بازدید 3040

وزارت بهداشت نظارت ها را تشدید کند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با بیان اینکه با اقبال روزافزون مردم به طب سنتی، بازار سوء استفاده در این حوزه افزایش یافته، بهبود وضعیت را مستلزم قانونمندکردن فعالیت و تشدید نظارت‌ها از سوی وزارت بهداشت دانست.
کد خبر: ۵۹۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 25 May 2016
عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه افرادی به نام طب سنتی با اعتقادات مردم بازی می کنند، تصریح کرد: متاسفانه عده ای افراد سودجو که دنبال سود اقتصادی بیشتر هستند با ایجاد مطب و دکان از اعتقادات افراد تحت عنوان طب اسلامی سوء استفاده کرده و بدون هیچ گونه پشتوانه علمی اقدام به ارائه خدمات می کنند.

لزوم تشدید نظارت وزارت بهداشت بر عملکرد مراکز طب سنتی

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تشدید نظارت وزارت بهداشت بر عملکرد مراکز طب سنتی تاکید کرد و افزود: مقابله جدی با متخلفان طب سنتی،  مستلزم نظارت بیشتر وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشکده‌های علوم پزشکی هر شهرستان است؛ البته ساماندهی و ضابطه‌مند کردن طب سنتی نیز امری ضروری است که وزارت بهداشت باید برای جلوگیری از بروز تخلفات در این زمینه به صورت جدی به آن توجه کند.

باید از ترویج طب سنتی بدون کار و پشتوانه علمی جلوگیری کرد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید از ترویج طب سنتی بدون کار و پشتوانه علمی جلوگیری کرد، بر لزوم ارائه مجوزهای علمی به اطباء سنتی تاکید کرد و ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای ساماندهی طب سنتی در کشور اقدام به راه اندازی دانشکده‌های طب سنتی کرده که در این دانشکده ها افرادی جذب می شوند که پزشک بوده و طب سنتی را به صورت تخصصی آموزش می دهند.

وی ادامه داد: هر چند با راه اندازی دانشکده های طب سنتی از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر شرایط و وضعیت طب سنتی در کشور به مراتب بهتر شده ولی بهبود وضعیت آنها مستلزم قانونمندکردن فعالیت و تشدید نظارت‌ها بر عملکرد مراکز ارایه خدمات طب سنتی است؛ با ضابطه‌مند کردن این مراکز می توان از قابلیت و ظرفیت آنها  برای گسترش طب نوین و بهبود نظام سلامت بهره برد.

رستمیان با بیان اینکه با اقبال روزافزون مردم به طب سنتی، بازار سوء استفاده در این حوزه نیز افرایش یافته است، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد متفرقه بدون هیچ گونه سواد و پشتوانه علمی در طب سنتی ورود کرده و به طب سنتی آسیب می‌زنند تا جایی که بدون اینکه از بیماری افراد اطلاعات کافی داشته باشند اقدام به تجویز و عرضه برخی گیاهان دارویی می کنند در حالی که تجویز کننده و ارائه کننده خدمات باید تاییدیه علمی داشته باشند.

انتقاد از تجویز اشتباه داروهای گیاهی از سوی برخی عطاری ها

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با انتقاد از تجویز اشتباه داروهای گیاهی از سوی برخی عطاری ها گفت: متاسفانه موارد تجویز اشتباه از سوی این مراکز به کرات اتفاق می افتد به طوری که برخی گیاهانی که از سوی این مراکز به افراد عرضه می شود گیاه اصلی و واقعی نبوده یا از دوز و میزان آنها اطلاعات درستی ندارند و حتی ممکن است گیاهان عرضه شده سمی یا با گیاهان سمی مخلوط شده باشند و برخی گیاهان ارائه شده نیز ایجاد سم در بدن کنند به عنوان مثال افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا هستند نباید از گیاهان دارویی حاوی استروژن استفاده کنند.

عطاری ها باید به فاکتورهای مناسب برای عرضه گیاهان دارویی توجه کافی داشته باشند

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه عطاری ها باید به فاکتورهای مناسب برای عرضه گیاهان دارویی توجه داشته داشته باشند، ادامه داد:  افرادی که در عطاری ها مشغول هستند باید اطلاعات مناسبی از میزان و دوز داروهای گیاهی داشته و به فاکتورهای مناسب برای عرضه گیاهان توجه جدی داشته باشند تا با ارائه اطلاعات اشتباه به افراد بیماری آنها را تشدید نکنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس، افزود: بهتر است اطلاع رسانی مناسبی از سوی رسانه ها به ویژه صداوسیما و وزارت بهداشت در همین راستا انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه هر خدمتی که از سوی نظام سلامت به افراد ارائه می شود باید نظام مند و دارای مجوز باشد، تصریح کرد: از آنجایی که در نظام پزشکی ذکر شده هر فردی که به افراد آسیب وارد نماید باید تحت پیگیرد قضایی قرار گیرد بنابراین وزارت بهداشت باید با تشدید نظارت بر مراکز طب سنتی متخفان را شناسایی، اقدام به پلمب این مراکز کرده و متخلفان را به دستگاه قضا معرفی نماید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی روزهای اخیر با بیان اینکه افرادی به نام طب سنتی با اعتقادات مردم بازی می کنند، گفت: طب سنتی امر بسیار مهمی است اما نباید اجازه داد که افرادی ناآگاه در این زمینه مداخله کرده و در این عرصه خدشه وارد کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر