می شود.

سال هاست درباره پرداخت وام مسکن به جوانان تیلیغ می شود و بانک ها به مردم می گویند از حالا به فکر آینده فرزندانتان باشید و با سپرده گذاری، مسکن آینده آنها را تامین کنید. در این روش والدین باید ماهیانه مبالغی را طبق جداولی که بانک ارائه می کند واریز کنند تا طبق قرار، سال ها بعد بتوانند از وام خرید مسکن نوجوانان برخوردار شوند.

وعده پرداخت وام مسکن؛ ۱۵ سال بعد

با وجود اینکه یادآوری به خانواده ها درباره اینکه به فکر مسکن آینده فرزندان خود باشند اساسا تاکید خوبی است اما برخی اشکالات اساسی نیز به اینگونه طرح های پرداخت تسهیلات وارد است. اولا اینکه اگر در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده وام خرید مسکن دستخوش تغییراتی شود که کل سپرده گذاری افراد را بی اثر کند، چه کسی پاسخگوی سال ها اعتماد مشتریان به بانک ها با وعده پرداخت وام مسکن موثر خواهد بود؟

اینکه در ۱۵ سال آینده قیمت مسکن چقدر خواهد بود و با وامی که به افراد قرار است پرداخت شود چند متر خانه به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران می توان خرید نیز بسیار مهم است. همچنین ممکن است در ۱۵ سال آینده بسته های تسهیلاتی به مراتب مناسب تر و با مبالغ بالاتر با شرایط روز اقتصاد کشور پیشنهاد و قابل دسترسی باشد که کل سپرده گذاری و تسهیلاتی که وعده پرداخت آن داده شده را زیر سوال ببرد.

بنابراین وجود دو ویژگی تغییرات چشمگیر هر چند سال یکبار قیمت مسکن در ایران و همچنین افزایش هایی که برای وام خرید مسکن در طول سال های اخیر اتفاق افتاده است؛ اساس اینگونه سرمایه گذاری ها را زیر سول می برد به ویژه اینکه در طول سال گذشته و امسال دولت به منظور تحریم بازار مسکن و ترغیب مردم به خرید و فروش مسکن، بسته های جدیدی از وام مسکن بین ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان را ارائه کرده است.

حال اگر بانک در مدل پرداخت وام مسکن در ۱۵ سال دیگر موضوع پرداخت تسهیلات با شرایط روز را مطرح می کرد و یا اینکه این وعده را به مشتریان می داد که اگر مبالغ وام مسکن در آینده دچار تغییراتی شود متناسب با آن تسهیلات ویژه دریافت می کنند، شاید اینگونه سرمایه گذاری ها توجیه داشت ولی با شرایط فعلی، این مشتریان هستند که متضرر می شوند.

اشتباهی که به حساب مشتریان گذاشته می‌شود

یک مشتری بانکی به خبرنگار مهر می گوید برای فرزند خود از بدو تولد و زمانی که فرزندش نوزاد بوده حسابی به عنوان وام مسکن نوجوانان باز کرده و در آن زمان جدولی را به وی ارائه کرده بودند که طبق آن قرار بود ماهیانه مبالغی را در حساب بانکی سپرده گذاری نماید.

وی ادامه داد: از سال ۸۰ که در حال پرداخت مبالغی به بانک است، هر ساله میزان مبلغ پرداختی را طبق جدول افزایش داده و حالا در سال ۹۵ وقتی برای دریافت تسهیلات مسکن اقدام کرده از سوی بانک مباحث جدیدی مطرح می شود.

این مشتری بانکی که معتقد است از آن زمان تاکنون امیدواری اش برای دریافت تسهیلات مسکن اشتباه بوده گفت: بانک باید شرایطی را پیش بینی می کرد که حالا وقتی می توان تسهیلات بیشتری را بدون حتی یک روز سپرده گذاری دریافت و استفاده کرد، حداقل شامل ما هم می شد. اینگونه ما سال های متمادی سپرده گذاری کردیم و امیدواری کاذبی برای ما ایجاد شده بود.

به گفته وی، بانک به راحتی می گوید اغلب مشتریانی که در سال ۸۰ اقدام به افتتاح اینگونه حساب ها برای فرزندان خود کرده اند امروز به مشکل برخورد می کنند و جداول اشکال داشته؛ بنابراین پرداختی ها طبق نمودار ارائه شده بانک صورت نگرفته و حالا میزان پرداخت وام که در ابتدا ۴۴ میلیون تومان اعلام شده بود، حداقل ۱۰ میلیون تومان کمتر خواهد بود که اگر این وام از تهران نیز به سایر شهرها منتقل شود، دوباره مبلغ دیگری هم از آن کسر می شود!

این مشتری بانکی می گوید در طول ۱۵ سال گذشته مبالغ را طبق جدول و حتی بالاتر از آن به حساب بانک واریز کرده و اگر جداول بانکی ایرادی داشته باید به مشتریان اعلام می کردند تا روند سپرده گذاری اصلاح شود. وی پرسد چگونه است که بانک ها برای دریافت اقساط خود چند روز جلوتر به مشتریان پیامک زده و یادآوردی می کنند و وعده جایزه خوش حسابی پرداخت اقساط قبل از موعد را می دهند و اگر یک ریال از مبلغ اقساط کم باشد، سریعا مشخص می شود ولی در طول ۱۵ سال سپرده گذاری به امید دریافت وام مسکن، به آسانی می گویند جدول سال ۸۰ بسیاری از مشتریان اشکال داشته و ما نمی توانیم وام کامل بپردازیم؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر