بازدید 9584
۶

پشت پرده نزدیکی روزافزون عربستان و رژیم اسرائیل

تاد روزنبلوم، عضو ارشد شورای آتلانتیک، معاون سابق سازمان اطلاعات در وزارت امنیت داخلی و معاون وزیر دفاع در پنتاگون، در مطلبی در پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» به تهدیدات و فرصت های نزدیکی رژیم اسرائیل و عربستان به یکدیگر برای ایالات متحده و همچنین اقدامات احتمالی این دو بازیگر علیه ایران اشاره کرده است.
کد خبر: ۵۹۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 19 May 2016
پشت پرده نزدیکی روزافزون عربستان و رژیم اسرائیلتاد روزنبلوم، عضو ارشد شورای آتلانتیک، معاون سابق سازمان اطلاعات در وزارت امنیت داخلی و معاون وزیر دفاع در پنتاگون، در مطلبی در پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» به تهدیدات و فرصت های نزدیکی رژیم اسرائیل و عربستان به یکدیگر برای ایالات متحده و همچنین اقدامات احتمالی این دو بازیگر علیه ایران اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، در این مطلب اشاره شده که در خاورمیانه جدید شاهد افزایش نفوذ و قدرت ایران هستیم و این باعث شده تا شاهد تحولات مهم دیگری باشیم که شاید مهم ترین آن، شکل گیری روابط حسنه آرامی بین عربستان و رژیم اسرائیل باشد. روابط میان این دو بازیگر، بر اساس حس مشترک خیانت و رها شدن از سوی واشنگتن و علاقه آمریکایی ها به تعامل با ایران، در حال شکل گیری است.

افزایش همکاری امنیتی میان ریاض و تل آویو، فرصت های جدیدی برای ایالات متحده به منظور توسعه یک دستگاه امنیتی گسترده تر در خاورمیانه فراهم می کند؛ اما این مسأله همچنین می تواند خطرات عمده ای برای نفوذ سیاسی ـ امنیتی آمریکا در خاورمیانه داشته باشد.

در واقع، در باب فرصت ها، همکاری عربستان و اسرائیل می تواند فرصتی را فراهم کند تا آمریکا متحدان ناراضی خود را برای ایجاد روابط امنیتی متقابل به یکدیگر نزدیک کند. آمریکایی ها هم اسرائیل و هم عربستان سعودی را دو متحد کلیدی خود در خاورمیانه قلمداد می کنند که نزدیکی آن ها به یکدیگر می تواند نظم امنیتی مورد نظر آمریکا در خاورمیانه را تحقق بخشد.

اما این نزدیکی روابط می تواند چالش هایی نیز برای آمریکا در خاورمیانه به همراه داشته باشد. اسرائیل و عربستان دو بازیگری هستند که بر سر مسأله فلسطین، روابط رسمی دیپلماتیکی با همدیگر ندارند؛ اما به تازگی با توافق هسته ای میان ایران و غرب و سیاست های نرم و کمتر تهاجمی ایالات متحده در قبال ایران، عربستان و اسرائیل به شدت از واشنگتن عصبانی بوده و در حال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.

موضوع افزایش نفوذ ایران و تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران آنقدر این دو بازیگر منطقه ای را تحت تأثیر قرار داده و با تصور تهدید روبه رو کرده که بحران نیم قرن و اندی اشغال فلسطین توسط اسرائیل در حال نادیده گرفته شدن از سوی سعودی هاست و به نظر می رسد برای مقابله با نفوذ بیشتر ایران در منطقه، این دو بازیگر ضد ایرانی در حال ایجاد پیوندهای مشترک امنیتی با یکدیگر هستند.

در طول سالیان بعد از انقلاب ایران، هم اسرائیل و هم عربستان، فعالیت ها و اقدامات زیادی برای مقابله با ایران در سطح منطقه ای و بین المللی انجام دادند و به هر صورتی تلاش کردند این کشور را در عرصه بین المللی منزوی کنند. تحریم های گسترده بین المللی علیه ایران به خاطر فعالیت های هسته ای این کشور، موضوعی بود که بیش از هر دولت دیگری، رژیم اسرائیل و عربستان را خشنود می کرد. اما شروع مذاکرات ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق در موضوع هسته ای، آغازی بود بر نگرانی فزاینده این دو بازیگر منطقه ای ضد ایران.

نگرانی این دو بازیگر با امضا و اجرای توافق هسته ای میان ایران و غرب، دو چندان شد و آن ها این توافق را تهدید جدی برای خود قلمداد کردند. آن ها، آمریکا را مقصر اصلی حصول این توافق و افزایش وزن بین المللی ایران قلمداد کرده اند و به دلیل یک تصور تهدید مشترک، در حال ایجاد پیوندهای امنیتی متقابل با یکدیگر هستند.

در همین زمینه «تاد روزنبلوم» می گوید این همکاری نزدیک امنیتی بین اسرائیل و عربستان فارغ از اینکه فرصتی برای آمریکا به منظور گسترش نظم امنیتی جدیدی در خاورمیانه می دهد، می تواند حامل یک تهدید عمده باشد و آن هم کاهش نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

در واقع، برقراری پیوندهای امنیتی متقابل دو جانبه میان تل آویو و ریاض، می تواند آن ها را نسبت به حضور سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه تا حدودی بی نیاز کند و روابط خود را خارج از حوزه واشنگتن تعریف و دنبال کنند؛ موضوعی که بدون شک، می تواند سبب کاهش نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه شود.

روزنبلوم می گوید: « من وقتی با مقامات اسرائیلی صحبت می کردم، اذعان می کردند در حال تماس نزدیک با عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند و همکاری نزدیک و آرام امنیتی میان آن ها در حال شکل گرفتن است».

اوایل این ماه نیز شاهزاده «ترکی فیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی و «یاکوف آمیدرور» مشاور سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با یکدیگر در واشنگتن دیدار کردند و دو طرف در این دیدار که توسط کانون مطالعات سیاسی خاور نزدیک در شهر واشنگتن صورت گرفت، درباره راه های تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل و همچنین نگرانی از فعالیت هسته ای ایران و بی ثباتی و ناامنی در منطقه خاور میانه بحث و تبادل نظر کردند.

حال باید پرسید که همکاری متقابل رژیم اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران چگونه خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت، شاید آنها تلاش های مشترکی برای اخلال دیجیتالی در ظرفیت های موشک سازی بالستیک ایران و همچنین حملات هدفمندی را علیه مهندسان موشکی ایران و فیزیکدانان آن راه اندازی کنند. آن ها ممکن است به صورت مشترک حمایت از اپوزیسیون ها و قومیت های ایرانی را برای ایجاد ناآرامی در ایران دنبال کنند.

نویسنده این مطلب در نهایت می گوید: رئیس جمهور آمریکا دیگر نباید سیاست دوگانه خود در این رابطه را ادامه دهد و باید با در نظر گرفتن منافع ملی ایالات متحده تصمیم قطعی خود را بگیرند. همکاری استراتژیک میان اسرائیل و عربستان می تواند برای آمریکا خوب باشد. هم اسرائیل و هم عربستان خواهان احیای اعتماد و تقویت روابط با آمریکا هستند؛ اما این امر مستلزم آن است که آمریکا به سیاست های سابق خود در قبال ایران بازگردد.

در مجموع، می توان گفت این تحلیل، فصل مشترک مواضع شخصیت های محافظه کار آمریکایی است که معتقدند آمریکا باید بار دیگر سیاست های سخت گیرانه خود در قبال ایران را احیا کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
سیاست های تنشزای ایران در منطقه طی سالیان اخیر ، باعث شد که اسرائیل بتونه خودش رو به عربستان نزدیک کنه و به قول معروف ، از آب گل آلود ماهی بگیره. اگه ایران با کشورهای قدرتمند منطقه مثل عربستان و قطر و بحرین و ترکیه خوب تا میکرد و سیاست های خصمانه خودش رو کنار گذاشته بود ، الان شاهد انزوای اسرائیل بودیم. اما در عمل عکس این مساله اتفاق افتاد که این جای بسیار تاسف داره.
با درود - عربستان سعودی و اسراییل و برخی کشورهای پیرامون شاخاب پارس (خلیج پارس) سالهاست اقداماتی بر ضد ایران انجام میدن که با هوشیاری مقام معظم رهبری امام خامنه ای و ملتی مقاوم و بزرگوار - دشمنان همیشه شکست میخورند یا علی یا حسین
والا فقط ایران در مورد موضوع فلسطین کاسه داغ تر از آشه
بهترین راه در حال حاضر اینه که ما رابطمون را با عربستان بهم بزنیم و شروعش می تونه با تخریب سفارت عربستان باشه
سلام
تابناک جون، این نزدیکی که پشت پرده نداره!
کشور هامنافع ملی در نظر می گیرند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # جهش تولید با مشارکت مردم # شب قدر # اعمال شب قدر # دعای روز نوزدهم رمضان