بازدید 16154

اپل «لیلا» را به اپ‌استور راه داد

اپل که در هفته گذشته از انتشار یک بازی به نام «لیلا و سایه‌های جنگ» با توجیه مضمون سیاسی این بازی جلوگیری کرده بود، در نهایت تصمیم گرفت آن را به عنوان بازی بپذیرد.
کد خبر: ۵۹۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 26 May 2016
اپل که در هفته گذشته از انتشار یک بازی به نام «لیلا و سایه‌های جنگ» با توجیه مضمون سیاسی این بازی جلوگیری کرده بود، در نهایت تصمیم گرفت آن را به عنوان بازی بپذیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ورج، قوانین اپل برای بازی‌های ویدیویی هنوز هم مشکلاتی را در اپ‌استور ایجاد می‌کند. بازی «لیلا و سایه‌های جنگ» پلتفرمی سیاه و سفید است درباره زندگی یک دختر فلسطینی که در خلال جنگ با رژیم اسرائیل در نوار غزه زندگی می‌کند. این بازی در طول فرآیند بررسی اپلیکیشن‌های اپل، مورد پذیرش قرار نگرفت و اپل دلیل آن را محتوایی که مناسب گروه بازی نیست ذکر کرد.

شرکت اپل البته سابقه‌ای در سانسور بازی‌های موبایلی دارد که بر روی موضوعات سیاسی و یا فرهنگی دست می‌گذارند، شامل بازی‌هایی که شرایط کارخانه‌های چینی را برجسته می‌کنند و یا دارای مضامین خشونت علیه کودکان هستند.

رشید ابوعیده، توسعه‌دهنده فلسطینی و خالق این بازی، اسکرین‌شاتی از متن دریافتی توسط اپل را منتشر کرد که در آن علت خودداری این شرکت از انتشار این بازی ذکر شده بود: از آنجایی که ما اپلیکیشن شما را مناسب دسته‌بندی بازی‌ها نمی‌دانیم، لطفا در دسته‌بندی این اپلیکیشن تجدیدنظر و آن را از دسته‌بندی بازی‌ها خارج کنید. بهتر است که این اپلیکیشن در زمره اخبار یا مراجع جای بگیرد.

بنابراین نه تنها اپل تمایلی به دادن اجازه به پیام یک توسعه‌دهنده بازی درباره یک موضوع بحث‌برانگیز نشان نداده، بلکه فراتر رفته و گفته است که این اپلیکیشن اصلا نمی‌تواند به عنوان یک بازی در نظر گرفته شود. در حقیقت دستورالعمل اپ‌استور شرکت اپل به طور خاص مواضع خود را درباره اینکه چه چیزی در این فروشگاه موبایلی مجاز است و چه چیزی مجاز نیست، تعیین کرده است.

در دستورالعمل اپ‌استور آمده است: ما اپلیکیشن‌ها را متفاوت از کتاب و آهنگ می‌دانیم. اگر می‌خواهید مذهبی را نقد کنید یا مسائل جنسی را توصیف کنید، کتابی بنویسید یا آهنگی بسازید. ممکن است این موضوع شرایط را پیچیده کند، اما ما تصمیم گرفته‌ایم که به محتواهای خاص اجازه ورود به اپ‌استور را ندهیم.

اما در نهایت ابوعیده اعلام کرد که اپل در تصمیم خود تجدیدنظر کرده است و «لیلا و سایه‌های جنگ» را به عنوان یک بازی منتشر خواهد کرد.

چنین مواضعی پیش از این هم اپل را به دردسر انداخته بود و با این حال این شرکت هنوز هم در بسیاری از تصمیم‌هایش ثابت‌قدم مانده است. هرچند این بار به نظر می‌رسد واکنش طرفداران بازی لیلا و حامیان داستان ابوعیده، اپل را در موقعیت دشوارتری قرار داد.

نامزدی برای جوایز متعدد در کنفرانس‌های بازی به ابوعیده کمک کرد و آشکار ساخت که لیلا یک بازی است که تنها ممکن است دارای عناصر روایتی باشد که خوشایند همه نیست.

این اپلیکیشن در حال حاضر به صورت رایگان در فروشگاه‌های آنلاین هر دو سیستم‌عامل iOS (اپ‌استور) و اندروید (گوگل‌پلی) وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر