بازدید 27191
۵

نخست‌وزیر جدید ترکیه کیست؟

با اعلام نام رهبر جدید حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، عملاً نخست وزیر جدید این کشور شناخته شده و بحث های فراوانی که پس از استعفای احمد داوداوغلو در این زمینه درگرفته بود، پایان یافت؛ اما فرد جدیدی که قرار است پس از داوداوغلو زمام دولت را در ترکیه به دست بگیرد، کیست و چه سابقه و پیشینه ای دارد؟
کد خبر: ۵۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱ 19 May 2016
نخست‌وزیر جدید ترکیه کیست؟با اعلام نام رهبر جدید حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، عملاً نخست وزیر جدید این کشور شناخته شده و بحث های فراوانی که پس از استعفای احمد داوداوغلو در این زمینه درگرفته بود، پایان یافت؛ اما فرد جدیدی که قرار است پس از داوداوغلو زمام دولت را در ترکیه به دست بگیرد، کیست و چه سابقه و پیشینه ای دارد؟

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، نام «بن علی ییلدیریم» را به رهبری جدید این حزب اعلام کرد. به این ترتیب، ییلدیریم که به عنوان یکی از یاران نزدیک و قدیمی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شناخته می شود، نخست وزیر جدید این کشور خواهد بود.

روزنامه «فایننشال تایمز» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به بررسی سوابق نخست وزیر جدید ترکیه پرداخته و می نویسد، ییلدیریم که در حال حاضر سمت وزارت حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه را بر عهده دارد، در جریان یک جلسه رأی گیری پشت درهای بسته انتخاب شد و قرار است، یکشنبه رسما به ریاست حزب معرفی شود. وی جانشین احمد داوداوغلو خواهد شد که به دلیل اختلافاتش با اردوغان، از ریاست حزب و نخست وزیری کناره گیری کرد.

ییلدیریم از اوایل دهه 1990 و زمانی که اردوغان شهردار استانبول بود، با وی به طور مستمر همکاری داشته است. از سال 2002 که حزب عدالت و توسعه توانست به عنوان حزب حاکم، قدرت را در ترکیه به دست بگیرد، ییلدیریم در سه دولت مختلف وابسته به این حزب به عنوان وزیر حمل و نقل فعالیت کرده است. به این ترتیب، وی به عنوان یکی از یاران وفادار اردوغان شناخته می شود.

نخست‌وزیر جدید ترکیه کیست؟

به اعتقاد فایننشال تایمز، انتخاب ییلدیریم به اردوغان اجازه می دهد تا به رویه فعلی خود که تمرکز قدرت در دست رئیس جمهور است، ادامه دهد. با این حال، بنا بر قانون اساسی ترکیه، ییلدیریم به عنوان نخست وزیر، از قدرت به چالش کشیدن رئیس جمهور برخوردار است؛ هرچند با توجه به سوابق ییلدیریم، انتظار نمی رود که وی وارد چنین چالشی با اردوغان شود، این امر به طور بالقوه تا زمان برگزاری همه پرسی قانون اساسی در ترکیه و تغییر احتمالی قانون اساسی استمرار خواهد داشت.

در جایگاه وزیر حمل و نقل، ییلدیریم تاکنون انجام پروژه های زیرساختی مهمی را در ترکیه بر عهده داشت که از آن جمله می توان به ساخت خطوط راه آهن تندرو و ابتکارات راه‌سازی اشاره کرد؛ اقداماتی که اردوغان آن ها را سنگ بناهای ترکیه جدید دانسته و از آن تقدیر کرده است.

با این حال، دوران تصدی گری وی بر وزارتخانه مذکور، خالی از بحث و جنجال هم نبوده است. در این زمینه مشخصاً می توان به دعاوی مالی مربوط به پروژه احداث سومین فرودگاه استانبول اشاره کرد. در دسامبر 2013، ییلدیریم موقت از کابینه کنار گذاشته شد، زیرا در پروژه مذکور، دادستانی ترکیه به نفع شرکت برنده مناقصه و به ضرر وی رأی داده بود. برنده مناقصه شکایت کرده بود که ییلدیریم از این شرکت خواسته یک روزنامه طرفدار دولت را به نرخ 450 میلیون دلار بخرد.

با این حال، اتهام ییلدیریم هیچ گاه به اثبات نرسید و هم اکنون نیز وی از مصونیت پارلمانی برخوردار است. دولت اردوغان نیز همواره از وی حمایت کرده و دادستان هایی که علیه وی اعلام جرم کرده بودند، «کودتاچی» خوانده است.

به هر حال، انتظار می رود که ییلدیریم در سمت جدید خود به عنوان نخست وزیر، تغییراتی در کابینه دهد و همچنین طرح های حزب عدالت و توسعه برای افزایش کرسی های خود در پارلمان در پی طرح اتهامات علیه برخی نمایندگان اپوزیسیون را پیگیری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵
آنقدرکارهاوپروژه های بزرگ انجام داده که یکیش توایران سی ساله هم به اتمام نمی رسه بجای نقد وسیاه نمایی یکم یاد بگیرید ازاین افراد تومملکت مازیاده حیف نمی تونند ریاکاری بکنند وهمیشه منزویند
آفرین به ترکیه
ترکیه نمونه عقلانیت سیاسی در عرصه زمامداری بشمار می رود
کشوری که با تکیه بر تدبیر بدون قطره ای نفت 80 میلیون انسان را اداره می کند
این مرد برای ترکیه خیلی خدمت کرده
انشاا... قدمش برای ترکیه و منطقه خیر باشه
و کمی اردوغان را اصلاح کنه
سلام
جناب ارشد عزیز کجای این سیاه نمایی بود. نامبرده رو معرفی و مشاغلش رو هم نوشته بودند. و تعهدش به اردوغان هم مورد اذعان همه است و در این معرفی نامه بطور گذرا اعلام شده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان