بازدید 1902

کاهش ارزش قاچاق گازوئیل به یک میلیارد دلار در سال ۹۴

مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت از کاهش ارزش قاچاق گازوئیل در سال ۹۴ به به یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه حیات ساماهنه هوشمند سوخت را ضروری می‌داند.
کد خبر: ۵۸۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 16 May 2016

مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت از کاهش ارزش قاچاق گازوئیل در سال ۹۴ به به یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه حیات ساماهنه هوشمند سوخت را ضروری می‌داند.

به گزارش فارس، قاسم خورشیدی اظهارداشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عقیده دارد که سامانه هوشمند سوخت در بخش بنزین حتماً باید به حیات خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در ترکیه بنزین به قیمت 1.4 دلار در هر لیتر عرضه می‌شود، گفت: قیمت جهانی این فرآورده وابسته به کیفیت آن بین 30 تا 35 سنت هست.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در عراق که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت است، بنزین به قیمت 2600 تا 2800 تومان در هر لیتر و در اقلیم کردستان بنزین به قیمت 1600 تا 1700 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود و در پاکستان نیز قیمت بنزین بالای 3 هزار تومان و گازوئیل بالای 2600 تومان در هر لیتر و در افغانستان هم قیمت سوخت در همین حدود است.

* متوسط قیمت گازوئیل در کشورهای همسایه بالای 2300 تومان در هر لیتر

وی با تاکید بر اینکه در گازوئیل فاصله قیمت ایران با کشورهای همسایه بسیار زیاد است، گفت: گازوئیل در کشور ما 300 تومان در هر لیتر عرضه می‌شود که نزدیکترین قیمت به قیمت کشور ما ترکمنستان است که گازوئیل را 750 تومان در هر لیتر عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: در عراق، گازوئیل هم قیمت بنزین یا گران‌تر از آن ارائه می‌شود و با توجه به قیمت همسایگان، قاچاق این فرآورده علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی نفت موضوعیت دارد. علاوه بر اینکه قیمت 40 دلار در هر بشکه برای کشوری مانند ما مطلوب نیست و تلاش می‌کنیم قیمت نفت افزایش یابد. براساس بعضی پیش‌بینی‌ها احتمالاً تا دی‌ماه قیمت نفت تا 50 دلار در هر بشکه برسد و اگر قیمت نفت به 100 دلار برسد قاچاق بنزین دوباره به صورت جدی موضوعیت پیدا خواهد کرد.

خورشیدی تاکید کرد: بنابراین سامانه‌ای که همه هزینه‌های مادی و معنوی آن را داریم نباید به راحتی حذف شود کمااینکه الان شرایط خوب است اما حاکمیت نباید فقط امروز را ببیند و باید برای آینده هم برنامه‌ریزی کند.

* سامانه هوشمند سوخت در دنیا بی‌بدیل است

وی در ادامه اظهارداشت: ساز و کار سامانه هوشمند سوخت در دنیا بی‌بدیل است و در این بحران آماری ایران می‌تواند آمارهای دقیق به ما ارائه کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شدت موافق حفظ سامانه هوشمند سوخت بوده و هست و مطمئنیم دولت حتی بدون مصوبه مجلس بر پایه استدلال‌های ستاد به حفظ سامانه رأی می‌داد.

* کاهش ارزش قاچاق گازوئیل به یک میلیارد دلار

وی در ادامه اظهارداشت: بالاترین مالیات بر ارزش افزوده را بنزین دارد که 20 درصد است، 10 درصد هم عوارض شهرداری است که براساس قانون دولت باید از مصرف کننده دریافت کند و در کنار آنها 1.5 درصد عوارض آلایندگی و 3 یا 4 درصد هم عوارض نوسازی است که در قیمت 1000 تومانی بنزین پنهان می‌شود.

خورشیدی تصریح کرد: در سال 92 برآورد حداقلی ما درباره قاچاق گازوئیل حدود 20 میلیون لیتر در روز بود که با قیمت‌های آن روز که 80 سنت در لیتر بود ارزش حداقلی قاچاق گازوئیل به 7 میلیارد دلار بالغ می‌شد.

وی اضافه کرد: در سال 94 به واسطه همه اقدامات انجام شده برآورد حداکثری ما قاچاق 8 میلیون لیتر در روز بوده است که این آمار هم در حال کاهش است و در 2 ماهه نخست سال جاری براورد ما کاهش قاچاق بوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ارزش قاچاق سال گذشته با توجه به کاهش ارزش گازوئیل زیر 30 سنت در هر لیتر، کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

* تأثیر تحویل سوخت به مرز نشینان بر کاهش قاچاق

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: در سیستان و بلوچستان تأمین بازار کشورهای همسایه از طریق صادرات رسمی چند صد درصد رشد داشته است و در فروردین ماه امسال روزانه یک میلیون لیتر سوخت به پاکستان و افغانستان از همین طریق صادر شده که در کاهش قاچاق موثر بوده است.

وی افزود: گازوئیل به قیمت 800 تومان در لیتر به مرزنشینان داده می‌شود که آنها آن را صادر می‌کنند و در معیشت آنها موثر است.

خورشیدی ادامه داد: در خراسان رضوی صادرات سوخت از طریق تعاونی مرزنشینان انجام می‌شود و تاکنون 3 مرتبه از طریق این تعاونی واریز نقدی به حساب سرپرستان خانوار از محل صادرات سوخت انجام شده است.

وی اضافه کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان ساز و کار متفاوت است و سوخت مستقیماً به سرپرستان خانوار تحویل می‌شود و آنها آن را قانونی به پاکستان می‌فروشند که هم به نفع دولت و هم به نفع مرزنشینان است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی