بازدید 18033

آغاز حملات روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه از چهارشنبه

روسیه از هفتم مهرماه 1394 حملات سنگین هوایی را در سوریه علیه مواضع تروریست‌ها آغاز کرد که به تغییر معادلات و بازپس گیری برخی مناطق کلیدی منجر شد؛ اما در هفته‌های اخیر، روسیه در راستای توافق آتش بس عملاً حملات هوایی جدی حتی علیه مواضع داعش و جبهه النصره که در توافق آتش بس جای نداشتند، انجام نداد.
کد خبر: ۵۹۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 22 May 2016
پس از وقفه طولانی که به بهانه‌هایی نظیر آتش بس در حملات روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه رخ داد و منجر به تردیدهای جدی درباره اراده روسیه برای ادامه حملات سنگین هوایی در مناطق تحت اشغال تروریست‌ها شد، بار دیگر روسیه به صحنه آمد و از سرگیری حملات از روز چهارشنبه سخن به میان آورد.

به گزارش «تابناک»، روسیه از هفتم مهرماه 1394 حملات سنگین هوایی در سوریه علیه مواضع تروریست‌ها آغاز کرد که به تغییر معادلات و بازپس گیری برخی از مناطق کلیدی منجر شد، ولی در هفته‌های اخیر، روسیه در راستای توافق آتش بس عملاً حملات هوایی جدی حتی علیه مواضع داعش و جبهه النصره که در توافق آتش بس جای نداشتند، انجام نداد.

اکنون اما وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که حتی در صورت پذیرفته نشدن پیشنهاد اقدام مشترک با ائتلاف تحت رهبری آمریکا، مسکو از روز چهارشنبه کاملا یکجانبه وارد عمل شده و حملات هوایی علیه تروریست‌ها را از سر خواهد گرفت.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو این حق را دارد که به صورت کاملا یکجانبه حملات خود علیه تروریست‌ها در سوریه را از چهارشنبه آینده (25 ماه می) از سر بگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، شویگو همچنین تأکید کرد که مسکو همچنین این حق را دارد که گروه‌های مسلحی را که در سوریه فعالیت دارند و پیش از سر آمدن ضرب‌الاجل تعیین شده به آتش‌بس ملحق نشده‌اند، هدف قرار دهد.

وزیر دفاع روسیه در سخنانی روز جمعه اعلام کرده بود: ما برای آغاز یک اقدام مشترک میان نیروهای هوایی روسیه و نیروهای هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن، به آمریکا پیشنهاد داده‌ایم که علیه جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه که از توافق آتش‌بس حمایت نمی‌کنند و نیز گروه‌های مسلحی که به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه به سوریه وارد می‌شوند و همچنین گروه‌هایی که با عبور از این مرز با خود تسلیحات حمل می‌کنند، حملات مشترکی را از هفته آینده آغاز کنیم.

حملات یکجانبه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه را از چهارشنبه از سر می‌گیریم

با وجود این، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از این اظهارات شویگو گفت، هیچ توافقی برای اقدام مشترک میان روسیه و آمریکا در سوریه صورت نگرفته است. وی علاوه بر این تأکید کرد که مسکو و واشنگتن در حال مذاکره در خصوص «پیشنهادهایی برای در پیش گرفتن مکانیزمی باثبات برای نظارت و اجرای بهتر آتش‌بس در سوریه هستند».

پیش از اظهارات سخنگوی وزیر خارجه آمریکا، «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون نیز گفته بود، نمی‌تواند مستقیم در این رابطه اظهار نظر کند، چون هنوز این پیشنهاد رسما به آمریکا ارائه نشده است. با وجود این، وی تأکید کرد که ارتش آمریکا هیچ همکاری و یا هماهنگی با روسیه در خصوص عملیات در سوریه انجام نداده است، مگر در مواردی برای حفظ امنیت حریم هوایی پروازها در سوریه.

اما وزیر دفاع روسیه تأکید کرد، اگر گروه‌های تروریستی توقف حملات را نپذیرند، روسیه این حق را دارد تا یکجانبه حملات علیه این گروه‌ها به منظور نابودی آنها را از 25 می (پنجم خردادماه) از سر بگیرد.

شویگو همچنین از گروه‌هایی که به توافق آتش‌بس ملحق شده‌اند نیز خواست تا مناطقی را که تحت کنترل جبهه النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی است ترک کنند.

وی گفت: ما معتقدیم که این اقدامات کمک خواهد کرد تا فرایند صلح در سوریه به تمام مناطق این کشور توسعه داده شود. قطعا این اقدامات با رهبری جمهوری سوریه نیز مورد توافق قرار گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل