بازدید 11147
با رشد یک و هشتاد و یک صدم درصدی کیفیت ایران خودرو

ایران خودرو حریف قطعه سازها نشد

مهر ماه سال 1394 ابلاغیه کنار گذاشتن قطعه سازهای بی کیفیت در ایران خودرو ابلاغ شد. می بایست منتظر می ماندیم تا نتیجه این اقدام انقلابی در صنعت خودرو سازی مشخص گردد اینک با گذشت هشت ماه از آن تاریخ و اعلام افزایش کیفیت یک و هشتاد و یک صدم درصدی امیدها ناامید گشت و کاهش فروش خودرو سازها نشان می دهد خودرو سازی کماکان منتظر تنفس مصنوعی است.
کد خبر: ۵۹۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 17 May 2016
سال ۱۳۹۴ بعد از کمپین نخریدن خودرو بود که خودروسازهای وطنی به فکر افتادند که چرا در این بحران گرفتار آمدند. پس از بررسی‌های زیاد به این رسیدند که دو عامل مهم در فروش خودرو، شرایط فروش و کیفیت خودروست. دو راه حل را دنبال کردن در باب شرایط فروش، وام بانکی و فروش قسطی و اعتباری را دنبال کردند و به جهت کیفیت، قطع همکاری با قطعه سازان بی‌کیفیت و توسعه قطعات تک منبع را دنبال کردند. اینک که حدود نه ماه از آن زمان می‌گذرد، شاهدیم که تنها فروش با وام بانکی، فرآیند موثری بود به نحوی که بالغ بر یکصد هزار خودرو را که در انبار خودرو ساز‌ها انبار شده بود، در یک هفته فروختند، ولی حتی شرایط مناسب‌تر از وام بانک در جذب مشتری موثر نبود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، با اعلام شورای رقابت، ایران خودرو به علت رشد کیفیت یک و هشتاد و یک صدم درصدی، اجازه افزایش قیمت در خودروهای خود را پیدا کرد. این در حالی است که سایپا هم رشد کیفیت چهار دهم درصدی را تجربه کرد. این اعداد که بهانه‌ای است تا بتوان از جیب مردم، خودروساز بی‌کیفیت وطنی را تشویق نمود، در کنار سایر فاکتور‌های تولید، که کاهش قابل توجهی را تجربه کردند از جمله نرخ ورق فولادی، مس و مشتقات نفتی و... که هر یک به دلایل مختلف کاهش داشتند و این انتظار شکل گرفت تا قیمت خودرو کاهش یابد، ولی نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه برعکس شاهد افزایش قیمت هم بودیم، ولی در عوض مشخص شد که عزمی برای افزایش کیفیت وجود ندارد.

مهر ماه سال گذشته بود که یکه زارع با ابلاغ یک بخشنامه پر سرو صدا، نوید بهبود کیفیت در محصولات ایران خودرو را داد و قطعه سازان را مکلف کرد تا در تراز استانداردهای ملی، محصولاتشان را تحویل بدهند و به حذف قطعه سازان بی‌کیفیت وطنی (شما بخوانید چینی) تهدید کرد.

اینکه این بخشنامه چقدر اجرا شده یا نشده را نمی دانیم، ولی از آنجا که «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر نهان»، باید گفت، افزایش کیفیت حدوداً یک در صدی فاصله زیادی با آنچه باید می شد، دارد، زیرا خودرو تولیدی ما فاصله بسیاری با کیفیت معمول خودرو در سطح استاندارد دارد؛ بنابراین، پر کردن این فاصله چندان در مرحله اول نباید دشوار باشد، یعنی برطرف کردن ایرادات معمول خودرو‌های تحویلی انتظار دور از دسترسی نیست. انتظار اینکه خرید خودرو با خرید تخم مرغ شانسی تفاوت داشته باشد، خواسته زیادی نیست.

آرزوی بسیاری از ایرانیان این است که بتوانند با اطمینان، با خودرویی که از کارخانه تحویل گرفتند، به مسافرت بروند، تا سه سال اول هزینه خاصی برای تعمیرات نداشته باشند و آسودگی خاطر در رانندگی داشته باشند، به این فکر نکنند که ممکن است خودرو دنده عقب نداشته باشد، اگر ترمز بگیرند ماشین خاموش شود، برای نشنیدن صدای گیربکس صدای ضبط ماشین را زیاد کنند، ماشین صفر کیلومتر روغن ریزی نداشته باشد و ده‌ها عیب دیگر که شاید اگر قرار بود آن‌ها را ذکر کنیم، مثنوی هزار من می‌شد و بد‌تر از همه این‌ها اگر ماشین شما ایراد جزئی داشته باشد، جرات نکنید به مراکز مجاز بروید، زیرا بیم آن را دارید که در صورت مراجعه قطعات سالم ماشین هم جابجا شود.

انتظار زیادی نیست اگر مردم نجیب ایران بخواهند خودرویی را سوار شوند که حداقل‌های استاندارد را داشته باشد. حال که مجموعه دولت به کمک خودروساز‌ها آمده و با وضع محدودیت‌های سنگین و عوارض خودرویی یکی از بهترین بازارهای خودرویی جهان را در اختیار خودروسازهای وطنی قرار داده، جای این دارد که این خودروساز‌ها با قدردانی از نعمتی که همیشگی نخواهد بود، پاسخگوی اعتماد مسئولین و مردم باشند و این آب رفته را به جوی بازگردانند.

آمار فروش خودروسازهای وطنی در دو ماه اول سال، زنگ خطری برای این صنعت به شمار می‌آید که اگر شنیده شود، می‌تواند صنعت خودرو را از خواب زمستانی بیدار کند، ولی اگر شنیده نشود و همچنان خودروساز‌ها منتظر تنفس مصنوعی باشند که گاهی وام بانکی به کمکشان بیاید و گاهی برجام و... به هر حال باید پذیرفت که نفس این صنعت به شماره افتاده، مگر اینکه همتی کنند و دست بر زانوی خود گیرند و اصل نگاهشان به داخل باشد نه به خارج صنعت، چون ما در این صنعت نیروهای متخصص توانمند و با ایمان کم نداریم که می‌توانند در روزگار خطر چاره ساز باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۰
خودروسازان مافقط به فكرجيب خودهستندوجان مردم برايشان اصلامهم نيست. بنده خودروصفركيلوترپژوخريده ام كه بسيارناراضي هستم.وتاكنون چندبارگيربكس خودرورابازكرده ام.به خاطرمنافع شان بيشترازقطعات ارزان وبي كيفيت چيني براي سودبيشتربه جيب زدن استفاده ميكنند.بهترين راه تحريم بنجل فروشان ونخريدن محصولان آنهاست ولاغير.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
وقتی میگیم نخرید میخرید همین میشه دیگه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
پس چرا میخری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط رقابت با محصولات جهانی باعث جهش کیفت تولیدات داخلی است
در غیر این صورت در کجای دنیا این شیوه حمایت و انحصار باعث افزایش کیفیت و تکنولوژی محصولات شده
اگر فقط یک مثال بیان شود قابل قبول است اما میشود صدها مثال از کارخانه هایی زد که در بدو تاسیس هیچ نبودند و بدون انحصار بازار توانستند در دنیا خودی نشان دهند
با وجود اینکه نخریدن خودرو راه حل منطقی نیست و با وجود اینکه برداشتن عوارض گمرکی و ارائه خودرو های روز دنیا به مردم ایران، بطور قطع در شرایط فعلی دو خودروساز بزرگ کشورمون رو نابود می کنه. اما بخاطر سال ها اهمال، سال ها بی توجهی به جان و مال مردم نجیب کشورم، سال ها درجازدگی، سال ها فروختن اتومبیل های دهه هشتاد میلادی و سال ها افزایش قیمت همراه با کاهش کیفیت. امیدوارم این دو خودرو ساز ورشکست شوند
تا به کی ملت باید جور فرزندان لوس و بی خاصیت صنعت کشور یعنی خودرو سازان را بدهند؟!!!
تجربه نشان داد که تحریم خودروسازان هم جواب نمیدهد چون دولت ... و پررویی تمام ، دست در بیت المال کرده و از بیت المال و در اصل از جیب تمام مردم ، به نام وام خرید خودرو ، جیب گشاد و پر نشدنی خودروسازان را پر کرد و این صنعت ... ورشکسته ی ....را زنده نگه داشت.

حتی اگر همان عده ی معدود از مردم هم وام نمی گرفتند ، دولت از بیت المال ملت ، وام های بلاعوض چند صد میلیاردی به خودروسازان می داد تا زنده بمانند

متاسفانه ایرانی ها همیشه گرفتار دولت هایی بوده اند که بجای حمایت از منافع ملت ، از منافع گروه ها و کارتل ها دفاع کرده اند وگرنه دولت میتواند براحتی و بدون نیاز به آزادسازی واردات و خروج مبالغ عظیم ارز برای واردات خودرو که خودش موجب گرانی ارز و ایجاد تورم بالا خواهد شد و مردم باید تاوان آنرا با تورم بالا دهند ، خودروسازان را مجبور کند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند ..

راههای مختلفی وجود دارد که دولت و مجلس بتوانند خودروسازان سرکش را مهار کنند از جمله :

جریمه های سنگین

مجازات لابی گران

پیاده سازی یک سیستم جامع برای بررسی و پیگیری شکایت های مردمی

مشارکت اجباری خودروسازان در پرداخت دیه ها در مواردی که کیفیت پایین خودرو عامل خسارت جانی شده باشد (تقریبا در تمام تصادفات)

و ده ها راه حل دیگر ...

البته همه میدانند که هیچ امیدی به اصلاح سیستم فعلی نیست و فقط مردم می توانند نفرین کنند.. همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
ای تابی شیطون..اون سه نقطه ها چیه که سانسورشون کردی؟؟؟؟؟
این دو شرکت به افراد قدرتمندی وصل هستند،حالا حالاها کسی نمی تواند آنها را به درست کار کردن وادار کند.
متاسفانه خودرو سازان .خودرو بی کیفیت را با قیمت بالا به ملت مظلوم فروختند و حاضر به تغییر شرایط فعلی نیستند؟
206 رو اینا تو کیفیت25 تا 40 میلیون بعد از تندر 90 در رتبه دوم معرفی کردن،ما که یه دونه مدل94 داریم خسته شدیم از خرابیهاش،هر چند وقت ما رو تو دشت وبیابون گرفتار میکنه،جلویه زن و بچه هم شرمنده
من اسفند ماه ۹۴ در سازمان صنایع و معدن و تجارت شکایتی از ایران خودرو به شماره ۵۱۱۳۲۱۶ ثبت نمودم. پژو پارس LX که در اردیبهشت ۹۴ از شرکت ایران خودرو گرفتم دارای ایراد های فراوان بود که موجب تغییراتی نظیر ۲ مرتبه تعویض مغزی سوییچ ۲ مرتبه تعویض صفحه کلاچ ۲ مرتبه تعویض گیربکس ۱ بار تعویض سنسور اکسیژن و چند مورد ایراد دیگر بود که بیش از ۱۵ بار به نمایندگی مراجعه کردم . نتیجه شکایت من از ایران خودرو این بود که طبق قانون شرکت فقط موظف به تعویض قطعه است در حالی که شما اگر هر جنس نو از بازار تهیه کنید در صورت ایراد فروشنده موظف به تعویض کل جنس است و نه تعویض قطعه. اگر کارشناس سازمان صنایع درست گفته باشد و شرکت فقط مجبور به تعویض قطعه ایراد دار با نمونه خراب دیگری باشد قطعا این دور تسلسل باطل خواهد بود و هیچگاه خودرو ساز خود را مجبور به اصلاح محصول نمی بیند . ظاهرا تعویض قطعه برای گروه دیگری در زیر مجموعه شرکت سود هنگفتی به همراه دارد.
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
بنده تقریبا جایی کار میکنم که اگه قلب این مجموعه نباشه حداقل از اجزای اصلی مجموعه خودرو کشوره.بله حق با شماست.این تعویض قطعات سود داره برای شرکت دلال ایساکو.چون قطعه رو از قطعه ساز میگیره و با کشیدن سود بالا اون رو به نمایندگی به اسم قطعات شرکتی قالب میکنه.شما آدم باهوشی هستین.تابی نامردی پخش نکنی.بذار ملت بفهمن چی به چیه!!!!!
توليد با كيفيت بيشتر يك فرهنگ در كليه اجزاء جامعه مي باشد واقعًاً در كدام صنعت اين مملكت كيفيت مشاهده مي شود.خودرو
مواد غذايي ، پوشاك ، ساختمان سازي و...
عزيز بقولي ما همه چيمون به همه چيمون مياد
من مدتي هست كه به آمريكا مراجعه كردم و از نمايندگي به فورد فيوژن تايتانيوم دست دوم خريدم كه سه سال از گارانتيش مونده.
هر بار كه براي تعويض روغن ميرم موتور و سيستم تعليق ماشين رو كاملا چك ميكنن و صبحانه هم ميدن اگر وقت گير باشه يه ماشين نو تر از ماشين خودم هم ميدم و وقتي ماشينم آماده شد ميارن دم در خونه و ماشين خودم رو ميدن و ماشين خودشون رو ميبرن اگر هم ايرادي داشته باشه فقط ١٠٠ دلار ميپردازم و بجز لوازم مصرفي همه چيز شامل گارانتي ميشه. وقتي اين داستان رو با ماشين خودم تو ايران مقايسه ميكنم كه نمايندگي براي چك ماشين سه سال پيش ١٦٤٠٠٠ تومن ازم گرفت واقعا حيرون ميمونم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
خوش به حالت که توی کشور متخاصم و استعمارگر امریکا زندگی میکنی
مرگ بر امریکا!
با سلام
یکی از راههای ساده و سرسعس که فعلا دولت می تونه انجام بده،مجبور کردن خودروسازان به افزایش زمان گارانتی خودروهاست.در حال حاضر اکثر خودروهای چینی هم 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی دارن.چرا یه خدرو ایرانی باید 2 سال یا 40 هزار کیلومتر گارانتی داشته باشه؟
البته می دونم این کافی نیست ولی حداقل می تونه ضمن مجبور کردن خودروسازها به افزایش کیفیت محصولاتشون به خاطر افزایش هزینه های گارانتی،یه کمی از زیان خریدار خودرو هم به خاطر هزینه تعمیرات کم کنه.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
اینم راهکار خوبه ..شاید افزایش گارانتی باعث بهتر شدن کیفیت قطعات بشه .
مقصر خودمونیم که با اون وام کزایی پارکینگ های ایران خودرو و ستیپا را ظرف چند روز خالی کردیم اگه کسی نمیخرید نابود میشدن مفصر خودمونیم به جا اینکه تحریم کنیم دون براشون میپاشیم. برنج گرون میشه بیشتر میخریم تا گرونتر نشده درحالیکه بقیه کشورها نمیخرن تا سرمایه گذار به زانو در بیاد. مقابل دزدی های کلان سکوت کردیم و فقط داریم گوش میدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
اونایی که سالهاست چماق آمریکا رو بالای سر این ملت نگه داشتن ، باعث شدن که هر وقت مردم میخان اعتراض کنن و حقوقشونو بخان ، اول یه نگاهی به چماق آمریکا بندازن و از اعتراض منصرف بشن !!! .. حالا که دیگه شمشیر داعش هم به چماق آمریکا اضافه شده برادر من
تنها راه اصلاح خودروسازان وطنی آینه که دولت پشتشونو خالی کنه بزار بعد از 50 سال خودشون هم یکم تلاش کنند تا کی باید هزینه نادانی یه عده را مردم بدهند این حق مردم است که خودرو خوب سوار شوند و دولت حق ندارد به هرعنوانی از ایشان حمایت و خود را مدیون سفره مردم کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
اون مدیون رو خوب اومدی .. دولت همین الان توبه میکنه!!!
*
با سلام
بنده حقیر یکی از کارشناسان کیفیت شرکت .....(بهتر بگویم تامین کننده قطعات ....) میباشم، عارض به حضور بزرگان که حال و احوال این روزهای صنعت خودروسازی ما (خصوصا" ....) بسیار بدتر و وخیم تر از آن است که شما در این چند خط ذکر کرده اید.
به قدری بد که از قطعات بی کیفیت و یا حتی نا ایمن با هماهنگی کارشناسان ،آگاهانه در خط تولید استفاده میشود.
ناگفته های بسیار در این سینه هست که حاضرم تمامی آنها را با ارائه سند در اختیار سایت تابناک قرار دهم.
بنده هم یدونه از همین تولیدات ایران خودرو رو دارم ...باید بگم که علاوه بر پایین بودن کیفیت قطعات مصرفی متاسفانه نبود وجدان کاری هم در این زمینه وجود دارد .
چرا خودروهای ما نباید عایق کف خودرو داشته باشند که سروصدای خودرو کمتر بشه ؟؟؟
چرا مهره ها و پیچ ها شل هستن ؟؟
برای روحانی بابت انتصاب آقای نعمت زاده که با ایده های خود صنعت خودرو را با بحران و سبب افزایش قیمت خودرو شدند متاسفم
واقعا این فرد چه کاری برای صنعت کرد ؟ فقط افزایش قیمت و تدوام روند اشتباه
ایشاالله زیر و رو بشید
الان دارن پیش خودشان بهمون میخندند ۰
با سلام و احترام
مدیران خودروسازهای ایرانی به ساخت داخل اعتقاد ندارند. موارد متعدد خرید قطعات خارجی گرانتر و بی کیفیت تر از تولید داخلی وجود دارد. دلیل آنان برای خرید قطعات از خارج چیست؟ حتی اگر کیفیت بهتر هم باشد چون از خودروساز داخلی حمایت می شود آنان نیز بایستی از قطعه ساز حمایت نمایند و حق ندارند از خارج تامین نمایند.
مدیرانی که سالهاست هیچ خاصیتی نداشته اند و 500 سال دیگر هم زنده باشند همین شیوه را ادامه می دهند و همواره تکنولوژی کهنه خارجی را بنام تکنولوزی روز به مردم با قیمت بالا میفروشند شایستگی ادامه کار ندارند و ضمن آنکه گرفتن پاسپورت های تمامی مدیران بالا تا پایین آنها ضروریست، لازم است کسانی که سابقه تولید واقعی و نه تولید نمایشی دارند و دارای غیرت و همت هستند جایگزین گردند.
خداعاقبت این ملت مظلوم ازشر افرادهای نالایق دولت ها ختم به خیر کند
بعد از ۸ سال به لطف خدا و همت مردم حریف بعثی ها شدیم ولی حریف خودرو سازان نشدیم .
تنها راه نجات تغییر همه مدیران و تصمیم گیرندگان خودرو طی سه دهه اخیر است .
این درخت از ریشه خرابه شاخه هاشو برا چی میزنین؟
تعرفه هارو کاهش بدین مردم ماشین خارجی بخرن راحت شن
ایشالله زودتر ورشکست بشن، مردم نخرید تو رو خدا، دست دوم بخرید صفر نخرید...
مردم مجبورن که خودرو داخلی بخرند نه بخاطر اینکه به ان میل و اشتیاق داشته باشند!!!.....چون بازار خودرو انحصاری است
از نعمت زاده باید عوض بشن تا پایین
در ایران خودرو حداقل 4 جناح دارن حکومت میکنن و جنگ های جناحی اجازه کار واقعی و مفقد رو نمیده و دارن کل سیستم رو به هم میریزن!
امیدوارم هر دو خودروساز معروف آتیش بگیرند و خلقی در آرامش باشند
ساز خودرو را زدیم ولی خودروساز نشدیم
يكي از مخوف ترين مافياهاي جهان، همينجاست.
"قطعه سازي"
سلام هر دفعه بحث خودرو است من دفاع از خودروساز میکنم این بار هم دلیل اقتصادی میارم هر کی منفی میده دلیل بیاره.
اگر واردات بدون گمرکی و تعرفه آزاد شود در زمان یکی دو ماه تعداد زیادی خودرو ارزان وارد میشود بدلیل محدودیت ارز و دلار قیمت ارز بقدری بالا میرود که هم خودرو وهمه چیز گران میشود.
قبول دارم این مسئله نباید باعث سواستفاده خودرو سازها شود ولی واقعیت است طبق معمول تشنه نقد وجواب هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
کسی نگفت واردات ازاد بشه یا تعرفه به طور کل حذف بشه ...
تعرفه باید کم بشه به طوری که خودروهای داخلی از انحصار دربیان و رقیب با کیفیت خارجی داشته باشند تا مدیران به فکر تولید باکیفیت محصولات روز دنیا باشند و از اسراف دوری کنند .
ما الان خودرو خارجی خوب ( چینی نه ) زیر 70 میلیون نداریم درحالی که با کاهش تعرفه میتونه به 50 میلیون برسه
یک کمی فکر کردم دیدم بهتره مدیران مجترم خودروساز اصلا کیفیت خودروهای تولیدی شان را افزایش ندهند، فکر کنید یکدفعه خبردار بشیم کیفیت پراید 30 درصد بهتر شده!!! اونوقت باید توقع داشته باشیم شورای رقابت قیمت این گاری را 30% افزایش بده!!! حالا کی می خواد ارتقای کیفیت خودروی داخلی را؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی