بازدید 9635

پدربزرگ آزادشهری به خدمت سربازی رفت

کد خبر: ۵۹۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 19 May 2016
عشق به امام حسین (ع) و زیارت مرقد مطهر این امام همام، سبب شده تا رضا اوکاتی از اهالی شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان با وجود داشتن شش فرزند و یک نوه و نیز مشکلات زندگی، به خدمت سربازی اعزام شود.

به گزارش ایرنا رفتن به خدمت سربازی اگرچه در کشورهای مختلف از جمله ایران اسلامی اجباری است و پسرها بایستی درسن 18 سالگی و درصورتی که مشغول به تحصیل نباشند و یا معلولیت و مشکل پزشکی نداشته باشند، خدمت نظام وظیفه را انجام دهند.

با این حال افرادی هم هستند که با ترفند های مختلف از رفتن به سربازی امتناع کرده و یا دست به دامن افراد جاعل شده و با کارت جعلی پایان خدمت وظیفه، به قول خودشان چند صباحی را خوش می گذرانند اما غافل از اینکه داشتن کارت پایان خدمت زمانی به کار آنان خواهد آمد و آن وقت چاره ای جز رفتن به خدمت ندارند.

رضا اوکاتی فرزند سلطانعلی که به گفته خودش در سال 1353 در روستای سادات خاندوز شهرستان آزادشهر واقع در شرق استان گلستان متولد شده ولی تاریخ تولد وی در شناسنامه سال 1357قید شده، از جمله افرادی است که با وجود متاهل بودن و داشتن شش فرزند از همه مهمتر، پدر بزرگ بودن و داشتن یک نوه چهارساله، اکنون حاضر به خدمت سربازی شده است.

حکایت این پدربزرگ سرباز که بهمن ماه 94 به خدمت اعزام شده و سه ماه از خدمت خود را در مرکز آموزشی محمد رسوال الله (ص) نیروی انتظامی در شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی گذرانده است و اکنون به هنگ مرزی اترک گنبدکاووس منتقل و مشغول انجام وظیفه است، حکایتی متفاوت است.

حکایت این پدربزرگ سرباز زمانی آغاز می شود که وی روزی در روستای خود شاهد بازگشت جمعی از زائران عتبات عالیات بوده و به یکباره هوای سفر به کربلا به سرش می زند و حتی دو شب نیز به فاصله چند هفته، خواب سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) را می بیند.

رضا، وقتی خواب خود را برای همسرش مرضیه تعریف می کند او با رفتنش به خدمت سربازی موافقت می کند تا مانعی بر سر راه همسرش برای زیارت امام حسین (ع) نباشد.

وی بعد از اینکه عزم سفر به کربلا در دلش می افتد، برای اخذ گذرنامه اقدام می کند که از او کارت پایان خدمت می خواهند و وی نیز به عشق زیارت آقا امام حسین (ع) با موافقت خانواده به خدمت نظام وظیفه اعزام می شود تا کارت پایان خدمت خود را اخذ نماید.

سرباز وظیفه رضا اوکاتی درخصوص عشقش به امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) گفت: من خیلی به ائمه اطهار(ع) بویژه ‌امام حسین (ع) ارادت خاص دارم و اعتقاد و وابستگی من به امام حسین (ع) سبب می شد که بعضی موقع ها در عالم خواب می دیدم در بیابان و کویر در حال راه رفتن به سمت حرم امام حسین (ع) هستم.

وی درخصوص ازدواج و تعداد فرزندانش افزود: من درسال 1372 با همسرم ازدواج کردم که ثمره آن شش فرزند است که پنج فرزندم دختر و یک فرزندم نیز پسر است .

پدربزرگ سرباز، خواندن و نوشتن را در دوران کودکی (دهه 60) با شرکت در کلاس های نهضت سواد آموزی که آن زمان درمساجد برگزار می شد، آموخته اما گواهی تحصیلی ندارد؛ او اکنون سعی دارد با شرکت در دوره های سوادآموزی هنگ مرزی اترک مدرک تحصیلی بگیرد تا بواسطه آن نیز سه ماه از خدمت نظام وظیفه او کم شود.

او می گوید: به دلیل داشتن شش فرزند، مدت 18 ماه از خدمت من کم شده است (هر فرزند سه ماه) اما به خاطر غیبت و نرفتن سربازی درموعد مقرر، شش ماه اضافه خدمت دارد که با احتساب سه ماه خدمت آموزشی اکنون شش ماه از خدمت او باقی مانده است.

این سرباز وظیفه درخصوص وضعیت زندگی خویش قبل از سربازی می گوید: من تا قبل از ازدواج بیکار بودم ولی بعد از آن به همراه همسرم به سرخه سمنان رفتم و در یک مرغداری مشغول به کار شدم و پس از دو سال مجددا به زادگاهم برگشته و با کار بر زمین های کشاورزی دیگران و کارگری ساختمانی امورات زندگی خانواده را گذران می کردم.

وی افزود: مدتی هم با موتورسیکلت سه چرخ مشغول جمع آوری ضایعات بودم و روزانه بین 20 تا 30 هزار تومان درآمد داشتم و اکنون در واحد مسکونی که دارای دو اتاق قدیمی است و آنرا از پدرخانم خود درسال 74 با مبلغ پنج میلیون ریال خریداری کردم، زندگی می کنم.

سرباز اوکاتی اضافه کرد: قبل از اعزام به خدمت، موتور سیکلت سه چرخ خود را فروختم و با پس اندازی که داشتم و مقداری وام بانکی یک دستگاه پیکان بار مدل 1392 به مبلغ 14 میلیون و 500 هزار تومان را خریداری کردم.

وی از اراده خود در تامین مخارج زندگی خانواده اش می گوید و اینکه تاکنون حتی یک روز نیز اجازه نداده تا اعضای خانواده اش برای کار بیرون بروند و خود به تنهایی مخارج زندگی را تامین می کرده است.

پدر بزرگ سرباز درخصوص فرزندانش می گوید: فرزند اولم مهناز 23 سال دارد و تا اول راهنمایی درس خوانده و دو ماه دیگر قرار است ازدواج کنه و شوهرش نیز کارگر ساختمانی است.

فرزند دوم او افسانه نام دارد که اکنون 21 سال سن داشته و همچون خواهرش مهناز تا اول راهنمایی درس خواند و در 15 سالگی ازدواج کرده و اکنون یک دختر چهار ساله به نام الهه دارد و با شوهرش در تهران زندگی می کند.

اما فرزند سوم این پدربزگ سرباز یوسف نام دارد که با 16 سال سن به دلیل مشکلات مالی خانواده درس نخوانده است و اکنون کارگر ساختمانی است.

فرزند چهارم او نیز یگانه نام دارد که با 12 سال سن اکنون در پایه هفتم مشغول تحصیل است و علاقه خاصی به درس خواندن دارد، فرزند پنجم او ستایش با شش سال سن درمقطع پیش دبستانی مشغول تحصیل است و فرزند ششم او نیز نازگل نام دارد و شش ماهه است.

رضا اوکاتی که فرزندان و دو دامادش و نیز برخی از اطرافیان و آشنایان او را به خاطر رفتن به خدمت سربازی دراین سن و سال ملامت می کردند، می گوید: اکنون خانواده ام تنها با پول یارانه به سختی گذران زندگی می کنند البته من هم در زمان مرخصی به خرید ضایعات و تامین مخارج زندگی خانواده ام اقدام می کنم.

او در پایان می گوید: من به عشق امام حسین (ع) به خدمت آمدم و انشاء الله این امام همام و خداوند منان یار و یاور من خواهند بود و من از این بابت خدای خود را شکر می گویم.

پدربزرگ سرباز، روی حمایت فرمانده مرزبانی استان گلستان حساب ویژه ای باز کرده که به او قول همکاری و مساعدت داده است ضمن اینکه او برای تامین جهیزیه دخترش که قرار است دو ماه دیگر به خانه بخت برود، نیازمند کمک و دریافت تسهیلات است به شرط آنکه بانک ها در دریافت وثیقه خیلی سختگیری نکنند.

سرگرد جواد کارکن رئیس اداره اجتماعی هنگ مرزی اترک که در تهیه این گزارش همکاری نزدیکی با نمایندگی ایرنا در گنبدکاووس داشت، در مورد خصوصیات اخلاقی و رفتاری این سرباز گفت: سرباز اوکاتی رفتاری متین و موقر دارد و با اخلاق و رفتار خوب خود، احترام سایر پرسنل هنگ را نسبت به خود برانگیخته است.

وی افزود: با توجه به مقتضیات سنی و وضعیت خانوادگی این سرباز، فرماندهان هنگ مرزی اترک با رعایت مقررات، ترتیباتی اتخاذ کرده اند تا وی بتواند ساعاتی از شبانه روز را برای رسیدگی به امورات خانواده در کنار آنها باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار