بازدید 2134

سایه سنگین سیاست در بورس

بازار سرمایه بعد از یک اصلاح کوتاه مدت روند خود را تغییر داده و به مدار مثبت برمی گردد. البته ممکن است همانند گذشته با رشد پرشتاب مواجه نشود، ولی می توان گفت از این پس حرکت بورس با دقت بیشتری صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۹۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ 23 May 2016

بازار سرمایه بعد از یک اصلاح کوتاه مدت روند خود را تغییر داده و به مدار مثبت برمی گردد. البته ممکن است همانند گذشته با رشد پرشتاب مواجه نشود، ولی می توان گفت از این پس حرکت بورس با دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

فردین آقابزرگی- مدیرعامل کارگزاری بانک آینده – در گفت‌وگو با  ایسنا، در خصوص وضعیت فعلی بورس گفت: تجربه فعالیت در بورس تهران نشان داده است که عمده مسائل تاثیرگذار در فضای کسب و کار و همچنین بازار سرمایه، مسائل سیاسی بوده و این موضوع تا حدی تاثیرگذار است که بر مسائل اقتصادی نیز چربش دارد تا جایی که تصمیمات مبتنی بر امضای برجام و پس از برجام وضعیت و شرایط اقتصادی را ترسیم می‌کند و همانطور که مشاهده شد کوچکترین ابهام و سوال در رابطه با رفع تحریم‌ها، نگرانی هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و باعث منفی شدن آن شد.

وی افزود: به همین دلیل به نوعی این فرضیه قابل اثبات است که مسایل سیاسی نسبت به مسائل و تصمیمات اقتصادی سایه سنگین تری در بازار سرمایه دارد و به نوعی فعل و انفعالات در بورس از اثرات این تصمیمات تاثیر می پذیرد. علاوه بر این در سال 1392 افزایش قیمت ها و جهش های قابل توجه شاخص بورس تا سطح 89 هزار واحد، این سابقه ذهنی را ایجاد کرد که تمامی فراز و نشیب های بورس، معطوف به اینگونه تصمیمات است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با اراده ای که از سوی مسئولان اقتصادی کشور اعم از دولت و نهادهایی مانند مجلس وجود دارد، از لحاظ مبادلات و مراودات بین المللی و خارجی وارد مرحله‌ای می‌شویم که تعاملاتمان با دنیا بیش تر خواهد شد که برنامه ریزی های صورت گرفته در این خصوص و همچنین چشم انداز آینده این موضوع را تایید می کند.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مذاکرات و تبادلاتی که در عرصه اقتصادی صورت می گیرد، نمی توان انتظار داشت تمامی گفتمان ها در راستای هدف از پیش تعیین شده طرفین باشد زیرا ممکن است مغایرت هایی با هدف اولیه صورت گیرد به عنوان مثال در مذاکرات برجام قرار شد که سوئیفت و تبادلات بانکی برقرار شود. اما ممکن است برقراری مجدد سوئیفت به دلیل تاثیر گذاری کشورهایی که می خواهند ارتباط برقرار کنند ، با تاخیر مواجه شود لذا این عوامل، رکنی اثرگذارتر از تصمیمات اقتصادی مانند کاهش سود بانکی، افزایش و پیش بینی رشد اقتصادی تا 6 درصد در سال 1395 و نیز افزایش حجم نقدینگی از 850 هزار میلیارد تومان به 1200 هزار میلیارد تومان بود.

این کارگزار بورس ادامه داد:در کنار آن مجموعه تصمیماتی که تا حدودی نظرات فعالان بازار سرمایه را تامین کرد مانند بازنگری در نرخ گذاری خوراک شرکتهای پتروشیمی و تجدید نظر در نرخ بهره مالکانه معادن و نیز کاهش نرخ سود سپرده بانکی و نظارت در نظام پولی از جمله تصمیماتی است که هیچ اثری به جز افزایش و رونق حجم معاملات در بورس نداشته و کوچکترین اثر آن این است که بخشی از منابع به دلیل نبود زمینه های سرمایه گذاری در سایر بازارها همچون بازار مسکن و سکه در حالت رکود به سر می برند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: در این میان دولت اراده قاطعی دارد تا این حالت نهادینه شده و سرمایه گذاری صرفا از بازار سرمایه و بازار پول با ریسک های مخصوص به خود امکانپذیر شود، لذا فعالان بازار سرمایه به دلیل رکود 2 سال گذشته بورس و ریزش قیمت ها، عجله دارند و به صورت هیجانی عمل می کنند و انتظار دارند که بورس تهران روزانه 500 تا 1000 واحد با افزایش شاخص مواجه شود در حالی که این موضوع مغایر ذات و طبیعت بورس است و طبیعی است که در مقابل رشد 5 و 6 درصدی در ابتدای سال 1395، اصلاح قیمتی صورت بگیرد و این اصلاح بیشتر روی صنایعی صورت می گیرد که بیش از پیش آینده های دور را به تصویر کشیدند.

آقابزرگی گفت: تجربه سال های گذشته نشان می‌دهد که در این شرایط بازار سرمایه بیش واکنش از خود نشان می‌دهد اما قرار نیست اگر اصلاح قیمت در یک صنعت صورت بگیرد، در سایر صنایع نیز قیمت کاهش یافته و رقم قابل توجهی از حجم معاملات و بازدهی آن کاسته شود زیرا اکثر کارشناسان با چشم باز و تحلیل روی این صنایع نظر دادند و چطور می شود طی 4 روز با انتشار خبر کمرنگ شدن حضور سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو، همه ی فرمول ها تغییر کند زیرا اراده بر این است که باید مشارکت با سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودرو، پتروشیمی، پالایشگاهی و حمل و نقلی انجام شود.

این کارگزار باسابقه بورس عنوان کرد: بنابراین به جرات می توان گفت که بازار سرمایه بعد از یک اصلاح کوتاه مدت روند خود را تغییر داده و به مدار مثبت برمی‌گردد البته ممکن است بازار سرمایه همانند گذشته با رشد پرشتاب به خصوص در صنایعی که رشد زیادی تجربه کردند، مواجه نشود ولی این امر باعث می شود که حرکت بورس از این پس با دقت بیشتری صورت گرفته و بازار سرمایه با احتیاط حرکت کند نقل و انتقالات بهتری روی صنایع انجام شود.

وی اضافه کرد: البته P/E ‌ بالای صنایع نشان از جهش سودآوری و پیش بینی قیمت احتمالی است که در قالب قیمت سهم دیده می شود و سهمی که احتمال رشد ندارد، از P/E پایین تری برخوردار است بنابراین با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه سیاسی و اقتصادی می توان گفت بورس تهران در سال 1395، به طور متوسط بازدهی 25 تا 30 درصدی را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد و به مرور زمان با برنامه هایی که دولت در دست اقدام دارد، می توان آینده غیر قابل مقایسه ای را در بورس نسبت به سایر زمینه ها پیش بینی کرد. البته همه تحلیل ها باید مبتنی بر واقعیت و به دور از هیجان باشد اما در داخل اراده مقامات و مسئولین از مقام رهبری تا دولت بر این است که در زمینه اقتصادی تعامل با سایر کشورهای دنیا صورت بگیرد که آثار آن به مرور نمایان می شود.

وی به عوامل تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه اشاره کرد و افرود: سیاست های کلان اقتصادی و تصمیمات اقتصادی مانند پیش بینی رشد اقتصادی، سیاست های مالی و پولی که جزء سیاست کلان اقتصادی محسوب می شود و نیز کاهش سود سپرده بانکی و وضع قوانین خاص در ارتباط با نظام پولی از عوامل اثرگذار در اقتصاد کلان است ضمن اینکه برطرف کردن موانع کسب و کار و موانع ورود سرمایه گذاران خارجی ، اصلاح نظام گردش پولی و سپرده های بانکی از عواملی است که بر وضعیت اقتصادی و در نهایت در بازار سرمایه اثرگذار است به طوری که تعامل و مراوده با دنیا، گردش مالی،‌گشایش هایی که موجب انتقال تکنولوژی و دانش می شود باعث بهبود وضعیت اقتصاد و بورس خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها