بازدید 1774

دولت چقدر از محل ثروت مالیات گرفت؟

دولت در یک دهه گذشته بیش از 14 هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت دریافت کرد .
کد خبر: ۵۸۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 16 May 2016
دولت در یک دهه گذشته بیش از 14 هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت دریافت کرد .

بررسي ها نشان مي دهد ماليات دريافتي از اين محل در يك دهه گذشته افزايشي بيش از 440 درصد را تجربه كرده است .

در حالي كه ماليات دريافتي از ثروت در سال 1384 برابر با 431 ميليارد و 660 ميليون تومان بود كه در يازده ماه سال گذشته  درآمد دولت از اين محل به بيش از 2 هزار  ميليارد تومان افزايش يافت. ثروت در ادبيات مالياتي معنايي متفاوت از برداشت عمومي جامعه دارد .

ماليات بر ثروت 5 سرفصل ماليات بر نقل و انتقال املاك، سهام، سرقفلي ، ارث و حق تمبر و اوراق بهادار را تشكيل مي دهد .به اين ترتيب هر چه بازار رونق بيشتري داشته باشد، حجم ماليات دريافتي از محل ثروت افزايش مي يابد اين در حالي است كه اقتصاد ايران چند سالي است در ركودي سخت و سنگين به سر مي برد و با ظهور علائم رونق مي توان به افزايش درآمدهاي مالياتي دولت از اين محل اميدوار بود .

 امارهاي ارائه شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان مي دهد حجم ماليات پرداختي از محل ثروت در يك دهه گذشته رو به صعود بوده است . بيشترين رشد ماليات پرداختي در اين حوزه متعلق به سال 1386 و سپس سال 1392 است اما با اين حال كمترين رشد در اين بخش نيز در سال هاي 1387 و 1388 اتفاق افتاده است . در سال 1386 رشد دريافت ماليات از اين محل 44.3 درصد و در سال 1387 و 1388 به ترتيب برابر با 0.1 و 0.4 درصد گزارش شده است.

 هر چند قدر مطلق ماليات دريافتي از ثروت در يك دهه گذشته افزايشي قابل توجه را تجربه مي كند اما سهم ماليات دريافتي از اين محل از درآمدهاي مالياتي كل كشور تغيير چنداني را شاهد نيست .

 رشد ماليات دريافتي از ثروت در سال هاي اخير همزمان بار شد درآمدهاي مالياتي كل كشور رخ داده و از اين رو سهم ماليات بر ثررت از ماليات كل كشور تغييري را تجربه نكرده است .

سهم ماليات بر ثروت از كل درآمدهاي مالياتي ايران در حدود 3 تا 4.9 درصد است اما در سال 1388 اين سهم كاهشي قابل توجه را شاهد بود و به رقم 2.6 درصد رسيد . اين پايين ترين سهم اين سرفصل مالياتي از كل درآمدهاي مالياتي در يك دهه اخير است.

نمودار زير روند دريافت ماليات بر ثروت در يك دهه گذشته را نشان مي دهد : (اعداد به ميليارد تومان)

 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار