بازدید 8544

مجوزهایی که داده می‌شود و لغو می‌شود

وزارت صنعت و معدن و تجارت بی شک کلیدی ترین جایی است که تا کنون مجوز صادر کرده و لغو نموده، بی گمان طی سال های گذشته در دوران ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، وزارت صنعت و معدن و تجارت نقش کلیدی در صدور مجوزهای بحث برانگیز کشور را داشته است.
کد خبر: ۵۹۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ 18 May 2016
وزارت صنعت و معدن و تجارت بی شک کلیدی ترین جایی است که تا کنون مجوز صادر کرده و لغو نموده، بی گمان طی سال های گذشته در دوران ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، وزارت صنعت و معدن و تجارت نقش کلیدی در صدور مجوزهای بحث برانگیز کشور را داشته است.

به گزارش آی تابناک، شاید آخرین لغو مجوز مربوط به خودروهای آمریکایی باشد؛ در زمانی نه چندان دور نیز مجوز سیگار مالبرو لغو شد، فارغ از لغو این دو مجوز بی شک یکی از کالاهایی دیجیتالی که طی سال های گذشته در کشور دارای مجوز رسمی شد و در برهه ای از زمان با فشارهایی که بیشتر اقتصادی بوده تا سیاسی، مورد بی مهری قرار گرفته می توان گفت مجوز محصولات اپل (آیفون) بود.

داستان شروع صدور مجوز واردات گوشی تلفن همراه آیفون به سال 88 باز می گردد جایی که شرکت اکسیرتجارت صبا موفق به اخذ این مجوز شد و بدوا با گارانتی کامتل اجناس خود را روانه بازار نمود و در سال 1389 با تغییر مدیریت آن شرکت، نام گارانتی به مه تل تغییر پیدا کرد.

مدیریت جدید شرکت مه تل کسی نبود جز "م.ع" فردی در عرصه توزیع تلفن همراه در کشور که سابقه فعالیت در چندین شرکت بزرگ موبایلی را داشت، شرکت مه تل با تمام فرازونشیب ها در سال 91 شرکای جدیدی را پذیرا شد و شاید این اولین جرقه برای جدایی مدیر پیشین این شرکت بود. در همان ایام شرکتی با نام وقایع گسترفارس از وزارت صنعت و معدن موفق به اخذ مجوز واردات محصولات اپل شده بود و این مقدمه ای شد برای حضور مدیر سابق مه تل در شرکت وقایع گسترفارس.

همه این اعمال در شرایطی بود که یکسری شرکت های دیگر که عمدتا از پسوند و پیشوند اپل در کشور استفاده می کردند نیز در حال فعالیت و عرضه محصولات اپل خاصه آیفون بودند غافل از اینکه اساسا همان پسوند و پیشوند اپل بیانگر غیررسمی بودن شرکت ها و فروشگاه های آنان بوده چرا که اپل اساسا اجازه استفاده از نام تجاری اش را به هیچکس و هیچ شرکت نمی داد و از طرف دیگر بدون دارا بودن مجوز، وارداتی بصورت قانونی نمی توانست توسط این شرکت ها صورت پذیرد و قطعا کالاهای ارایه شده توسط این دفاتر و فروشگاه ها قاچاق بود.

موضع گیری های برخی از افراد و شرکت های واردکننده در خصوص این وارد کننده اپل، در شرایطی اتفاق افتاد که وقایع گسترفارس ضمن دارا بودن مجوز واردات مجوز فعالیت خدمات پس از فروش خود را نیز از سازمان حمایت کسب کرده بود. این امر منجر به آن شد تا شرکت هایی که با نام های پسوند و پیشوند دارای اپل هستند همگی در اقدامی متحدالشکل قصد به برهم زدن روال قانونی کشور کنند و یا با دفاع از خود عملا از ارایه جنس قاچاق و تقلبی دفاع می کنند.

اصالت کار وقایع گستر فارس و اثبات فعالیت رسمی به جایی رسید که کار بالا گرفت و در مراحلی حتی پای کمیسیون اصل 90 هم به میان آمد، مدارک مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت، این بار نیز وزارت صنعت و معدن همچون رویه سیگار و خودرو دفاع مقتدرانه ای نکرد، طی بررسی های شرکت وقایع گسترفارس که مدعی بود از کشور هنگ کنگ و از شرکت (MFI ) (مسترفون اینترنشنال) مجوز دریافت کرده مدارکش از شرکت یادشده و وزارت صنعت هنگ کنگ و وزارت امور خارجه استعلام شد، جملگی مدارک تایید شد، وزارت صنعت و معدن اعلام کرد کار ما درست بوده و مدارک نیز تایید شد.

حتی رئیس مرکز اصناف وقت کشور مرحوم دکتر نکویی مهر نیز طی مصاحبه مفصلی از وقایع گستر دفاع کرد هرچند مدارک شرکت مه تل نیز استعلام شد و اصالت کشور واسطه که امارت متحده عربی بود تایید نشد. در این زمان کار درست پیش رفته بود اما به یک باره ورق برگشت مسئولین مدعی شدند اپل آمریکا باید تایید نماید، در حالی که تمام برندهای موجود کشور از کشور واسطه نمایندگی اخذ نموده بودند و مشخص بود هیچ گاه اپل تایید نمی نماید که در ایران با واسطه نماینده دارد.

این آغازی شد برای مجادله و فرصت طلبی فروشگاه ها و بعضا شرکت های توزیع کننده کالای تقلبی و قاچاق، هرچند روسا و مدیران دو اتحادیه موبایلی کشور قاطعانه از خدمات پس از فروش آیفون توسط شرکت وقایع گستر فارس اعلام رضایت خود را می کنند گویا عده ای هستند که از این فرصت نهایت استفاده را بکنند و خواهان قطع توزیع و ارایه خدمات این شرکت برای برندهای آیفون باشد.

همه این موارد در حالی است که وزارت صنعت و معدن و تجارت یکبار دیگر نشان داد هیچگونه پشتیبانی از سرمایه گذاری قانونی در کشور و مجوز داده شده اش نمی کند؛ چه مجوزی که در زمان این دولت صادر شده باشد و چه در زمان دولت قبل وقایع گسترفارس در هر دولت مجوزش صادر شده بود اما به نظر می رسید دست هایی نمی خواهد تا شرکت ها و سرمایه گذاران قانونی در کشور فعال باشند.

دست هایی از جنس قاچاق آنهم سازمان یافته بی شک امروزه تنها شرکتی که بگفته رئیس اتحادیه مخابراتی کشور ارایه خدمات شایسته برای خیلی از استفاده کنندگان گوشی آی فون در کشور را داراست وقایع گسترفارس است. بد نیست قبل از آنکه شرکت هایی از این قبیل دلسرد شوند و بازار جولانگاه متقلبین و قاچاقچیان گردد فکری کنیم آن هم اساسی.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر