بازدید 9799
۸
اعتراض شدید علیرضا قربانی به لغو کنسرت شهرام ناظری و کیهان کلهر؛

اندک فرصت‌های باقی مانده برای حمایت از موسیقی ایرانی را از دست ندهید

مگر غیر از این است که شالوده مفهومى این موسیقى را کلام بزرگ مردانى از لسان الغیب حافظ شیرازى، سعدى شیرین سخن، مولانا، عطار نیشابورى، نظامى، فردوسىِ حکیم، خیام نیشابورى، فخرالدین عراقى گرفته تا نیما یوشیج، سهراب سپهرى، اخوان ثالث، فریدون مشیرى، هوشنگ ابتهاج تشکیل داده‌اند و در کدام یک از آثار این بزرگان پیامى جز مهر، دوستى، انسانیت و اخلاق مى توان یافت؟
کد خبر: ۵۹۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 17 May 2016
این اندک فرصت‌های باقیمانده برای حمایت از موسیقی ایرانی را از دست ندهید
علیرضا قربانی خواننده برجسته ایران در یادداشتی نسبت به آنچه با لغو مکرر کنسرت اساتید برجسته موسیقی سنتی کشورمان در حال وقوع است و دورنمایی خطرناکی که با چنین برخوردهایی برای موسیقی اصیل و ریشه دار ایران قابل تصور است، هشدار داد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از تکرار مجدد لغو کنسرت‌ها و این بار لغو کنسرت‌های کیهان کلهر و شهرام و حافظ ناظری در نیشابور شهر ادبیات و موسیقی، علیرضا قربانی نسبت به شرایط پیش روی موسیقی ایران و عدم تدبیر برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات، ابراز نگرانی کرد و نسبت به سرنوشت موسیقی اصیل ایران که در کشورمان با چنین مصائبی روبه روست، هشدار داد.

در یادداشت این خواننده برجسته موسیقی سنتی کشورمان آمده است: «شنیدن خبر لغو کنسرت هنرمند شایسته و دوست نازنینم کیهان کلهر و همینطور استاد گرانقدر موسیقی ایرانی شهرام ناظری عمیقا باعث تأسف اینجانب به عنوان عضو کوچکی از این خانواده هنری شد.

اندک فرصت‌های باقی مانده برای حمایت از موسیقی ایرانی را از دست ندهید

بیش از همه باعث تأسف است که این اتفاق در دیار مردمان نیک سرشتى می‌افتد که همیشه به هنردوستی و کرامت در جهان شهره بوده‌اند. سرزمینی که از بزرگانی چون خیام و عطار گرفته تا پرویز مشکاتیان ـ این سرو آزاد موسیقی ایرانی ـ را در دامان خود پرورش داده است. نه چنین مردمانی سزاوار آنند که بار چنین رفتار نابخردانه‌ای را به دوش بکشند و نه چنین هنرمندانی که در همه دنیا سفیر هنر و فرهنگ و صلح و دوستی ایران عزیزمان هستند.

برای بار دیگر با صدای بلند دادخواهی می‌کنم، از همه آنهایی که مسئولیتی به دوش دارند و هنوز اندکی دلشان برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم می‌تپد. با صدای بلند می‌گویم، هرچند که هیچگاه صدای هنرمندان موسیقی اجازه بلند شدن نداشته است.

با صدای بلند می‌گویم که این اندک فرصت‌های باقی مانده برای حمایت از موسیقی ایرانی را از دست ندهید. چندان دور نیست که با این گونه رفتارهای قهری همین پت پت رنجور موسیقی ایرانی رو به افول برود و جای آن را موسیقی‌هایی پر کند که هیچ ریشه‌ای در فرهنگ و آیین ما ندارد. جای آن را اعوجاج‌هایی بگیرد که با هیچ کدام از هنجارهای جامعه ایرانی-اسلامی ما سازگاری ندارد.

همان طور که در این سال‌های تلخی که گذشت، محدود کردن موسیقی ایرانی با ضرب چماق خودسر‌ها و لغو‌ گاه و بیگاه آن به بهانه‌های واهی و از صحنه دور نگه داشتن بزرگانی چون استاد شجریان هیچ نتیجه‌ای جز جایگزین شدن موسیقی‌های ناهنجار غربی نداشته است.

مگر غیر از این است که شالوده مفهومى این موسیقى را کلام بزرگ مردانى از لسان الغیب حافظ شیرازى، سعدى شیرین سخن، مولانا، عطار نیشابورى، نظامى، فردوسىِ حکیم، خیام نیشابورى، فخرالدین عراقى گرفته تا نیما یوشیج، سهراب سپهرى، اخوان ثالث، فریدون مشیرى، هوشنگ ابتهاج تشکیل داده‌اند و در کدام یک از آثار این بزرگان پیامى جز مهر، دوستى، انسانیت و اخلاق مى توان یافت؟

امروز چه عنصرى بر‌تر و اثرگذار‌تر و فراگیر‌تر از موسیقى براى بیان این مفاهیم فاخر و انسانى-اخلاقى در جامعه و ترویج آن موجود است؟ امروز اگر هنر اصیل این خاک را که حاصل قرن‌ها تلاش و خون خوردن نیاکان ما تا امروز بوده است، قربانی تسویه حساب‌های سیاسی کنیم، باید منتظر باشیم تا دشمنان ما از همین راه نفوذ، ریشه‌های فرهنگی ما را بخشکانند.

امروز اگر موسیقی اصیل ایرانی را که در طول تاریخ همیشه در خدمت‌های ارزش‌های دینی و ملی این مردم بوده است، در کشاکش دعواهای سلیقه‌ای و شخصی تضعیفش کنیم، باید منتظر روزگار تلخی باشیم که فرزندان ما به صورت کاملاً خاموش چیزی را جایگزین آن کنند که با تمام ارزش‌های فرهنگی ما تقابل دارد.

‎علیرضا قربانی
‎۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
‎پاریس»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۸
خب همین کارا کردید که بین جوونا و موسیقی اصیل و سنتی‌مون فاصله افتاده دیگه!! نتیجه این شده که هر کسی هر اراجیفی میخونه به اسم خواننده و هنرمند! آلبوم میده بیرون..!!!
خیلی جالبه ؛ مدیر برنامه آقای ناظری خبردار نشد که کنسرت آقای کلهر در همان شهر لغو شده بعد دوباره توی همان شهر یه کنسرت دیگه می خواستن اجرا کنن .
تهران که کنسرت ها بر قراره - مخصوصاً بچه های پاپ خوب تهران برگزار کنید.
جاي تاسف است بسيار متاسفم
تهاجم فرهنگی یعنی همین.یعنی کاری کنیم که فرهنگ غنی ایرانی واسلامی نابود بشه.بجاش موسیقی غربی راک وهیپاپ و...جایگزین بشه...
احسنت و درود فراوان بر خواننده بزرگ و فهیم ایران زمین جناب استاد علیرضا قربانی.
تابناک! یک مرتبه از خودت پرسیدی چرا این همه برای برگزاری کنسرت ها از خودت نگرانی نشان می دهی؟!!!
نمیدانی مردم ایران مسلمانند و حمایت تابناک از لهو و لعب های شیطانی به ضرر پرستیژ صاحبان سایت تمام می شود؟ از خدا بترس! مبادا به سرنوشت فائزه هاشمی گرفتار شوی!
او به طور تدریجی در منجلاب غرق شد!
احسنت به جناب قربانی عزیز......این سورفتارها نتیجه اش از قبل مشخصه...
اینجا ایران است عزیزان، حافظ و سعدی مال کتاب هاست نه الگوبرداری و رسیدن به کمال. افتاد؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل