بازدید 3040

مذاکره با اتحادیه اروپا برای رفع محدودیت ۷ ساله «هما»

وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه شورای‌عالی هواپیمایی با اشاره به اهمیت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای آسیای میانه، گفت: آمادگی داریم برای برقراری پروازهای مستقیم با کشورهایی که توجیه اقتصادی برای ایرلاین ندارد، برای چندماه ابتدایی فعالیت آنها، سیاست‌های تشویقی اعمال کنیم.
کد خبر: ۵۹۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 19 May 2016
وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه شورای‌عالی هواپیمایی با اشاره به اهمیت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای آسیای میانه، گفت: آمادگی داریم برای برقراری پروازهای مستقیم با کشورهایی که توجیه اقتصادی برای ایرلاین ندارد، برای چندماه ابتدایی فعالیت آنها، سیاست‌های تشویقی اعمال کنیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، نخستین جلسه شورای‌عالی هواپیمایی در سال ۹۵ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی و سایر اعضای این شورا برگزار شد. در این جلسه آخوندی به اهمیت دسترسی به اینترنت در فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع مهمی است که باید نسبت به رفع این کمبود با در نظر گرفتن مسائل امنیتی فضای سایبری اقدام شود.

وزیر راه و شهرسازی خواستار پیگیری دسترسی مسافران به اینترنت در فرودگاه‌ها و همچنین در داخل هواپیما هنگام پروازهای داخلی شد. وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه از نظر اقتصادی، سیاسی و ترانزیت باید برای برقراری پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان برنامه‌ریزی شود گفت: قاعدتا ممکن است در ماه‌های اول این پروازها برای ایرلاین‌ها اقتصادی نباشد اما با گذر زمان و جذب بازار می‌توان راه‌اندازی این پروازها را اقتصادی کرد.

وی با بیان اینکه از جهات مختلف از جمله جذب توریست و جذب ترانزیت، باید پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه به‌عنوان یک استراتژی پیگیری شود، افزود: باید در این خصوص برنامه‌ریزی و گزارشی از آخرین اقدامات ارائه شود. فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در این جلسه گفت: فعالیت هما با کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. یکی از قوانین این کمیسیون تبعیت از (Third Country Operators(TCO است به این صورت که هر شرکت هواپیمایی که در نظر داشته باشد از سال ۲۰۱۷ به اروپا پرواز کند به جای مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور برای میزان انجام پرواز و جزئیات آن، با کمیسیون اروپا قابل هماهنگی است که این موضوع هم‌اکنون در حال اعمال است.

وی افزود: شرکت هواپیمایی هما اعلام آمادگی کرد تا بعد از ممیزی‌های لازم از سال ۲۰۱۷ مجوز انجام پروازهای این شرکت به هما داده شود که در این بخش رضایتمندی کلی خود را اعلام کردند. پرورش محدودیت نوع هواپیما برای پرواز به اروپا توسط کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۹ را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و گفت: آنها اعلام کردند برخی از انواع هواپیما از جمله ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا نباید استفاده شود. مدیرعامل هما ادامه داد: سال گذشته درخواست کردیم که امکان استفاده از ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا برای ایران‌ایر فراهم شود که تیمی را برای بررسی به ایران فرستادند و به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات ما مشکل خاصی در پذیرش این هواپیماها برای پرواز به اروپا وجود نداشته باشد.

در این جلسه مرتضی دهقان، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت میزان رضایتمندی مسافران از فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها گفت: در جلسات گذشته شورای‌عالی هواپیمایی مصوب شد بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نحوه خدمات ایرلاین‌ها به مسافران مورد بررسی قرار گیرد. دهقان گفت: از نظر سهولت خرید بلیت نیز از مسافران نظرسنجی شد که ۸۵ درصد فرآیند سهولت خرید را «خوب»، ۴ درصد «متوسط» و ۱۱ درصد نیز «ضعیف» اعلام کردند. همچنین ۷۴ درصد مسافران از نحوه رفتار آژانس‌های مسافرتی رضایت داشتند، ۱۱ درصد از مسافران به این بخش نمره «متوسط» دادند و ۱۵ درصد نیز وضعیت رفتار آژانس‌های هواپیمایی را «ضعیف» اعلام کردند.

دهقان با بیان اینکه در ایام نوروز از ۲۸ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ که اوج پروازها بود تقریبا ۲۱ درصد عملیات نشست و برخاست و ۲۰ درصد میزان اعزام و پذیرش مسافران نسبت به نوروز سال گذشته افزایش داشت، گفت: ۸۹ درصد مسافران بلیت‌های خود را شخصا خریداری کردند و ۱۱ درصد از مسافران به دلیل ماموریت‌های اداری و کاری بلیت ‌آنها از محل کارشان تهیه شده بود. وی افزود: از منظر قیمت خرید بلیت در ایام نوروز نیز ۶ درصد از مسافران بلیت‌های خود را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان، ۶۶ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، ۲۳ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، ۵ درصد از مسافران بلیت خود را بین ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان و کمتر از یک درصد از مسافران نیز بلیت خود را بیش از ۳۵۰ هزار تومان تهیه کرده بودند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: به تفکیک نوع بلیت نیز ۵۰ درصد از بلیت‌ها به‌صورت سیستمی و ۵۰ درصد از بلیت‌ها به‌صورت چارتری و تور فروخته شد که این میزان فروش بلیت چارتری در دنیا بسیار کمتر است، بنابراین رفتار شرکت‌های حمل و نقل هوایی در حوزه فروش و بازرگانی باید تغییر کند که با توجه به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تغییر این رویکرد را به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردیم.

وی با تاکید بر اینکه نظرسنجی از مسافران همچنان ادامه دارد، گفت: قرار است مسوولان شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری دعوت شوند و تمام مشکلات و انتظارات به آنها منعکس ‌شود. علاوه بر این تمام موارد به‌صورت مکتوب به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شود که امیدواریم در آینده شاهد رضایتمندی بیشتر مسافران از وضعیت پروازها باشیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حوزه فرودگاهی نیز موضوع کیفیت خدمات فرودگاهی براساس انجمن بین‌المللی فرودگاهی (ACI) توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام است و نحوه خدمات‌رسانی به مسافران در حوزه فرودگاهی به‌صورت دائم رصد می‌شود که باید به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر