بازدید 2919

علت ادامه رکود مسکن چیست؟

یک کارشناس مسکن گفت: تاثیر تحولات سیاسی برجام بر اقتصاد مسکن بیش از 30 درصد نبود اما برخی تلاش کردند این تاثیر را 60-70 درصد نشان دهند که همین عامل باعث شد مسکن وارد فاز خروج از رکود نشود.
کد خبر: ۵۹۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 24 May 2016
یک کارشناس مسکن گفت: تاثیر تحولات سیاسی برجام بر اقتصاد مسکن بیش از 30 درصد نبود اما برخی تلاش کردند این تاثیر را 60-70 درصد نشان دهند که همین عامل باعث شد مسکن وارد فاز خروج از رکود نشود.

سعید آگشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاثیر برجام بر تحولات سیاسی کلان در حوزه مسکن کمتر از 30 درصد است اما متاسفانه مسوولان به علت‌های سیاسی تاثیر برجام بر بخش مسکن را 60-70 درصد نشان دادند که نوعی توهم بود. به همین دلیل خلل‌هایی که به بحث برجام وارد شد تاثیرات منفی خود را در بخش مسکن به جا گذاشت و این بخش نتوانست وارد فاز خروج از رکود شود. اگر واقع‌بینانه نگاه می‌کردیم به علت رونق اقتصادی تا امروز باید شرایط بهتری در بخش مسکن ایجاد می‌شد اما بزرگنمایی جلوی آن را گرفت.

وی افزود: کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور در پسابرجام توان جذب یک تریلیون دلار را دارد که نظر من نصف این مبلغ است. با این وجود بخش‌های عمران و مسکن توان جذب و گردش مالی 80 درصد این مبلغ (500 میلیارد دلار) را دارند. اما تا امروز نگاهمان به سرمایه‌گذاری نگاهی سخت بوده که اگر قرار است سرمایه‌گذار خارجی را بپذیریم باید مقررات و قانون‌مان را با آنها هماهنگ کنیم تا بتوانند با اطمینان خاطر، مدت زمان کمتری را برای اجرای برنامه‌های خود طی کنند.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: هرچند که یکی از پیش‌نیازهای اقتصاد، سیاست است ولی وزن واقعی آن باید در نظر گرفته شود، نه بیش از آن. برجام نمی‌توانست بیش از 25 تا 30 درصد در بخش مسکن تاثیرگذار باشد اما متاسفانه مسکن به علت ارتباط اجتماعی با حوزه‌های دیگر، از عدم اجرای برجام تاثیر بیشتری گرفت.

آگشته با بیان این‌که علت اصلی رکود مسکن، عرضه مازاد بیش از تقاضا است، تصریح کرد: تعادل در بازار مسکن به هم خورده و به همین دلیل باید قیمت‌ها تعدیل شود یا به مرور زمان به کف برسد. در این خصوص دولت باید نقش خود را در ساخت و ساز کم کند و به تنظیم بازار بپردازد. هر موقع اقتصاد کشور با یک اتفاق تورمی مواجه شده، اقتصاد شهری را متاثر کرده است. این‌جاست که باید دولت به تنظیم بازار یا خروج از رکود اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه مسکن حدود 200 رشته مرتبط دارد اما می‌بینیم که دولت به آن ورود نمی‌کند بعد در کمال تعجب به بخش خودرو برای خروج از رکود، تسهیلات می دهد. علت چنین تصمیماتی این است که دولت خودش در خودرو منتفع‌تر از مردم است.

این کارشناس مسکن بر ضرورت اتمام مسکن مهر تاکید کرد و گفت: مسکن مهر با تصمیماتی در دولت قبل به هر صورت اجرا شد که البته من به عنوان کارشناس به آن انتقاد داشته و دارم. اما واقعیت این است که مسکن مهر در شهرهای کوچک تاثیرگذار است در حالی که برای فروش آنها هیچ فکری نشده است. در این شرایط طبیعی است که مسکن از رکود خارج نمی‌شود فقط به عنوان یک موجود زنده دارد نفس می‌کشد.

آگشته پیش‌بینی از وضعیت آینده بخش مسکن را مستلزم عملکرد و سیاست‌های دولت دانست و افزود: اگر مسکن در یک شرایط عادی قرار بگیرد طبیعتا باید عرضه و تقاضا به تعادل برسد. بعد رونق ساخت و ساز ایجاد شود که البته این مساله را برای سال جاری متصور نیستیم. باید ابتدا خرید و فروش‌ها به سقف مشخصی برسد بعد شروع به ساخت و ساز شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر