بازدید 7543

سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام

الهام نهاوندی
کد خبر: ۵۹۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 23 May 2016
هنگامی که صحبت از سرزندگی در فضای شهری به میان می آید اولین مفهومی که در ذهن متبادر می گردد حضور  گسترده مردم در فضای شهری می باشد.اگر بخواهیم با این تعریف فضاهایی سرزنده در تهران را نام ببیریم شاید میدان امام حسین یا میدان تجریش جزو فضاهای سرزنده هستند چون در این مکانها در هر ساعتی از روز جمعیت زیادی موج می  زند.از طرفی بر اساس گزارشاتی که مدیر عامل کیفیت هوای تهران منتشر نموده است مناطق ۶، ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و ۱۲  شلوغ ترین مناطق پايتخت هستند . آیا این شلوغی به معنای سرزندگی و حیات است؟ یا این حضور جمعیت به معنای آلودگی های زیست محیطی و صوتی ، ازدحام , هرج و مرج و بی نظمی نیست؟
 
سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام
حضور گسترده مردم و استفاده آنها از برخی فضاهای شهری


در حقیقت این شلوغی و حضور تهی از کیفیت  مردم در فضا به جای اینکه به سرزندگی منجر گردد باعث تسریع افول فضاهای شهری به عنوان یک بستر فعالیت گردیده است. یا به قول دکتر بحرینی گویی" انسان در زندانی قرار گرفته که امکان بیرون آمدن ندارد و آن وقتی هم که بیرون است انگار در یک زندان جمعی است که نمیتواند خلوت خودش را داشته باشد" .بنابراین پر واضح است که حضور مردم در فضا تنها ، گام اول ، سرزنده سازی یک فضای شهری است و اگر فقط این مولفه برای سرزنده سازی مورد توجه قرار گیرد نه تنها اثر مثبتی نداشته ، بلکه از کیفیت فضای شهری می کاهد.
در ادبیات سرزندگی تعاریف مختلفی برای سرزندگی ارایه گردیده است که حلقه مشترک همه آنها همین حضور مردم در یک فضای شهری است.اما  همانطور که اشاره گردید این حضور شرط لازم برای سرزندگی و حیات است و اما کافی نیست. برای اینکه فضای سرزنده ای داشته باشیم باید به عوامل زیادی توجه کنیم .یک فضای سرزنده از لحاظ زیست محیطی پاک و از لحاظ اجتماعی سالم است.در یک فضای سرزنده انواع گروههای اجتماعی( دانشگاهی،  بازاری،  پیر، جوان، زن، مرد، فقیر و غنی ) در طیف وسیعی از شبانه روز حضور دارند و از این حضور لذت می برند.به عبارت دیگر این حضور تهی از کیفیت نخواهد بود.
اگر به سطوح بالاتری از هرم سرزندگی توجه گردد مولفه هایی نظیر هویت شهر ، جذابیت جهانی، دوستانه بودن، رونق اقتصادی، گوناگونی ، فشردگی، کاربری مختلط، در اولویت بودن حمل و نقل عمومی، پیاده مداری، نفوذ پذیری، حسن شهرت،وحدت محلات با وجود کثرت، عدم شب مردگی، غنای حسی،امنیت، تعادل بیولوژیکی و . . .  رخ نمون می کنند. به طور مثال در طرحی که برای میدان ویرجینیا در شهر آرلینگتون ایالت متحده در نظر گرفته شده بود مولفه های کلیدی برای سرزنده سازی این فضای شهری نظیر کاربری مختلط و حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام
شهر دوبلین  در کشور ایرلند جزو شهرهای سرزنده دنیا


از بین  فضاهای شهری سرزنده موفق ایران می توان به میدان نقش جهان اشاره کرد که ملاحظه می گردد در این میدان حضور مردم آگاهانه، همراه با لذت است، این فضا دارای جذابیت جهانی است و تعداد زیادی گردشگر از آن استفاده می کنند. با توجه به تعدد دسترسی ها و نوع بافت یک فضای شهری نفوذ پذیر است و انتخابهای زیادی به کاربر فضا می دهد. دارای حسن شهرت و هویت است . . . و در کل زندگی در این مکان در جاری است. در مورد شهرها یا مکان های سرزنده دنیا هم ماجرا به همین منوال است و عوامل زیادی دست در دست هم می دهند تا جریان حیات شهری برقرار باشد.
 
سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام
میدان نقش جهان واقع در شهر اصفهان نمونه یک فضای سرزنده در ایران


به طور کلی علی رغم تصور  اولیه،  سرزندگی تنها با شلوغی معنا پیدا نمی کند بلکه عوامل بسیاری نظیر عواملی که ذکر شد باید گرد هم آورده شود تا این حضور ، آگاهانه ، مثبت و اختیاری باشد و این چنین کیفیتی است که شهر های مارا به سوی سرزندگی فرا می خواند.

Elham_nahavandi@yahoo.com
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
مطلب و دیدگاه نو و بسیار عالی
خیلی خوب با زبانی ساده موضوع پیچیده شهری گفته شد
بسیار مطلب جامع وآموزنده ای بود لذت بردم.
به نظر من تعریف و دیدگاه خوبی نسیت.معلومه که شلوغ پلوغی بده
آیا در تهران می توان از میدان آزادی بعنوان نمونه ای دیگر در تهران نام برد
در پاسخ به ناشناس باید گفت که بله
دقیقا میدان آزادی از اون شلوغی های عذاب آوره
موضوع جالبی مورد بحث قرار گرقته است. ممنونم
برعکس من اصلا از جاهای شلوغ خوشم نمی آد و جاهای خلوت رو می پسندم
من به عنوان کسی که توی این موضوع تخصص دارم ، به مطلب خاصی اشاره شده است که تا به حال کمتر توجه شده به آن، یعنی همه مسولان شهری می خوان سرزندگی رو با آوردن مردم به میدون و خیابون به وجود بیاورند که این درست نیست
ممنون از مطلب ارزنده تون، تخصصی به زبان ساده
میدان نقش جهان مثال خوبی بود اما این الگو در استان های دیگر کشور وجود دارد و یا توسط مقامات شهری کشور برای پیاده سازی موارد مشابه مورد توجه قرار می گیرد .
دیگه شلوغی تهران حال همه رو به هم زده، اون وقت دیگه وای به حال توریست و گردشگر
چه تیتر سخت قهم و ثقیلی!!!
ممنون از مطلب خوبتون.من ساکن شهر مشهد هستم.در اطراف حرم مطهر هم چنین شلوغی رو مشاهده می کنیم که باعث به زحمت افتادن زوار امام می شود
ممنون از تابناک
مطالب شهری کم می زنید
از این دست مطالب زیادتر بزنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل