بازدید 7113

جمع‌بندی نشست وین در کنفرانس مشترک کری، لاوروف، دی‌میستورا

وزیران امورخارجه و دیگر نمایندگان اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه که روز سه شنبه با هدف حل بحران سوریه در وین گرد آمده بودند، برای حفظ آتش بس شکننده در این کشور به توافق رسیدند، با این حال از دستیابی به یک ضرب الاجل معین برای از سرگیری مذاکرات صلح بازماندند.
کد خبر: ۵۹۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 18 May 2016
جمع‌بندی نشست وین در کنفرانس مشترک کری، لاوروف، دی‌میستوراوزیران امورخارجه و دیگر نمایندگان اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه که روز سه شنبه با هدف حل بحران سوریه در وین گرد آمده بودند، برای حفظ آتش بس شکننده در این کشور به توافق رسیدند، با این حال از دستیابی به یک ضرب الاجل معین برای از سرگیری مذاکرات صلح بازماندند.

به گزارش «تابناک»، «جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه به همراه «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از رایزنی فشرده برای تعیین چارچوب بازگشت طرف های سوری به میز مذاکره، در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.

نخست موعد سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا بود. جان کری ابتدا از تمام طرف های درگیر خواست که به آتش بس شکننده در سوریه پایبند باشند تا خود را از گروه های تروریستی داعش و النصره جدا کنند.

وی افزود: تمام طرف ها از جمله روسیه، ایران و کشورهای مهم منطقه بر روی یک چارچوب اولیه برای دستیابی به یک سوریه متحد و غیرفرقه ای به توافق رسیدند. 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت : با این حال چالش اصلی، تبدیل این تفاهم اولیه به یک توافق رسمی است.

او تاکید کرد که زمان تعیین شده در ماه اوت برای توافق میان گروه های سیاسی، یک ضرب الاجل نیست و تنها یک هدف است.

کری با اشاره به دسترسی نداشتن کاروان های کمک های بشردوستانه سازمان ملل به برخی مناطق در سوریه که شرایط برخی شهرها را در وضعیت بحرانی قرار داده است، از ارسال هوایی کمک ها در صورت ادامه انسداد مسیرها خبر داد.

وی در این رابطه افزود، گروه بین المللی حمایت از سوریه از برنامه جهانی غذا می خواهد که از تاریخ اول ژوئن (12 خرداد) در صورت ادامه انسداد مسیر، به سرعت ارسال محموله های کمک از طریق هواپیما به مناطق تعیین شده را آغاز کند.

کری ادامه داد: از تمام طرف ها می خواهیم که از این برنامه حمایت کنند و یک محیط امن برای اجرای آن ایجاد کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از وی درسخنانی نتیجه اصلی نشست امروز را تایید تعهد طرف ها به توافق های انجام شده در روند حل بحران سوریه توصیف کرد.

لاوروف گفت: نتیجه اصلی نشست امروز تصدیق حمایت همه طرف ها از زمینه اصلی کار ما یعنی بیانیه مشترک گروه بین المللی حمایت از سوریه و قطعنامه های 2218، 2254 و 2268 شورای امنیت سازمان ملل است.

وی افزود : بیانیه امروز تصدیق اقدام های صورت گرفته برای روند سیاسی در سوریه بود. خشونت در این کشور از ماه فوریه رو به کاهش گذاشته است.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: بیانیه امروز تمام توافق های قبلی را تحکیم کرد و پیشرفت های جدید نیز در اظهارات جان کری منعکس شد.

«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز گفت که باید مذاکرات بین سوری ها هر چه سریعتر از سر گرفته شود.

وی گفت: نمی توانیم زمان زیادی صبر کنیم. من نمی توانم تاریخ معینی برای شروع مجدد مذاکرات تعیین کنم ولی ابتدا باید به پیشرفت های قابل اطمینانی در زمینه آتش بس و شرایط انسانی دست یابیم.

دی میستورا در سخنان خود تاکید کرد که نمی توان پیش از برقراری اطمینان بخش آتش بس از طرف های درگیر خواست که به مذاکرات صلح بازگردند.

فرستاده ویژه سازمان ملل درامور سوریه درباره ارسال محموله های غذا و دارو به مردم سوریه نیز گفت: اگر نتوانیم از طریق راه های زمینی به آن ها برسیم، باید روی راه های دیگر کار کنیم.

وی تاکید کرد که تصمیم برنامه بین المللی غذا برای ارسال هوایی کمک های انسان دوستانه یک امر مثبت و جدید در نوع خود به شمار می رود.

نمایندگان اعضای گروه بین الملی حمایت از سوریه (ISSG) که متشکل از 17 کشور و سه نهاد بین المللی است، دوشنبه و سه شنبه در وین با محوریت اوضاع در لیبی و سوریه تشکیل جلسه دادند.

نشست امروز با موضوع سوریه به ریاست وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه برگزار شد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به نمایندگی از کشورمان در آن حضور یافت.

در بیانیه اعضای این گروه که در پایان نشست امروز منتشر شد، بر لزوم استقلال مردم سوریه در تصمیم گیری برای روند انتقال قدرت و نیز تعهد به آتش بس شکننده در این کشور تاکید شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی