بازدید 2208

پنهان‌کاری تلفات تب‌برفکی به بهانه‌ مسائل امنیتی/ ۱۶ هزار دام در ۲ ماه تلف شد

درحالی دامپزشکی اعلام کرده "کانون‌های بیماری تب برفکی ۶۰ درصد کاهش یافته" است که آمار رسمی خود این سازمان نشان می‌دهد، این بیماری در ابتدای سال جاری در مقایسه با سال قبل به شدت افزایش یافته و تلفات ۲ ماهه انواع دام به ۱۶ هزار و ۴۰۰ راس رسیده است.
کد خبر: ۵۹۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 23 May 2016
درحالی دامپزشکی اعلام کرده "کانون‌های بیماری تب برفکی ۶۰ درصد کاهش یافته" است که آمار رسمی خود این سازمان نشان می‌دهد، این بیماری در ابتدای سال جاری در مقایسه با سال قبل به شدت افزایش یافته و تلفات ۲ ماهه انواع دام به ۱۶ هزار و ۴۰۰ راس رسیده است.

به گزارش تسنیم، ارائه آمار تلفات تب برفکی در ماه‌های اخیر تبدیل به کیمیایی نایاب شده است که مسئولان بخش‌های مرتبط با این موضوع حاضر به ارائه آماربه روز نیستند.

شواهد امر و گواهی مسئولین ذی ربط، نشان می‌دهد به دستور رئیس سازمان دامپزشکی مدیران میانی و مسئولین تشکل‌ها نباید درباره بیماری تب‌برفکی اظهار نظر کرده و آمار ارائه دهند و دلیل این امر پرهیز از هراس آفرینی عنوان می‌شود.

بنا بر این گزارش 3 اردیبهشت سال جاری خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگویی اعلام کرد: «حدود 13 هزار راس دام سبک که بیشتر بره و بزغاله پس از زایش و 600 راس گوساله و گاو بودند سال گذشته بر اثر تب برفکی در سطح کشور تلف شدند.»

تنها با فاصله 3 روز از این اظهار نظر، 6 اردیبهشت ماه دوباره رئیس سازمان دامپزشکی در نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته 13 هزار راس دام درکشوربه دلیل شیوع به بیماری تب برفکی تلف شد، گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در سراسر کشور از 25 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می شود.

در این مراسم رئیس سازمان دامپزشکی از ارائه آمار تلفات بیماری تب برفکی درسال جاری خودداری کرد اما یاد آورشد بیماری رو به افول است.

رسانه‌های خبری منتظر ارائه آمار جدید تب برفکی و میزان خسارت وارد شده به دامداران بودند که این سازمان طی یک حرکت غیر منتظره از رسانه‌های معدودی برای نشست خبری رئیس این سازمان دعوت به عمل آورد و این خبر به رسانه‌های دولتی محدود گفته شد.

پنهان‌کاری تلفات تب‌برفکی به بهانه‌ مسائل امنیتی/ ۱۶ هزار دام در ۲ ماه تلف شد

16 هزار و 400 راس تلفات تب برفکی در کمتر از 2 ماه 

خلج رئیس سازمان دامپزپشکی در این نشست با ارائه آمار جدید و شگفت آور از بیماری تب برفکی گفت: « 13 هزار رأس گوسفند و بز و حدود یک‌هزار و 800 رأس گاو در سال 94 و  دست‌کم 15 هزار رأس دام سبک و یک‌هزار و 400رأس دام سنگین در سال جاری تلف شده‌اند.»

به گزارش تسنیم براساس اظهارات این مقام مسئول در مجموع 31 هزار و 200 راس دام از بین رفته‌اند که بخش خصوصی این رقم را بزرگتر می‌داند.

خلج در این نشست درحالی اذعان کرد "کانون‌های این بیماری نسبت به ماه گذشته 60 درصد کاهش یافته" است که این امر در تناقض با آمار ارائه شده از تتلفات دام ( 2 ماهه) در همان جلسه است.

بر این اساس در سال 94، حدود 15 هزار رأس و  در 2 ماهه سال جاری بیش از 16 هزار راس تلف شده و برخلاف اظهارت رئیس سازمان میزان ابتلاء به بیماری تب برفکی افزایش یافته است.

رئیس جامعه دامپزشکان: مدیریت بهداشت دام  مربوط به 50 سال گذشته است

محب رئیس جامعه دامپزشکان کشور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در این خصوص اظهار کرد: ریشه کن کردن این بیماری ویروسی به راحتی امکان پذیر نیست اما می‌توان آن را کنترل کرد زیرا به راحتی از مرز و سایر کشور ها به ایران می‌آید.

وی با بیان اینکه ارگان‌های  مختلفی در تامین شرایط سلامت دام موثر‌ اند  افزود: ساختار بهداشتی کشور عوض شده اما مدیریت و رویکردهای ما مانند 50 سال گذشته عمل می‌شود و بودجه بندی‌ها و رویکرد علمی کشور باید عوض شود.

محب اظهارکرد: سازمان دامپزشکی در شهریور سال گذشته پیش بینی این بیماری را داشت اما این موضوع از سوی دولت خیلی جدی گرفته نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار