بازدید 5245
دومین نگارخانه‌ به وسعت یک پایتخت؛

هنر ایران و جهان دوباره پایتخت را دیدنی می‌کند

کیفیت چاپ این آثار نیز جزو مواردی بود که در طرح سال پیشین منتقدانی داشت و تصور می‌شود، بتوانیم منتظر نصب آثاری با چاپ با کیفیت‌تر بر بیلبوردهای تبلیغاتی سراسر شهر باشیم تا لذت بیشتری نصیب تماشاگران هنردوست پایتخت شود و در مجموع، توجه به ریزه‌کاری های اینچنینی، این طرح را به نقطه کمال نزدیک می‌کند و امکان تداومش را بیش از پیش فراهم می‌سازد.
کد خبر: ۵۸۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 16 May 2016
هنر ایران و جهان دوباره پایتخت را دیدنی می‌کند
با تجربه موفق نقش بستن هنر بر بستر پایتخت، رویداد «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» برای دومین سال در بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و شهر حال و هوای دیدنی می‌یابد؛ اما این رویداد ظرفیتی بیش از ده روزه دارد و می‌توان بخشی از این طرح را در سال حفظ کرد و مظاهر هنر را در مدت زمان و تنوع بیشتری در برابر دیدگان شتابزده مخاطبان قرار داد.

به گزارش «تابناک»، وقتی در هفته‌های ابتدایی سال ۹۴، عبارت «نگارخانه‌ای به وسعت یک پایتخت» بر یک صفحه سفید نقش بسته بود، هیچ شهروند تهرانی تصور نمی‌کرد، به زودی پایتخت با تصاویری هیجان برانگیز آمیخته شود و شهر برای یک دهه جلوه‌ای از هنر ایران و جهان باشد؛ اما این اتفاق رخ داد و بیش از ۱۵۰۰ سازه تبلیغاتی، میزبان ۷۰۰ اثر فاخر فرهنگی و هنری شد و حال پایتخت‌نشینان خسته از در و دیوار این شهر را دگرگون ساخت.

در این طرح وسیع، شهرداری تهران با صرف نظر از میلیارد تومان درآمدهای تبلیغاتی، مجموعه‌ای از جذاب‌ترین آثار را در ابعاد بزرگ چاپ کرد و به نمایش گذاشت که در میان این آثار، بیش از ۵۰۰ طرح از آثار فاخر نگارگری، خوشنویسی، فرش، کتیبه نویسی و بناهای تاریخی ایرانی و مابقی طرح‌ها نیز از میان نقاشی‌های برجسته از هنرمندان جهان دستچین شده بود و با ترکیب ۷۰ درصد آثار ایرانی و ۳۰ درصد آثار خارجی، فضایی متفاوت بر این پایتخت ایران حاکم کرده بود.

رویداد «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر - گام دوم» که تکرار‌‌ همان رویداد سال گذشته در ابعادی وسیع‌تر است، در سال ۱۳۹۵ از یکم تا دهم خردادماه با در اختیار گرفتن بیش از دو هزار سازه تبلیغاتی در سطح تهران برگزار می‌شود تا بار دیگر مردم تابلوهای کمال الملک و ون‌گوگ را کنار هم و در ابعاد بزرگ تماشا کنند؛ رویکردی که معمولاً با کارکرد تأمل گرایانه در این آثار همخوانی ندارد؛ اما ظاهراً در شهر شتابزده تهران، خریداران بسیاری یافته است.

هنر ایران و جهان دوباره پایتخت را دیدنی می‌کند

در سال جدید نیز با‌‌ همان فرمول سال گذشته اما با اصلاحاتی، آثار به نمایش درمی‌آید که تغییر فونت نوشته شده روی تابلو‌ها، به گونه‌ای که سرنشینان خودرو‌ها در یک نگاه بتوانند با صاحب اثر آشنا شوند، جزو تغییرات مثبتی است که انتظار وقوعش می‌رفت و آن گونه که مسئولان این طرح اظهار داشته‌اند، این تصحیح صورت پذیرفته است.

نقد دیگری که درباره این طرح در سال گذشته مطرح بود و انتظار می‌رود امسال در این زمینه نیز دقت نظر لازم به خرج داده شده باشد، کیفیت و ابعاد آثار است. بدون تردید نباید برای پر شدن فضای یک بیلبورد تبلیغاتی با نقاشی، یک تابلو نقاشی مشهور را حتی چند سانت کشید و دفرمه کرد. در عین حال انتظار می‌رود تابلوهای دارای جزئیات بیشتر در بیلبوردهای با ابعاد بزرگ‌تر قرار گیرد و تابلوهای با جزئیات کمتر، در بیلبوردهای کوچک‌تر تا جزئیات در‌‌ همان نگاه اول مشاهده شود.

کیفیت چاپ این آثار نیز جزو مواردی بود که در طرح سال پیشین منتقدانی داشت و تصور می‌شود بتوانیم منتظر نصب آثاری با چاپ با کیفیت‌تر بر بیلبوردهای تبلیغاتی سراسر شهر باشیم تا لذت بیشتری نصیب تماشاگران هنردوست پایتخت شود و در مجموع توجه به ریزه‌کارهای اینچنینی، این طرح را به نقطه کمال نزدیک می‌کند و امکان تداومش را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

سال پیش همزمان با این طرح، «تابناک» پیشنهاد داد، این طرح در سال استمرار داشته باشد و علاوه بر این ده روز زیبا در هر سال، در چند نقطه مشخص از پایتخت، بیلبوردهای بسیار بزرگ با همین منظور نصب شده و در سال مکرراً با تغییر نقاشی‌ها، این گالری عمومی پایتخت در معرض دید مردم و بهره برداری عمومی قرار گیرد. امسال نیز همزمان با دومین دوره برگزاری این طرح، همین پیشنهاد توسط «تابناک» تکرار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس