بازدید 1808

آرمان: وعده دولت تورم زیر‌10درصد است

برجام اقدامی بسیار مهم و خوش یمن در شرایطی بود که کشور دارای مشکلاتی در عرصه اقتصادی بود اما با توافقاتی که میان مردان دیپلماتیک دولت روحانی و کشورهای 1+5 حاصل شد به تدریج تحریم‌ها علیه کشورمان رنگ می‌بازد و هیات های اروپایی به ویژه در عرصه اقتصاد به نوبت به ایران وارد می‌شوند تا از ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شوند. در این شرایط برخی در داخل کشور هستند که هر روز به نوعی برجام را مورد هجمه قرار می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 16 May 2016
برجام اقدامی بسیار مهم و خوش یمن در شرایطی بود که کشور دارای مشکلاتی در عرصه اقتصادی بود اما با توافقاتی که میان مردان دیپلماتیک دولت روحانی و کشورهای 1+5 حاصل شد به تدریج تحریم‌ها علیه کشورمان رنگ می‌بازد و هیات های اروپایی به ویژه در عرصه اقتصاد به نوبت به ایران وارد می‌شوند تا از ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شوند. در این شرایط برخی در داخل کشور هستند که هر روز به نوعی برجام را مورد هجمه قرار می‌دهند.
در این راستا مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
**چرا دلواپسان بدون در نظر داشتن آنچه در عرصه اقتصادی به دولت یازدهم تحویل داده شد، انتظار دارند نتایج برجام بسیار زود نمایان شود و وضعیت اقتصادی تبدیل به گلستان شود؟
دولت در مساله برجام بسیار خوب عمل کرد و نقدی بر آن وارد نیست بنابراین بهتر آن است که دلواپسان به جای نقد و اظهارات غیر کارشناسی، نگاه و مروری به گذشته داشته باشند. در دولت قبل با تورم 40 درصدی و نرخ رشد منفی و بیکاری بالا مواجه بودیم. نرخ تورم در دولت گذشته 40 درصد بود و 20 درصد اضافه حقوق به نیروهای کار داده می‌شد یعنی نرخ اضافه حقوق منهای نرخ تورم برابر با منهای 20 درصد که به فقر و کاهش سطح معیشت و افزایش سطوح طبقاتی منتج شده بود. در مقابل عده‌ای با اختلاس، پول میلیاردی کسب کردند.
قیمت دلار از هزار تومان در دولت هشتم به 4 هزار تومان در دولت دهم رسید و از این طریق، عده‌ای در این بازار سیاه به طرز حیرت آوری پول‌های کلان به جیب زدند. بنابراین برنامه‌ها و اقدامات روحانی از منظر سیاسی و اقتصادی برای کشور بسیار مفید بوده است. قطعا در سال جاری همان طور که رئیس‌جمهور در آغاز سال 94 وعده داد، نرخ تورم را تک‌رقمی خواهد کرد بدین مفهوم که نرخ تورم به زیر 10درصد خواهد رسید.
در شرایط کنونی شاید نتوان شاهد آثار برجام در یک‌سال بود اما قطعا طی دو سال آتی شرایط بسیار متفاوتی خواهیم داشت چرا که همچنان اموال بلوکه شده ایران آزاد نشده است. از نظر اقتصاددانان، فرایند مشاهده آثار برجام، دراز مدت و به مدت 7 الی 8سال و شاید بیشتر خواهد بود. البته آثار برجام، نه در درازمدت بلکه در میان مدت نیز نمایان خواهد شد..
**شما به این مساله اشاره کردید که برجام در میان مدت تاثیر خودش را می‌گذارد. به طور واضح شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟
در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی تا حدی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است و نرخ رشد منفی، مثبت شده و در دو سال آینده نرخ تورم به زیر 10 درصد و نرخ رشد به 5 درصد خواهد رسید. اکنون سرمایه‌گذاری هیات‌های اروپایی در ایران می‌تواند فضای تازه‌ای ایجاد کند و در این شرایط محیط کسب و کار مناسب شده و پس از گذر از یک دوره زمانی، وضعیت به طور قطع بهبود خواهد یافت. وقتی نرخ رشد مثبت شود، تولید افزایش می‌یابد و پس از آن عده‌ای به فضای کسب و کار روی خواهند آورد.
دلواپسان به جای فشار به روحانی و انتظار نتیجه زودهنگام از برجام، بهتر است کمی نگاه کارشناسی به این مساله داشته باشند اما باید در نظر داشت سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر نیاز به زمان و شرایط ویژه دارد چراکه سرمایه‌گذار ریسک نمی‌کند. به همین علت باید اذعان داشت ایران در حالت کنونی کشوری امن و مطلوب برای جذب سرمایه‌های خارجی است و این مساله را غرب به خوبی دریافته است؛ چراکه علاوه بر امنیت، از نیروی انسانی متخصص، ارزان و تحصیلکرده برخوردار است که همین موضوعات سبب شده برای سرمایه‌گذار خارجی، ایران کشور قابل اعتمادی باشد. علاوه بر این، حل و فصل فرایند مبادلات مالی و بانکی میان ایران و اروپا می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
چراکه ورود هیات‌های اروپایی در همان ابتدای سال نشان داد که اروپایی‌ها برای ورود به بازار ایران بسیار مایل و مشتاق هستند. از سویی هم آمریکا چاره‌ای جز حل و فصل مساله مبادلات مالی و بانکی ندارد چراکه اروپا خواهان توسعه و گسترش روابط اقتصادی و سیاسی خود با ایران است. در شرایط کنونی دولت باید به مردم توضیح دهد که برجام در میان مدت آثار و نتایج خود را نشان خواهد داد تا دلواپسان بیش از این بر طبل مخالفت و هجمه به برجام نزنند. همچنین دولت باید در مقابل فشارهای تندروها مقاومت کرده و به هیچ عنوان اجازه توقف برجام را ندهد چراکه توقف برجام آسیب‌های بسیاری بر کشور وارد می‌کند و این همان مساله‌ای است که تندروها می‌خواهند.
**دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت به موازت پیشرفت برجام باید برای صنایع کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری کند. در این صورت می‌توان شرایط را مستقل از مساله برجام، تا حدی بهبود بخشید؟
قطعا سرمایه‌گذاری روی صنایع کوچک و متوسط می‌تواند تا اندازه‌ای مرهمی برای وضعیت کنونی اقتصاد باشد اما ورود سرمایه‌گذاران به ایران و سرمایه‌گذاری بر صنایع بزرگ، بهتر و در ابعاد وسیع‌تری می‌تواند وضعیت اشتغال را بهبود بخشد. سرمایه‌گذاری روی صنایع کوچک تنها برای عده‌ای محدود می‌تواند اشتغال ایجاد کند اما یک کارخانه می‌تواند نیروهای بسیاری جذب کند؛ در نهایت باید گفت ورود سرمایه‌گذاران به داخل شرایط را به دوران قبل از دولت های نهم و دهم باز می‌گرداند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل