بازدید 5637
۸

باز شدن پنجره سالخوردگی شدید در ایران

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.
کد خبر: ۵۸۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 16 May 2016
رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.

به گزارش فارس، محمودی در سومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران گفت: براساس 3 سناریویی که از سوی سازمان ملل در مورد جمعیت ایران با رشد باربری کم، متوسط و بالا تعریف شده طی سال‌های 90 تا 1480 شاهد جمعیت 92 میلیونی در سال 2050 100 میلیونی و در سال 1480 تعداد 112 میلیونی خواهیم بود.

وی افزود: در سال 90 نرخ باروری 1.7 بوده است که با همین روند اگر پیش برویم در سال‌های 1429 تا 2050 رشد جمعیت نرخ منفی خواهد داشت.

محمودی گفت: اکنون سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می‌شود اما ثابت نیست و نرخ رشد جمعیت در حال صفر شدن است و این خطرناک است چرا که از سال 80 با افزایش موزون زاد و ولد مواجه بوده‌ایم، شیب باروری تند شده چرا که متولدین دهه 60 در سن ازدواج و باروری قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ادامه داد: اما اکنون 6 درصد نرخ باروری کاهش یافته و این طبیعی است چرا که افراد در سن ازدواج کم شده‌اند و سال بعد انتظار بیشتر از این را باید داشته باشیم بنابراین نرخ زاد و ولد تا سال 96 و 97 روند خود را ادامه خواهد داد اما بعد کاهش می‌یابد.

محمودی تصریح کرد: حتی اگر نرخ باروری 2.5 شود نرخ رشد جمعیت 0.5 درصد خواهد شد و این سوال مطرح است چرا افرادی که در رابطه با جمعیت به مسئولان گزارش می‌دادند به جای آمارهای 2015 از آمارهای 2012 استفاده کرده‌اند و هنوز آمارهای قدیمی روی میز مسئولان است به همین دلیل این مسئولان تصمیم گرفته‌اند افزایش جمعیت را حذف کنند.

محمودی گفت: در سال 1480 با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در جمعیت مواجهیم و طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 جمعیت بالای 60 سال ایران 10 درصد و در سال 2050 ، 33 درصد خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۸
ما دهه60که بدبخت شدیم حداقل بقیه زندگی کنند
خب که چی، حالا مشکل سالخوردگی جوانان را مداوا کنید که بیکار تو خیابانها ول میگردند مشکل پیرمردها اتوماتیک حل میشه. یه سر به پارک محله تون بزنند ميبيند جوانان در کنار سالخوردگان در پارک مشغول گذران عمرشون هستند.
بنده 31 سالمه با 5 مليون حقوق تو تهران كفاف تجرد خودمو نميدم
تا 31 سال ديگه هم يوخدي
به جای این حرفها، شرایط رو برای زندگی معمولی ادمها مهیا کنید. به جای اه و ناله کردن برای نگرانی 50 سال بعد، نگران الان باشید.
شما لطف کنید مشکل کار و مسکن رو حل کنید جمعیت رو به افزایش میره من شخصا خیلی دوست دارم بچه ی دوم بیارم تا دخترم تنها نباشه ولی چون اجاره نشین هستیم و هزینه زندگی خیلی بالاست امکانپذیر نیست با اینکه من و همسرم هر دو شاغل هستیم
بعلت گرانی روزافزون و سرسام آور لبنیات منجمله شیر و ماست و کمبود شدید مراکز ورزشی تفریحی ارزان و در دسترس از یک طرف و هوای آلوده ناشی از بنزین های تولید پتروشیمی از طرف دیگر شاهد کاهش سن سالخوردگی در کشور بر اثر پوکی استخوان و آرتروز و کوچک شدن نغز ها هستیم...
متوسط امید به زندگی از پنجاه و پنج سال به هفتاد سال افزایش گیدا کرده و بالطبع متوسط عمر آدمها نیز به همین میزان بیشتر شده. ایران واقعا دیگه توان پذیرش جمعیت بیشتر رو نداره، وضعیت اقتصادی خانوارها و بیکاری جوانهایمان یکطرف و بی آبی و کمبود منابع اولیه از طرف دیگه لازم میکنه رشد جمعیت رو کنترل کنیم
همین الان توو تهران یه قسمت متوسطش بخوای زندگی کنی بدون بچه سه تومن ماهی هزینه ات می شه، یک و نیم خرج خونه آب و برق و گاز و تلفن ، یک و نیمه باقی مانده هم صرف خورد و خوراک و خدایی نکرده ماهی یک شب تفریح و مهمونی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها