بازدید 3373

چالش جدید عربستان در برابر نفت ایران و عراق

جایگاه صادرات نفت ایران به هند از رتبه هشتم به پنجم ارتقا یافت درعین حال عراق با پیشی گرفتن از عربستان نخستین صادرکننده نفت به هند شد.
کد خبر: ۵۹۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 18 May 2016
جایگاه صادرات نفت ایران به هند از رتبه هشتم به پنجم ارتقا یافت درعین حال عراق با پیشی گرفتن از عربستان نخستین صادرکننده نفت به هند شد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، عراق با صادرات 960 هزار و 700 بشکه نفت در روز به هند در ماه آوریل از عربستان پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند تبدیل شد.

عربستان در این ماه 787 هزار و 700 بشکه نفت در روز به هند فروخته است.

صادرات نفت عراق به هند در ماه آوریل نسبت به ماه پیش 41 درصد و نسبت به سال گذشته 79 درصد افزایش یافت.  در عین حال، صادرات نفت عربستان به هند در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش یافت.

در مجموع، عراق 22 درصد واردات نفت هند را در ماه گذشته میلادی تامین کرده است. در حالی‌که سال گذشته 15 درصد واردات نفت هند را تامین کرده بود. سهم عربستان از تامین نفت هند از 25 درصد در سال گذشته به 18 درصد در ماه آوریل کاهش یافته است.

تحلیلگران از تغییرات صورت گرفته اخیر متعجب نشده‌اند. ای کی شارما، رئیس مالی شرکت ایندین اویل به رویترز گفت: «نفت عراق پرمنفعت‌تر از نفت عربستان است چراکه بهتر قیمت گذاری شده است. تفاوت‌های چشمگیری در قیمت‌ها وجود دارد.»

ایران نیز توانسته است سهم خود از بازار نفت هند را بهبود ببخشد و عراق و عربستان را به چالش بکشد. سهم ایران از واردات نفت هند از 7.2 درصد در اوریل گذشته به 9 درصد افزایش یافته است.

ایران در 4 ماه نخست سال 2016، حدود 7.4 درصد از واردات نفت هند را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که سهم ایران در یک سال گذشته برابر با 4 درصد بوده است. از اینرو، ایران جایگاه پنجم را در میان تامین‌کنندگان نفت هند به خود اختصاص داده است در حالی که سال گذشته جایگاه هشتم از آن ایران بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی