بازدید 9499
گزارش

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی

تحریریه تابناک با توجه به ترافیک هافبک های تراز اول در فصل اخیر فوتبال باشگاهی ایران، ترکیب تیم منتخب خود را با چینش 2-5-3 برگزیده است .
کد خبر: ۵۸۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 17 May 2016
فصل جذاب فوتبال ایران به پایان راه خود رسید و ستاره های جوان بیش از سال های گذشته خود را در معرض دید علاقمندان و فوتبالدوستان قرار دادند.
تحریریه تابناک با توجه به ترافیک هافبک های تراز اول در فصل اخیر فوتبال باشگاهی ایران، ترکیب تیم منتخب خود را با چینش 2-5-3 برگزیده است . در این فهرست بازیکنانی چون سیدمهدی رحمتی از استقلال تهران، محسن مسلمان ، کمال کامیابی نیا و محمد انصاری از پرسپولیس، سعید آقایی و بختیار رحمانی از تراکتورسازی، محمد ابرهیمی از گسترش فولاد تبریز، قاسم حدادی فر و کاوه رضایی از ذوب آهن و ... هم می توانستند حضور داشته باشند اما در هر پست ناچارا یک مهره انتخاب شد.

دروازه‌بان/ فرناندو دی خسوس (استقلال خوزستان)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
 در فصل درخشش سید مهدی رحمتی گلر بی بدیل استقلال تهران که در برخی بازیها یک تنه تیمش را نجات داد و البته یک نفره استقلال را به فینال جام حذفی رساند،گلری پیدا شد که بهتر از او کار کرد. 
دروازه‌بان برزیلی خوزستانی ها 17 بار دروازه اش را بسته نگه داشت و از ارکان قهرمانی تیمش شد. ده‌خسوس برخلاف مهدی رحمتی، حتی همان دو سه بازی ضعیف را هم نداشت و در تمام فصل بدون نوسان کار کرد. هرگز اشتباه فاحشی که منجر به شکست تیمش شود انجام نداد. ده‌خسوس با قیمتی معادل یک سوم دستمزد رحمتی و نصف قرارداد سوشا مگانی، یک پنالتی در لیگ پانزدهم هم گرفته و گزینه خرید بیش از نیمی از تیم های باشگاهی ایران است. پرسپولیس نخستین مشتری این دروازه بان دومتری است.

 مدافع پوششی راست/شجاع خلیل زاده(تراکتورسازی)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
مدافعی جنگنده و خستگی ناپذیر که در روزهایی که ساز تراکتورسازی با حضور تونی اولیویرا ناکوک می زد هم عالی کار می کرد و با حضورش باعث شد تیم بزرگ تبریز در آسیا هم آقایی کند. مدافع مازندرانی تراکتور که برای پشت سر گذاشتن خدمت سربازی پیراهن قرمز را پوشید،چندین بار مصدومیت سنگین را در این فصل پشت سر گذاشت ولی هر بار باانگیزه تر به ترکیب برگشت.
سکوهای یادگار امام(ره) در روزهایی که سربازانتیم را به کم فروشی متهم می کردند او را یکصدا تشویق می کردند و قدر بازی مدافع محوری خود را می دانستند. سه گل زده حاصل جلوکشیدن های شجاع بود. قرمزهای آذربایجان در صورت حفظ این مدافع استراتژیک می توانند به حضور در جمع چهارتیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم امیدوار باشند.

مدافع پوششی چپ/موسی کولی‌بالی (استقلال خوزستان)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
نمی توان نقش موسی کولی‌بالی‌ بازیکن اهل مالی را در شکل گیری دفاع بتنی ویسی نادیده گرفت. او به  رغم جوانی چنان پخته و کامل قلب دفاع تیمش را رهبری می کرد که گویا تجربه یک دهه بازی در دفاع پوششی را دارد.
موسی یکی دیگر از اکتشافات عبدالله ویسی در سفرهایش به برزیل بود . هوش و بازی خوانی او مهاجمان حریف را در اغلب بازی ها ناکام گذاشت و گلزنان فوتبال ایران از رویارویی با او خاطره خوشی ندارند. کولی‌بالیبلند قامتحالا به جمع ستارگان لیگ ایران تعلق دارد و در حالی که تیم های ایران در مدافع پوششی احساس خلاء می کنند می تواند به امنیت شغلی اش برای چندسال آتی اطمینان داشته باشد. کولی‌بالی در این فصل یک گل مقابل سیاه جامگان زد و یک گل پاس گل در هفته ششم برابر صبا داد.

مدافع وسط/سید جلال حسینی (نفت تهران)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
نفت تهران روی سکوی پنجم لیگ برتر ایستاد اما دومین آمار خط دفاعی را در نیم فصل دوم به خود اختصاص داد . مدیریت سید جلال با این سن و سال‌ مثالزدنی است و آمادگی بدنی بالای این مدافع یارکوب در بازی مقابل پرسپولیس به نمایش درآمد.
او که همین چند ماه پیش از سوی مردم و با رای آنها به عنوان یکی از دو مدافع میانی برتر فوتبال ایران پس از انقلاب انتخاب شد، ثابت کرد که حتی پس از انجام صد بازی ملی انگیزه اش از جوان های لیگ بیش تر است و پیراهن تیم ملی حق اوست. حسینی به برانکو هم ثابت کرد که نخواستنش در ابتدای فصل اشتباه بود و در صورت حضور او در قلب دفاع پرسپولیس، جام یقینا مال قرمزها می شد چرا که چنین آمار ضعیفی در خط دفاعی با حضور سیدجلال محال بود.
او دو گل هم زد و برخلاف همتایانش در پرسپولیس، گل بخودی یا پنالتی نداد.
 
گوش راست/رامین رضاییان (پرسپولیس)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
 درخشش خارج از تصور یک مدافع در ترکیب پرسپولیس باعث شد تا آنها از قعر جدول جدا شده و تا  فتح لیگ برتر پیش بروند. رامین رضائیان را می توان خرید سال لیگ برتر پانزدهم دانست، بازیکنی با چهار شش و نفسی چاق که در طول نود دقیقه چمن سمت راست زمین را کچل کرد. نمایش تهاجمی او در پرسپولیس باعث شد کی روش جای خسرو حیدری در تیم ملی را به او بدهد. رضائیان پس از سالها پرسپولیس را صاحب یک مدافع نفوذ کننده و ششدانگ کرد که این فصل 5 گل زد و 3 پاس گل نیز داد. او با فاصله نسبت به هم پستی هایش بهترین مدافع راست لیگ ایران بود.

هافبک تدافعی/امیدابراهیمی (استقلال)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
او در فصلی که مهاجمان استقلال بسیار تنبل و سنگین بودند، نام خود را در جمع بهترین گلزنان لیگ قرار داد؛ عنوانی که البته با توجه به پست امید جالب توجه به نظر می‌رسد و ارزش کار او را دوچندان می‌کند.
ابراهیمی در روزهایی که روزبه چشمی را پشت سر خود می دید راحت تر نفوذ می کرد و در خط میانی استقلال نمایش فوق‌العاده ای داشت. تیم مظلومی با اشاره ابرهیمی جلو می کشید و نبض بازی آبی ها در ساق های او بود. ابراهیمی که لیگ چهاردهم توسط امیر قلعه‌نویی به استقلال اضافه شد کماکان ستاره این تیم محسوب می‌شود و نکته مهم شخصیت فوق‌العاده و بی‌حاشیه‌ بودن این ملی پوش است که کی روش هم روی آن صحه گذاشته.
هافبک شمالی آبی ها برای فصل آینده دو مشتری خارجی دارد اما استقلالی‌ها تمام عزم شان را برای حفظ او جزم کرده‌اند. ابراهیمی به غیر از هفته‌های دوازدهم و بیست و دوم که محروم بوده، به صورت کامل در ترکیب استقلال بازی کرد و موفق به زدن 10 گل و  دادن یک پاس گل شد. او در بازی رفت مقابل استقلال اهواز یک پنالتی هدر داد.

هافبک میانی/رحیم زهیوی (استقلال‌خوزستان)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
بازی های درخشان رحیم زهیوی با دو گل نهایی اش برای قهرمانی استقلال‌خوزستان مقابل ذوب‌آهن تکمیل شد. او در واقع پادشاه جشن قهرمانی اهواز بود.حلقه اصلی زنجیره انتقال سریع توپ در میانه میدان استقلال خوزستان ، یک طراح باهوش و سریع است که ویسی در میانه میدان به او نیاز مبرم داشت. قدرت تکنیک او مثل خیلی از جنوبی ها چندان عجیب نبود اما درک بالای او در عین انتقال سریع توپ، خوزستان را به تاج فوتبال ایران تبدیل کرد.
او که با ابراهیم تهامی هم مقایسه می شود تا 27 سالگی توسط هیچ چشمی شکار نشد. او که درست مثل تهامی از تیم نفت آبادان به استقلال‌خوزستان آمد؛ خودش را با ریاض محرض ستاره الجزایری لسترسیتی می سنجد.
زهیوی ادین فصل با زدن 7 گل و دادن 4 پاس گل در 28 بازی آمار خوبی نسبت به همتایانش در سایر تیم ها داشته است اما بعید است حتی با این امار توسط کی روش جوانگرا به تیم ملی دعوت شود.

گوش چپ/امید عالیشاه(پرسپولیس)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
بهترین پاسور فصل لیگ‌برتر فوتبال ایران با آن قد و قامت کوتاه ، هنوز به حقش در فوتبال ایران نرسیده است. عالیشاه که در این اواخر بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را هم به بازو می‌بست این فصل بهترین سال فوتبالی‌اش را پشت سر گذاشت.
این چپ پای پرنفس در 26 بازی این فصل بارها خط دفاعی حریفان را به هم ریخت و البته قدرت خود را در شوت‌زنی و البته در کمال تعجب سرزنی نیز به نمایش گذاشت. علی پروین او را بهترین فوتبالیست ایران می داند اما موقعیت هایی که او خراب کرد به قیمت از دست رفتن جام برای پرسپولیس تمام شد. تمرین روی زدن ضربات آخر می تواند عالیشاه را در فوتبال ایران بی رقیب کند و نیاز تیم ملی در سمت چپ را هم برای سالها مرتفع سازد. عالیشاه در فصلی که سه بار محروم بود و یک مرتبه نیز پرسپولیس را همراهی نمی‌کرد با زدن 6 گل و دادن 8 پاس گل یکی از امتیازآورترین بازیکنان لیگ محسوب می‌شود.

هافبک میانی/ داریوش شجاعیان(گسترش فولاد)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
شاید نیمی از دریبل های بیادماندنی فوتبال ایران در فصل پانزدهم متعلق به داریوش شجاعیان باشد که در میانه میدان گسترشی ها جولان داد . نوع نمایش و تسلط او بر توپ باعث شد خود و تماشاگرانش از فوتبال تکنیکی و ذاتی او لذت ببرند. 
چنین بازیکنانی در فوتبال دنیا کم شده اند و در ایران نیز که روزگاری یک دو جین بازیکن تکنیکی با این مشخصات دیده می شد، حالا قحطی بازیکنی تا این حد مسلط بر توپ احساس می شود.سرعت در ارایه دریبل های میانه میدان شجاعیان، نقطه تمایز او با بزرگانی چون علی کریمی است. شجاعیان هم نظر کی روش را جلب کرده هرچند رقبایی بسیار قدرتمند دارد.

مهاجم کاذب/سروش رفیعی (تراکتورسازی)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
مگر می شود بازی های منحصر بفرد و استثنایی این جواهر با تکنیک را ندید؟سروش رفیعی امید فوتبال ایران در دهه پیش رو محسوب می شود و  ترکیب تیم کی روش با پایان خدمت سربازی سروش، او را صدا می زند.
 رفیعی که تیم‌ملی از خدمات او محروم است، نیم‌فصل بیرون‌نشینی خود را جبران کرد و دوباره به سطح اول فوتبال ایران بازگشت. رفیعی در مصاف های بزرگ با استقلال و پرسپولیس شعور فوتبالی خود را به نمایش گذاشت و این فصل را با یک گل استثنایی به دروازه سیدمهدی رحمتی در هفته بیست و نهم تمام کرد. قلعه نویی او را در نیمه زمین حریفان آزاد گذاشت تا هوش بالای خود در مربیگری را به رخ بکشد و این مروارید را از صدفش خارج کند.
درباره رفیعی یک جمله معروف از اسکوچیچ به جا مانده که می‌گوید: «اگر او را به من بدهید با هر تیمی قهرمان ایران می‌شوم»؛ سروش می تواند در لیگ های سطح اول فوتبال اروپا بازی کند و اگر قدر خودش را بداند با تکنیک و اخلاق خوبش خیلی بیشتر از اینها می ارزد. او در لیگ پانزدهم 4 گل زد ، 7 پاس گل داد و یک پنالتی گرفت تا دومین گلساز فوتبال ایران باشد. شاید اگر تمام لیگ را بازی می کرد جایش بالاتر از عالیشاه در صدر جدول آقای پاس گل لیگ بود.

مهاجم نوک/ مهدی طارمی(پرسپولیس)

تیم منتخب لیگ پانزدهم از نگاه تابناک/اکسیر جوانی
 مهدی طارمی به جرات به اندازه 16 گلی که وارد دروازه ها کرده، بخت حتمی گلزنی خراب کرده است. او می توانست رکورد گل آقای گل در فوتبال ایران را به آسانی جابجا کند.
حسرت طارمی وقتی بیشتر شد که پرسپولیس با دوتا از آن فرصت ها هم فاتح جام می شد اما شاید قسمت بود که طارمی در بدو ورود و فیکس شدن در پرسپولیس جامدار نشود و یک فصل برای این هدف صبر کند.
او 4 بازی را به دلیل محرومیت از دست داد و در پنالتی زدن نیز با گل نکردن 3 پنالتی به تنهایی دلیل نایب قهرمانی پرسپولیس بود. در کنار همه این نکات منفی، خلاقیت و فیزیک بدنی او در جنگ با مدافعان حریف او را تبدیل به زهردارترین مهاجم شاغل در فوتبال ایران کرده است که کابوس همه مدافعان لیگ باشد.
 برانکو عقیده دارد طارمی پتانسیل زدن 30 گل در فوتبال ایران را طی یک فصل داراست، به شرطی که کمی در زدن ضربات پایانی تمرکز کند و فرصت ها را مفت هدر ندهد.  طارمی در کنار 24 بازی 90 دقیقه‌ای که برای قرمزها انجام داد 16 گل زد، 3 پاس گل داد و نکته عجیب اینکه هشت پنالتی گرفت که رکورد فوق‌العاده‌ای برای مهاجم نوک تیم ملی محسوب می‌شود. او هم در لیست کی روش کنار سردار آزمون زوج خطرناک و همه کاره خط حمله تیم ملی است و اگر فصل اینده به اروپا ترانسفر نشود احتمال قهرمانی اش با پرسپولیس خیلی زیاد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار