بازدید 2744

انتقاد شدید دیده بان حقوق بشر از عربستان

سازمان دیده بان حقوق بشر از اقدام عربستان در محاکمه سی و دو نفر به اتهام جاسوسی برای ایران انتقاد کرد.
کد خبر: ۵۹۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 17 May 2016
سازمان دیده بان حقوق بشر از اقدام عربستان در محاکمه سی و دو نفر به اتهام جاسوسی برای ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر اقدام عربستان سعودی روند اساسی حقوق متهمان را نقض کرده است. مقامات عربستان سعودی در مدت تقریبا سه سال بازداشت و تحقیق و دو ماه اول محاکمه این افراد، به متهمان اجازه ملاقات با وکیل یا دسترسی به اسناد دادگاهی لازم برای آماده کردن دفاعیه ای برای خودشان نداده است. دادستان ها در این محاکمه ها به دنبال صدور مجازات اعدام برای بیست و پنج نفر از متهمان هستند.

اتهامات بی اساس

این افراد به جاسوسی برای ایران متهم شده اند اما کیفرخواستی که دیده بان حقوق بشر آن را ملاحظه کرده است حاوی اتهامات بی اساس است که شباهتی به جرائم مشخص ندارد.
این اتهامات شامل حمایت از تظاهرات، صدمه زدن به اعتبار پادشاهی و تلاش برای گسترش مذهب تشیع است.

این محاکمه فوریه دو هزار و شانزده در دادگاه ویژه در ریاض آغاز شد.

محاکمه های نمایشی

سارا لی ویتسون مدیر دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت:« این محاکمه لگه ننگ دیگری بر نظام قضایی کیفری ناعادلانه عربستان سعودی است. محاکمه کیفری نباید صرفا نمایشی حقوقی باشد که حکم آن قبلا صادر شده باشد.»

بر اساس این کیفرخواست، متهمان شامل سی سعودی ، یک ایرانی و یک شهروند افغان هستند.

یک فرد آگاه از این پرونده به دیده بان حقوق بشر گفت همه متهمان به غیر از یک متهم سعودی مسلمان شیعه هستند. مقامات عربستان شانزدهم مارس دو هزار و سیزده، هفده تن از این افراد را بازداشت کردند و چهار نفر دیگر در سال دو هزار و سیزده و یک نفر نیز در سال دو هزار و چهارده بازداشت شده است.

نگرانی جهانی در خصوص حقوق شیعیان

دیده بان حقوق بشر هفت حکم دادگاه ویژه کیفری عربستان سعودی را از سال دو هزار و سیزده و دو هزار و چهارده علیه مردان و کودکان متهم به جرائم مرتبط با برپایی اعتراضات پس از تظاهرات اعضای اقلیت شیعه در این کشور بررسی کرده است. زندانیان در این هفت محاکمه اعلام کرده اند اقراریه ها از طریق شکنجه گرفته شده است اما قاضی به سرعت این اتهامات را رد کرده و این اعترافات را به عنوان مدرک پذیرفته و سپس آنها را براساس این اظهارات محکوم کرده و در برخی موارد برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد رویه دادرسی این محاکمه تاکنون نگرانی هایی را مطرح می کند مبنی بر اینکه این دادگاه برای بیست و پنج متهم از سی و دو متهم این پرونده احتمالا حکم اعدامی بدون فرصت کافی برای دفاع از خودشان صادر می کند.

ماده سیزده منشور حقوق بشر اعراب که عربستان سعودی در سال دو هزار و نه آن را تایید کرد، حق محاکمه عادلانه را تضمین می کند. این منشور عربی همچنین حق محاکمه فوری افراد پس از بازداشت را تضمین می کند که بر اساس آن فرد باید در مدت زمان معقولی محاکمه شده یا آزاد شود. این منشور می گوید بازداشت قبل از محاکمه به هیچ وجه یک حکم کلی نیست.

ماده بیست و پنج منشور عربی حق گروه های اقلیت را برای اجرای مناسک مذهبی شان تضمین می کند و ماده چهار هرگونه تبعیض بر مبنای مذهب را منع می کند. ویتسون تاکید کرد: مسلمان شیعه بودن نباید یک جرم باشد و دادگاه های عربستان سعودی باید اینگونه رفتارها را متوقف کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس