بازدید 10313

القاعده توجه خود را به شمال سوریه معطوف کرده است

تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه وله) نوشت: یک کارشناس تروریسم می‌گوید؛ کهنه ‌سربازان القاعده به شمال سوریه رفته‌اند و این خطر وجود دارد که بزودی دومین حکومت افراطی هم در این کشور سر برآورد. نزدیکی به اروپا و اسرائیل از جمله جاذبه‌های این منطقه برای القاعده هستند.
کد خبر: ۵۸۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 17 May 2016
تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه وله) نوشت: یک کارشناس تروریسم می‌گوید؛ کهنه ‌سربازان القاعده به شمال سوریه رفته‌اند و این خطر وجود دارد که بزودی دومین حکومت افراطی هم در این کشور سر برآورد. نزدیکی به اروپا و اسرائیل از جمله جاذبه‌های این منطقه برای القاعده هستند.

به گزارش «تابناک»، دویچه وله افزود: پایگاه اینترنتی 'اشپیگل' آلمان به نقل از چارلز لیستر، کارشناسی که بر فعالیت‌های القاعده در سوریه متمرکز شده، می‌نویسد: «القاعده بتازگی چند عضو بانفوذ از هیأت رهبری خود را به سوریه فرستاده است». به زعم وی در زمان حاضر چندین نماینده عالی‌رتبه القاعده در شمال سوریه حضور دارند.

بر این اساس، سیف العدل، ابوالخیر المصری و عبدالله احمد عبدالله که گفته می‌شود در نخستین حملات بزرگ القاعده در سال 1998 به دو سفارتخانه آمریکا در نایروبی و تانزانیا نقش داشته‌اند، به سوریه رفته‌اند.

رفاعی احمد طه که به همراه اسامه بن‌لادن بنیانگذار شبکه القاعده و ایمن الظواهری رهبر کنونی این گروه تروریستی در سال 1998 آمریکا، اسرائیل و شهروندان این دو کشور را تهدید کردند، نیز در سوریه بود. او اندکی پس از رسیدن به این کشور (اوایل آوریل 2016) در حمله پهپاد آمریکایی در شهر ادلب سوریه کشته شد.

دویچه وله در ادامه به مزیت‌های سوریه در منطقه می پردازد و می نویسد: از نگاه تروریست‌ها نزدیکی به اسرائیل و اروپا از مزیت‌های سوریه است. حمزه بن لادن پسر بنیانگذار القاعده در پیام صوتی‌ای که در ماه مه از او منتشر شد، گفته بود: جهاد در سوریه، کلید آزادی اورشلیم [بیت‌المقدس] است. او، جهادگرایان در سوریه را به اتحاد فرا خوانده بود. پیش از او هم ایمن الظواهری پیامی برای اتحاد ستیزه‌جویان در سوریه منتشر کرده بود.

افزون بر نزدیکی به اسرائیل و اروپا، رفت ‌وآمد تروریست‌ها در سوریه ساده‌تر از کوهستان‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان است. جنگ داخلی در سوریه هم شرایط ایده‌آلی برای رشد افراط‌گرایان ایجاد کرده است.

این رسانه در ادامه نوشت: لیستر، کارشناس تروریسم معتقد است که القاعده بزودی در شمال غربی سوریه حکومتی برپا خواهد کرد. گروه تروریستی داعش که البته با القاعده در رقابت است هم در شرق سوریه حضور پررنگی خواهد داشت. با اینکه گروه تروریستی داعش در این مناطق تا حدودی تضعیف شده، اما تا شکست کامل فاصله زیادی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود این ‌که به نظر می‌رسد القاعده در سال‌های اخیر از میدان به در شده باشد، اما به اعتقاد کارشناسان، این برداشت درست نیست. این گروه تروریستی در خفا مشغول پیشرفت بوده و از جمله در یمن و سوریه در قالب 'جبهه نصرت' (شاخه القاعده در سوریه) در صحنه حاضر بوده است.

گروه تروریستی داعش و 'جبهه نصرت' تفاوت‌هایی با هم دارند؛ نیروهای 'جبهه نصرت' عموماً سوری هستند در حالی که هزاران نیروی خارجی برای داعش در سوریه می‌جنگند.

در حالی که 'جبهه نصرت' شاخه القاعده در سوریه برشمرده می‌شود و کادر رهبری این گروه، مناسبات تنگاتنگی با رهبری القاعده دارد، اما این گروه تروریستی از رهنمودهای الظواهری، رهبر کنونی القاعده، پیروی نمی‌کند و مستقل عمل می‌کند.

دز ادامه این گزارش دویچه وله به نفوذ قطر بر جبهه نصرت در سوریه پرداخته و نوشته است: گفته می‌شود 'جبهه نصرت' که از سال 2013 در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد، از سوی قطر پشتیبانی می‌شود. این ادعا البته ثابت نشده است اما قطر تاکنون بارها در بحران‌های گروگانگیری که یک سوی آن 'جبهه نصرت' بوده، میانجیگری کرده است. گذشته از این، شبکه قطری 'الجزیره' هم در گسترش پیام‌های رهبری 'جبهه نصرت' بی‌تأثیر نبوده است.

به نوشته‌ی دویچه وله، این گروه تروریستی نفوذ خود بر سیستم اداری و حقوقی را در شمال غرب سوریه، آرام اما مداوم گسترش می‌دهد. به اعتقاد لیستر، کارشناس تروریسم، 'انفعال غرب' در این مسیر کمک بزرگی به 'جبهه نصرت' می‌کند: «جبهه نصرت در سوریه تقویت شد زیرا از اپوزیسیون میانه‌رو آن‌طور که باید و شاید پشتیبانی نشد. این رویه باید تغییر کند».

«تشکیلات موسوم به 'اداره مناطق آزادشده' نشانه‌ای از تعمیق نفوذ این گروه تروریستی برشمرده می‌شود. از زمان ایجاد این تشکیلات، شهروندان ادلب و 'جسر الشغور' (در شمال غربی سوریه) باید پول برق و آب و مالیات خود را به این تروریست‌ها بپردازند.»

«هرچند در سال جاری تظاهرات گسترده‌ای در سوریه علیه 'جبهه نصرت' برگزار شده، اما مشخص نیست اعتراضات شهروندان تأثیری بر عملکرد یا تحدید حوزه نفوذ این گروه تروریستی داشته باشد.»

این رسانه در پایان گزارش خود آورده است: شهروندان سوری در ابتدا مخالفت‌هایی هم با گروه تروریستی داعش داشتند؛ اما برخورد بسیار خشن این گروه با مخالفان، اعتراضات را عملاً زیرزمینی کرده است.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل