بازدید 2069

نظام بانکداری اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی؛ بایدها و چالشها

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس شواری اسلامی: هرچند عنوان نظام بانکداری، «بدون ربا» است اما همه قراردادها، ربوی است.
کد خبر: ۵۸۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 17 May 2016

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس شواری اسلامی: هرچند عنوان نظام بانکداری، «بدون ربا» است اما همه قراردادها، ربوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رحیم زارع با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره طرح عملیات بانکی بدون ربا گفت: مجلس شواری اسلامی در انتهای دولت قبل هم در پی این بود که طرح بانکداری واقعی بدون ربا را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه این طرح 13 فصل و 205 ماده دارد، گفت: بیش از 15 ماه کمیته مشترک کمیسون اقتصادی و برنامه بودجه مجلس و کمیته ای شامل فقها و اقتصاددان ها در قم روی این طرح کار کردند.

زارع افزود: منتظر بودیم دولت لایحه اصلاح لایحه نظام بانکداری بدون ربا را به مجلس ارائه کند اما چون تأخیر حدود سه ساله ای داشت و با توجه به اینکه امسال سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" بود مجلس شواری اسلامی با هدف تامین ثبات و سلامت نظام بانکی و بحث استقرار نظام بانکداری بر مبنای حق و قانون فقهی و کارآمدسازی نظام تامین مالی به سمت بخش واقعی اقتصاد و صیانت از حقوق سپرده گذاران این طرح را در دستور کار قرار داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در فرصت دو هفته ای باقیمانده تا پایان مجلس نهم این مجلس می تواند این طرح را بررسی و تصویب کند؟ گفت: کمیسیون اقتصادی جلسات زیادی را در این خصوص برگزار کرده است ضمن اینکه بسیاری از قوانین مانند قانون بیمه اجباری شخص ثالث بر اساس اصل 185 قانون اساسی اجرا شد و موفق هم عمل کرده است.

در ادامه کوروش پرویزیان کارشناس نظام بانکی هم در ارتباط تلفنی با این بخش خبری گفت: مجموع شبکه بانکی، دولت، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران موافق عجله در تصویب این طرح نیستند.

وی با بیان اینکه طرحی با این اهمیت برای بررسی و تصویب نیاز به زمان بیشتری دارد، افزود: ذینفعان این طرح از محتوای آن اطلاع دقیق و مشخصی ندارند و حتی به صورت جدی در جاهایی که ذینفع اصلی این طرح هستند بررسی انجام نشده است.

در ادامه سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس شواری اسلامی درباره علت مقاومت برخی از ذینفعان بانکی در برابر این طرح گفت: 102 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه داریم و این منابع فقط باید در راستای ارائه تسهیلات قرض الحسنه باشد اما این گونه نیست.

وی افزود: 68 هزار میلیارد تومان با نرخ 21 درصد و 6 درصد سود تأخیر یعنی در مجموع با سود 27 درصد به مردم نسهیلات می دهند و نسبت به ارائه تسهیلات با سود 4 درصد مقاومت می کنند.

در ادامه پرویزیان در پاسخ به اینکه قرارداد بانکی فعلی خلاف شرع است گفت: طراحان اصلی طرح " عملیات بانکی بدون ربا " چنین چیزی را مطرح نکردند و اذعان دارند که قانون بانکداری بدون ربا اشکالی ندارد بلکه در عملیات و فرآیندهای آن اشکال وجود دارد.

وی افزود: چون این قانون بر تعداد زیادی از آحاد مردم و فعالان اقتصادی و شبکه بانکی حاکم است باید اجازه دهیم آن ها هم نظر دهند .

در ادامه زارع با تاکید بر اینکه همه ذینفعان در این طرح مدنظر قرارگرفته اند گفت: اکنون قرارداد مشارکت های مدنی ، صوری است.

وی با تاکید بر اینکه "عملیات بانکی بدون ربا" شتابزده نیست و یک ضرورت برای کشور است افزود: هزینه رکود بیشتر از هزینه تورم است و شاید اجرای این طرح راهی برای خروج از رکود باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان