بازدید 3737

توسعه ۲ میدان بزرگ نفت ایران به چین واگذار شد

وزیر نفت از واگذاری توسعه فاز دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یاآوران به دو شرکت چینی ساینوپک و سی. ان. پی. سی در قالب قرارداد اولیه (بیع متقابل) خبر داد.
کد خبر: ۵۸۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 16 May 2016
وزیر نفت از واگذاری توسعه فاز دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یاآوران به دو شرکت چینی ساینوپک و سی. ان. پی. سی در قالب قرارداد اولیه (بیع متقابل) خبر داد.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه امروز پس از دیدار با «ژانگ یو ژیبنگ» معاون سازمان ملی انرژی جمهوری خلق چین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همکاری ایران و چین به دوران تحریمها و پیش از آن بازمی گردد و در این سفر قرار شد روابط دو کشور گسترش یابد، گفت: ایران به چین به عنوان یک شریک راهبردی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نگاه می کند که آنها نیز به خوبی این موضوع را دریافتند.

وزیر نفت با بیان اینکه در اجرای برخی پروژه‌ها از سوی شرکت‌های چینی مشکلاتی وجود داشت که در این دیدار درباره آنها از جمله طرح توسعه میدانهای مسجد سلیمان، آزادگان شمالی و جنوبی مذاکراتی انجام شد، تصریح کرد: قرار شد دو طرف در این باره پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا کارهای باقیمانده و مشکلات موجود حل شود.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه واگذاری توسعه فازدوم میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران به شرکتهای چینی، پذیرفته شد، یادآور شد: البته آنها نیز باید در این زمینه مسائل خود را حل کنند.

وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای مذاکره همه جانبه با شرکت‌های چینی در چارچوب مورد پذیرش ایران درباره این که این که آیا توسعه فاز دوم میدان میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران درقالب مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکتهای چینی سپرده می شود، اظهار کرد: توسعه فاز دوم این میدانها (آزادگان شمالی و یادآوران) در قالب فرم قراردادی که امضا شده است، خواهد بود، در واقع ادامه همان قرارداد اولیه است.

زنگنه درباره اینکه آیا طرح توسعه جامع (MDP) فازدوم میدان آزادگان شمالی و یادآوران از سوی شرکتهای چینی ارائه شده است، افزود: طرح توسعه جامع میدان یادآوران خیلی خوب پیش رفته است اما در آزادگان شمالی بحثها هنوز ادامه دارد.

وی همچنین فروش نفت خام و میعانات گازی را دیگر محور مذاکران با معاون سازمان ملی انرژی چین عنوان کرد و با بیان اینکه چین هم اکنون بیش از ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام از ایران به صورت روزانه دریافت می‌کند، افزود: این میزان با طرحهای که شرکتهای چینی در حال اجرای آن هستند قابل افزایش است.

زنگنه با بیان اینکه در این دیدار روی ساخت تجهیزات در ایران تاکید شده است و قرار شد شرکتهای چینی اقدام به سرمایه گذاری در ایران کنند، تصریح کرد: موضوعهایی مانند گازهای فلر، مسائل مالی، فاینانس پتروشیمی نیز در این دیدار بررسی شد.

وزیر نفت به توسعه پالایشگاه نفت آبادان نیز اشاره کرد و با اعلام اینکه حجم قرارداد توسعه این پالایشگاه با چینی‌ها یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون یورو است، بیان کرد: این قرارداد به تازگی فعال شده و بقیه آن نیز باید از سوی چینی‌ها تامین مالی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان