بازدید 24906
آیا افخمی به آنچه می‌گوید اعتقاد دارد؟

دشمن جشنواره فیلم کن با «گاوخونی» روی فرش قرمز جشنواره!

این رفتار بهروز افخمی، با اندکی رجوع به سوابق از یک تناقض رفتاری تازه حکایت می‌کند. افخمی در حالی به انتقاد از سیاست‌های جشنواره کن پرداخته که در سال ۲۰۰۴ با فیلم «گاوخونی» در بخش دو هفته کارگردانان این جشنواره حضور یافته و بر روی فرش قرمز این جشنواره نیز حاضر شده بود و روز پیشین نیز تصویری از این حضور در کنار بهاره رهنما و بهرام رادان کشف شده است.
کد خبر: ۵۹۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 18 May 2016
دشمن جشنواره فیلم کن با «گاوخونی» روی فرش قرمز جشنواره!
بهروز افخمی که پس از در اختیار گرفتن تریبون برنامه «هفت» کوشیده خود را یک سینماگر مخالف با روشنفکریِ مرسوم در سینمای ایران و همچنین مخالف جدی جشنواره‌های بین‌المللی معرفی کند، به تازگی در گفت‌وگویی، جشنواره بین‌المللی کن را در همین زمره قرار داده، ولی فراموش کرده تأکید کند پیش از این، خود در جشنواره‌ای که آن را نکوهیده، حضور پررنگی داشته، اما چیزی نصیبش نشده است!

به گزارش «تابناک»، بهروز افخمی، کارگردان سینما در مدتی که مدیریت و اجرای برنامه سینمایی «هفت» را در اختیار گرفته، رویکرد خاصی را در پیش دارد و تلاش کرده خود را چهره‌ای ارزشی و در عین حال مخالف با سینمای جشنواره‌ای معرفی کند و حتی یک سلسله انیمیشن در این برنامه پخش شد که هر نوع فیلم راه یافته به جشنواره‌های خارجی و یا دارای حمایت مالی خارجی را نواخته بود که بخشی از این نقدها درست بود، ولی نه همه آنها و نه از سوی چهره‌ای چون افخمی.

دشمن جشنواره فیلم کن با «گاوخونی» روی فرش قرمز جشنواره!

همزمان با برگزاری جشنواره کن ۲۰۱۶، افخمی در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌های صبح تهران، جشنواره کن را جشنواره «دگرباش‌ها» خوانده و در این زمینه عنوان کرده است: «در واقع شما می‌توانید مطمئن باشید اگر فیلمی درباره همجنس‌بازی بسازید، بالاخره در یکی از این جشنواره‌های اروپایی جایزه می‌گیرد، چون پروتکل‌های جشنواره‌ای درباره این موضوع تصریح دارند».

افخمی در بخش دیگری از گفت‌وگویش عنوان کرده است: «جشنواره کن تا ۴ سال پیش در بازار فیلم، یک بخش خیلی مهم پورنوگرافی و فروش فیلم‌های پورنو داشت. اتفاقا برای اینکه شوخی کنند یا توهین کنند یا اذیت کنند، می‌آمدند این غرفه را چسبیده به غرفه ایرانی‌ها دایر می‌کردند» و در سایر بخش‌های این گفت‌و‌گو نیز اساساً فرصتی برای نگاه مثبت به هر اثر راه یافته به جشنواره‌ها باقی نگذاشته است.

با این حال این رفتار بهروز افخمی که شاید برای طرحش روی حافظه ضعیف افکارعمومی حساب ویژه‌ای باز کرده، با اندکی رجوع به سوابق از یک تناقض رفتاری تازه حکایت می‌کند. افخمی در حالی به انتقاد از سیاست‌های جشنواره کن پرداخته که در سال ۲۰۰۴ با فیلم «گاوخونی» در بخش دوهفته کارگردانان این جشنواره حضور یافته و روی فرش قرمز این جشنواره نیز حاضر شده بود و روز پیشین نیز تصویری از این حضور در کنار بهاره رهنما و بهرام رادان کشف شده است.

دشمن جشنواره فیلم کن با «گاوخونی» روی فرش قرمز جشنواره!

افخمی بر خلاف ادعا‌هایش در جشنواره‌های متعدد دیگری از کره جنوبی تا کانادا حضور داشته و بنابراین مخالف افخمی با جشنواره‌ها، بیشتر بوی شعار برای حفظ موقعیت را می‌دهد و با واقعیات موجود همخوانی ندارد!

البته افخمی مملو از این تناقض‌هاست و نمونه‌های متعددی در این زمینه می‌توان برشمرد، از جمله اینکه این سینماگر در عین حال که خود را ضدلیبرالیسم و حزب اللهی می‌خواند، همزمان به عنوان اصلاح طلب وارد مجلس شده و سبک زندگی و کار‌هایش مشابه یک اصلاح طلب است. این گفتار‌ها هم تنها در حد حرف نیست و هنوز حافظه‌ها فراموش نکرده که افخمی برای چه کسی قصد راه‌اندازی تلویزیون خصوصی را داشت.

متأسفانه همین تناقض‌های آشکار رفتاری باعث می‌شود نتوان روی حرف افخمی حساب چندانی باز کرد و به این گفتار‌ها به عنوان یک نظر کار‌شناسی ـ چه در هفت و چه در سایر منابر ـ استناد کرد. انتظار می‌رود افخمی با پذیرش این نقد، نسبت به اصلاح رویه خود اقدام کند و یا لااقل حافظه افکارعمومی را بادوام‌تر از این‌ها بداند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
خدا پدر و مادر اينترنت رو بيامرزه كه اينجوري دست آدم هاي ... رو افشا ميكنه !
خوب تجربه کرده نظرش عوض شده شما مشکلی داری!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
چند بار تجربه ؟
حالا که دستش به گوشت نرسیده می گه پیف پیف
نون به نرخ روز خور
این سینماگر در عین حال که خود را ضدلیبرالیسم و حزب اللهی می‌خواند، همزمان به عنوان اصلاح طلب وارد مجلس شده و سبک زندگی و کار‌هایش مشابه یک اصلاح طلب است.. جرم سنگینی به نام اصلاح طلبی؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
مگه این نوشته میگه جرمه؟ بحث اینه که این مفاهیمی که این آدم میگه با هم قابل تجمیع نیست. یعنی اصلاح طلبِ حزب اللهی یعنی اصلاح طلب اولترا اصولگرا؛ میشه یا داریم؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
واقعاً انقدر درکش سخته؟ تاکید بر اینه که آقای افخمی! یا رومی یا زنگی؟ رومیِ زنگی یعنی حسِ زرنگی!
نون به نرخ روز خوره ، که البته متاسفانه ماایرانیها در این سالهای اخیر بشدت داریم این خصلت رو توی خودمان پرورش میدهیم.
ایشان را خیلی ها می شناسند.... حرف تا عملش زمین تا آسمان است !!!!
آب از سرچشمه که بگذرد...
البته هرکس طی زمان ممکنه که عوض بشه ولی اخیرا خیلی... شده ....
توی این دوره که هیچ نهادی به افخمی پروژه سفارش نمیده، یک آب باریکه ای به اسم برنامه هفت برای افخمی باز شده. ببیینیم تابی با این مطالب می تونی قطعش کنی؟ خدا رو خوش میاد؟ بذارید کاسبی اش رو بکنه
جدا از اندیشه های سیاسی یا اجتماعی ایشون در برنامه هفت قبل ایشون اصرار عجیبی داشتند که اقای جعفری جوزانی به کارگردانان و فیلمهایی که ایشون اونها رو فستیوالی میدونستند فحش بدن در حالیکه اقای جعفری رویکرد متعادلی رو دنبال میکردند. اقای افخمی فروش بالای فیلم ها رو استقبال مردم از فیلمهای عیر جشنواره ای می دونستند و ادعا داشتند که جریان شبه روشنفکری فستیوال زده سینما از این روند متنفره و از این فیلمها و کارگردانان متنفره. البته تنفر در وجود ایشون در رابطه با جریان رقیب بسیار اشکار دیده می شد.
بابا باد داره میاد نون رو هم باید به نرخ روز خورد و رنگ هم که فراوونه هر ساعت میتوان برنگی بود و صداقت و معرفت نیز نایاب...
بهروز افخمی در میان هم نسلان خودش کارگردان متوسطی است هیچ یک از اثارش را نمیتوان اثری ماندگار دانست نکاهی به کارگردانانی چون امیر نادری بیضائی مهرجوئی شهید ثالث حتی کیمیائی که نقشی در روند سینمای ایران داشتند افخمی جایگاهی ندارد احتمالا خودش هم به این نتیجه رسیده باشد . از اینرو اظهاراتش را میتوان نوعی ... دانست بخصوص آنکه فرهادی در این فستیوال حضور دارد .
اصلا این موضع درست نیست والا باید جلال آل احمد راهم نون به نرخ روز خور بدانیم .اتفاقا افخمی با میرزا کوچک خان یکی از ارزشی ترین سینما گران ایران است.بعضیها انگیزه ای غیر از مادیات اصلا به ذهنشان نمی آید!!!!!
در جشنواره شرکت کردن چه عیبی داره،؟ برای جشنواره نباید فیلم ساخت. در ضمن تهیه کننده ها بیشتر تمایل دارن فیلم هاشون رو به جشنواره ها ببرن، هم بازاری برای فیلم هست و هم اگه جایزه ای ببره بهتر می تونن اون رو بفروشن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار