بازدید 9687
جلسه کمیسیون اقتصادی به حد نصاب نرسید؛

شتاب زدگی سی و سه ساله در تصویب طرح بانکداری بدون ربا

صنعت بانکداری دچار غفلت عمومی سی و پنج ساله در به روز رسانی سخت افزاری و نرم افزاری است و همین غفلت عمومی، باعث شده تا شاخص‌های این نظام از استانداردهای بین المللی فاصله دو چندانی بگیرد. این آشفتگی و نبود عزم در بازسازی این نظام ذی نفعان مختلف آن را نیز به ستوه آورده است؛ از سپرده گذاران تا صنعتگران و از مدیران تا مراجع، همه و همه منتقد وضع فعلی هستند، ولی نظام بانکی ما انتظار دارد که همه خودشان را با او تطبیق دهند. حال باید دید این شتاب زدگی سی و سه ساله به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۵۸۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 15 May 2016
در حالی نشست امروز کمیسیون اقتصادی به حد نصاب نرسید که می‌توان حدس زد، این نشست در روزهای آینده نیز تشکیل نخواهد شد و عملا بحث و بررسی پیرامون مهم‌ترین طرح نظام بانکی به مجلس آینده منتقل خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید، آیا نمایندگان این خواسته عمومی و مهم را دنبال خواهند کرد و یا اینکه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد، زیرا اصلاح یعنی بر شاخه نشستن و ریشه را بریدن!

به گزارش «تابناک اقتصادی» در سال ۱۳۵۱ برای اولین بار قوانین پولی و مالی ایران تدوین شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۲ این مجموعه قوانین اصلاحاتی داشتند و بنا بود پس از پنج سال بازنگری شوند که از آن زمان تا کنون اصلاح خاصی اتفاق نیفتاده است. تنها در سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی لایحه‌ای تهیه و تقدیم وزارت اقتصاد کرد، ولی آن لایحه در وزارت اقتصاد ماند و هیچ گاه تقدیم مجلس نشد تا اینکه پیرو فرمایش های رهبری، مبنی براصلاح نظام بانکی، کارگروهی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و این کارگروه‌‌ همان لایحه بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار داد و البته ظاهرا توانسته بود با رایزنی‌هایی که انجام داد، نسخه بروز شده‌ای از این لایحه را از بانک مرکزی تهیه کند که البته هیچ گاه بانک مرکزی این ادعا را تأیید نکرد.

پس از مدت‌ها رایزنی با نظام بانکی و دولت به دلیل مخالفت با این طرح از اظهار نظر درباره آن خودداری می‌نمودند و بانک مرکزی ادعای آماده سازی لایحه دیگری را مطرح می‌کند که بر فرض صحت این ادعا، از آنجایی که باید این لایحه با تأیید وزارت دارایی و از آن مسیر در مجلس مطرح شود، هماهنگی بانک مرکزی و وزارت دارایی خود مثنوی هفتاد من است.

در حقیقت وسواس در ارائه این قانون باعث شد، هیچ گاه هیچ قانونی ارائه نشود و با توجه به اینکه تغییر قوانین در کشور پروسه‌ای زمان‌بر است، هم‌اکنون بهترین فرصت برای رفع اشکالاتی نظیر جامع نبودن، ادغام بانک‌ها، رسیدگی به دعاوی، حمایت از تولید، وصول مطالبات و ... است.

دوشنبه هفته گذشته مجلس با تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، بر اساس سازوکار پیش بینی شده در اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کرد تا بررسی جزئیات این طرح پس از آنکه کلیات در صحن کمیسیون به رأی گذاشته شد، از امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام گیرد، که البته با عدم حضور نمایندگان در جلسه امروز این جلسه به حد نصاب نرسید؛ بنابراین، باید منتظر بود که آیا کمیسیون ۲۴ نفری اقتصادی مجلس ـ که تنها شش نفر از آن در مجلس آینده حضور دارند ـ انگیزه کافی برای حضور در صحن را دارند و یا پس از حضور، چگونه با این طرح سیزده فصلی و دویست و پنجاه ماده‌ای تعامل خواهند کرد؟! اینها نشان خواهد داد که آیا در فرصت مانده تا پایان مجلس نهم این کار به سرانجام می‌رسد یا خیر!؟

پیشتر ویرایش اولیه این طرح، تحت عنوان طرح بازنگری در قانون عملیات بانکی بدون ربا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در مجلس طرح و یک فوریت آن تصویب شد.

در این میان علت مخالفت دولت و نظام بانکی چیست؟


نخستین مسأله این است که مخالفین اعتقاد دارند که این مسأله نباید ذیل اصل ۸۵ رسیدگی می‌شد، زیرا اصل ۸۵ مربوط به مواردی است که ما پیش از این قانونی نداشته‌ایم، ولی در این مورد ما قانون داشته‌ایم؛ هرچند قانون سابق همچنان سی و سه سال است در مرحله آزایشی قرار دارد!

دومین مسأله گذر شورای فقهی از جایگاه مشورتی به یکی از ارکان بانک مرکزی، یکی دیگر از موادی است که دولت مخالف آن است و استقلال بانک مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد

مسأله سوم، به روز نبودن مواد قانونی و تطابق با قوانین نظام بین المللی به خصوص معضلاتی که در پسا برجام نظام بانکی در مواجهه با نظام بانکی بین المللی با آن مواجه بوده است؛ در طرح فعلی.

مسأله چهارم فرصت کم باقی مانده تا پایان عمر مجلس و عدم امکان بررسی کار‌شناسی همه دویست و پنجاه ماده قانونی این طرح که البته اگر در صحن سؤالات زیادی پیرامون این طرح مطرح شود، عملا فرصت بررسی این طرح در کمیسیون نخواهد بود و طرحی تصویب نخواهد شد.

پنجمین مسأله در قانون جدید به دلیل تقویت توان نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها، قوانین سخت گیرانه‌تر خواهد بود، لذا مسئولیت های مدیران بانکی سنگین‌تر است؛ برای نمونه، در قانون جدید جریمه دیرکرد از نظام بانکی گرفته می‌شود و او مسئول وصول مطالبات است.

مسأله ششم با توجه به ساز وکارهای موجود اصولا مدیران نظام بانکی اعتقادی به ربوی بودن این نظام ندارد و با این فرض تعجیل در تصویب این قانون را ضروری نمی‌داند.
در حقیقت، یکی از دلایل اصلی مخالفت جابجایی مراکز قدرت و تصمیم گیری و کاهش اختیارات مدیران است.

موافقان طرح چه می‌گویند و چرا این همه عجله!


اولا: در مقابل موافقین استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی را از آن جهت که در کمیسیون تخصصی مواد تخصصی این قانون بررسی می‌شود، فرصت می‌دانند.

ثانیا: اضافه شدن هیأت نظارت به ارکان بانک مرکزی و گسترش اختیارات این بانک در نظارت بر فعالیت نظام مالی و پولی

ثالثا: گسترش اختیارات قانونی بانک مرکزی برای مدیریت ریسک بانک‌ها

هم اکنون بانک مرکزی، توانایی لازم برای پیشگیری از بروز بحران در نظام بانکی و اختیار قانونی لازم برای مدیریت بانک‌های متوقف، در معرض توقف یا ورشکسته را ندارد و بنا بر قوانین فعلی با بانک ورشکسته باید مانند تاجر ورشکسته برخورد شود، در حالی که بانک به دلیل ماهیت سپرده‌پذیر بودنش، نیازمند نحوه برخورد دیگری است. این نقیصه قانونی باعث شده است، در موضوع مؤسساتی مانند میزان و ثامن‌الحجج، ناگزیر شورای عالی امنیت ملی ورود پیدا کند. در فصل ۱۳ این طرح، سعی شده است با الهام از ادبیات موضوع Resolution، که در کشورهای پیشرفته به عنوان راه حل ورشکسته کردن نهادهای مالی دارای ریسک سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن شرایط کشور، فرآیند کشف بانک‌های در معرض خطر و حل و فصل آن‌ها تسهیل شود.

رابعا: بانک‌ها مکلف به تأمین منابع هستند و تخصیص منابع بر عهده شرکت های تخصصی سرمایه گذاری قرار می‌گیرد و دیگر بانک‌ها اختیاری در این زمینه نخواهند داشت.

خامسا: تکلیف بانک مرکزی به نظارت یکپارچه بر فعالیت‌های بانک‌ها، نظارت یکپارچه عبارت است از ارزیابی ریسک فعالیت‌های واحدهای تابعه و وابسته به بانک در حوزه بازار سرمایه، بیمه و... علاوه بر ریسک فعالیت خود بانک.

سادسا: حل مسأله ربوی بودن نظام بانکی تا حد بسیاری با توجه به وجود شورای فقهی و گذر اختیارات این شورا از مشورتی به یکی از ارکان بانک مرکزی امکان تحقق پیدا می‌کند.

به هر حال امروز که پس از سی و سه سال اجرای آزمایشی قانون بانکداری بدون ربا نوبت به اصلاحات آن رسیده باید در این اصلاحات سنجیده عمل کرد، زیرا تحول در نظام بانکداری ایران، به عنوان پیکره اصلی و خون در رگ اقتصاد بر تمام بخش‌ها موثر خواهد بود. به همین دلیل این طرح نیازمند وسواس کافی و بررسی‌های لازم است. از طرف دیگر شایسته بود در سال گذشته مسئولان دولتی و مجلس با عزمی ملی گام در این مسیر دشوار می‌گذاشتند، زیرا انجام اقدامات ملی نیازمند عزم ملی است. به هر حال تصویب این طرح می‌تواند آغازی بر حرکت به سمت بانکداری بدون ربا باشد و تجربه ارجاع تصویب لوایح و قوانین به کمیسیون تخصصی می‌بایست از شتابزدگی حفاظت و حراست شود و با پیگیری و ایجاد عزمی ملی کمک در تحقق پروژه‌های ملی نمود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۲
در هیچ جای دنیا 30 در صد سود بانکی و با احتساب دیرکرد 50 درصد سود بانکی ربا محسوب نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
برای اینکه ببینیم واقعا سیستم بانکداری کشور بدون ربا هست یا نه فقط کافیست بهای تمام شده مبلغ یک میلیون وام دریافتی از یک ربا خوار را با بهای تمام شده وام بانکی+ضامن و کاغذ بازی و.... مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
بانکداری بدون ربا !!!!!!!
تمام مشکلات کشور به خاطر بانکهای ربا خور است که سود در سود میگیرند و تمام اقتصاد کشور را فلج کرده و با پول ربا در ربا که میگیرند ساختمانهای آنچنانی میسازند و همش شعبه باز میکنند و تولید و ... را فلج کرده اند.
در هیچ کجای دنیا هم به مشتریان سپرده گذار سود بیست درصد و بیست ودو درصد داده نمیشود
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
توجه داشته باشید:
شما یک میلیون در بانک میذاری و بانک فقط به شما 22 درصد بهره می دهد در حالی که بانک آن یک مییون را به ده ها نفر وام می دهد و از هر نفر 26 درصد بهره می گیرد.
حتما می پرسید چگونه؟ به ده ها نفر؟
بله. یک میلیونی که شما از بانک وام می گیری با اون خرید انجام می دی و پول رو به فروشنده می دی و فروشنده اون رو دوباره توی بانک میذاره و بانک دوباره همون یک میلیون رو وام میده و به همین ترتیب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
مرسی . ما توقع داریم به سپرده هامون سود بدهند ولی وام بدون بهره بگیریم !!!
چرامتخصصین حلال وحرام ما دربرابر سیستم سراپا ربوی بانک ها ساکتند؟ ویا اگرصدایی هست بسیارضعیف وگاه بیگاه است؟ مانند سوپاپ اطمینان؟؟؟ ...، دربرابر کار رباخوار ی آشکار وقانونی بانکها
نباید ساکت باشد،چرا بایک تارموی دخترکی صدای وااسلامایشان بلند است،امادربرابررباخواری ساکتند؟ مسلما چون منافعشان برای اعتراض ایجاب نمیکند. امان از....
نفس اماره! چها که نمیکند؟ مرجع وغیرمرجع هم نمیشناسد. آخرت وعبادات اشخاص رابه بادمیدهد.
در داد و ستد و كلا در خريد و فروش كالا أصل رضايت طرفين در حين انجام معمله است٠كالاى معينى در محدوده اشراف قانون به ازاى مبلغ معينى از وجه نقد٠كالا هم ميتواند شيء معين يا خدمات معين و وجه نقد باشد٠شما امروز مبلغ معينى از وجه نقد را به نرخ معينى براى مدت معينى ميفروشيد، مثل هر كالآى ديگر ، كجاى اين كار منع قانونى دارد٠كل تعريف در محدوده قانون و عرف تجارت و بازار است٠و هياهو هم نياز ندارد٠
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
حرف مفت نزن. تو نمیتونی با هر کس هر معامله ای خواستی انجام بدهی و شرط را بر رضایت بگذاری. معامله باید ارزش ایجاد کند نه اینکه به دلیل اجبار و ناچاری یکی از طرفین ارزش ایجاد شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
این درست مثل زوری است که مالکین به مستجرین می گویند وقتی خانه را کرایه کردی و قراداد بستی دیگر نباید هر سال به ان اضافه کنی این پول رباست چون دفعه اول با رضایت این قراداد را بستی دفعه دوم با زور پول زور رباست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
محمود جان تعریف ربا می دونی چیه؟
ربا یعنی معامله ی 2 کالای یکسان با مقدار متفاوت در برابر هم. مثلا اگر شما یک کیلو گرم برنج هندی را به من بدهی و من در مقابل 750گرم برنج ایرانی به شما بدهم این می شود ربا.
ربای پول هم همینه. شما 1 میلیون تومان پول را با 1300000 تومان پول در عوض پرداخت 1 ماهه معامله می کنی. اصلا هم رضایت طرفین مهم نیست
آقا بجنبيد أم مجلس گرم ، پاشنه آشيل فساد بانكي و مالي تصويب سريع همين قانوناست
ما همه به رباخواری عادت کرده ایم
چاره چنین جامعه ای یا طوفان نوح است
یا یک مصلح بزرگ و انسانی در حد امیرالموئمنین
به دلیل مخالفت دولت با این طرح، صرافت نمایندگان برای به نتیجه رساندن طرح در همین مجلس کاملا بجاست. چون با به روی کار آمدن مجلس بعد که همسویی بیشتری با دولت دارد، عملا به تصویب رسیدن این طرح به احتمال زیاد منتفی خواهد شد و سیستم بانکی همچنان ناکارآمد و ربوی و مخل تولید باقی خواهد ماند.
من در خواست 20 میلیون تومان وام از بانک مهر اقتصاد نموده ام 5 میلیون تومان آن را نگهداشته سود آن را بالاوه سوذ 20 میلیون تومان را دارند میگیرند 30 ماه تا حالا اقساط 476000 هزار تومان آن را تاکنون بموقع حتی بدون یک روز تاخیر پرداخت نموده ام ولی تا حالا هرچه پرداخته ام نزولش بوده آیا این زندگانیها حلال است کدام گبری اینگونه خون مردم بیچاره و بدبخت را می مکد توی دنیا بانکهای چه کشوری از ملتش اینگونه عین زالو که نه عین اژدها خون مردمش را می مکد پس کجایند این علمای اعلام و مراجع عالیقدر تقلید و پس کجایند این مسئولین بی کفایت و این نمایندگان مجلس که موقع انتخابات مردم نردشان عزیز می شوند من میدانم این متن مرا سانسور می کنید این حرف من هزاران نفر عین بنده هستند حالا خودتان وجدانتان توی سایت نگذارید مدیون هستید
بهره پول باید جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. نظرات کف خیابانی مانند "همه مشکلات تقصیر این بانکهای ربا خوار است" ناآگاهانه اند و مشکلات ایجاد شده از همین نظرات است. دوستانی که میگویند اشکال از رباست، آیا حاضرند فی المثل یکماه درآمدشان را قرض بدهند، و مثلا یکسال بعد عین آن مبلغ را در حالی پس بگیرند که ارزشش کاهش پیدا کرده؟! مسلما یا بهره پولشان را درخواست خواهند کرد یا قرض نخواهد داد. در سیستم اقتصادی این "قرض ندادن" یعنی حبس شدن منابع... میدانیم که بسیاری از مشکلات فعلی نظام بانکی در اثر قانون "ضد ربا"ی سال 62 ایجاد شده اند، و برای حل آنها قانونی بدتر و غلیظ تر از آن را پیشنهاد میکنیم؟ به جای پیش رفتن، به قول دوستی "دنده عقب گوله" کرده ایم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
ممنون . ولی ظاهرا" عوام متوجه این موضوع نیستند .
مهمترین دلیل این به هم ریختگی وجود بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری غیر مجاز است که اصولا تمام قوانین بانک مرکزی را دور میزنند
نطام بانکداری بدون دریافت و پرداخت بهره بی معنی می باشد نمونه اش حسابهای قرض الحسنه بود که بعنوان نماد بانکداری بدون ربا در دهه شصت معرفی شد اما هرگز موفق نبود حتی سعی کرد با دادن جوایز مشتری جلب کنه که باز موفق نشد این بهره ها هم که الان در نظام بانکداری وجود دارد بدلیل وجودتورم بالا و اقتصاد ضعیف کشور است بانکها هم مانند هربنگاه اقتصادی دیگری به فکر سود خود هستند و این قانون بقا در تجارت است مشکل جای دیگریست بجای علت دنبال معلول نگردیم .
مسئولین کشور بروند تحقیق کند در چند سال گذشته چندتا شعبه بانکی بسته شد و به چه قیمتی به بعضی از اشخاص واگذار شد و همینطور چندتا بنگاه اقتصادی که متعلق به بانکها بود بخاطر توجیه عدم سود دهی و یا فشار بانک مرکزی به کمترین قیمت به افرادی خاص واگذار گردید این شیوه ای شده در نظام بانکی ، تامین اجتماعی و اکثر سازمانهای دولتی که تشکیلاتی باقیمت گزاف با پول بیت المال ساخته یا خریداری شد و به بهانهای مختلف از جمله عدم سود دهی به بخش خصوص خاص واگذار می گردد بجای اصلاح نظام بانکی ابتدا جلو فساد و اختلاس رانتبازی و سایر مسائل اینچنین گرفته شود ، دولت محترم فردا دیر است
ربا خوار و ربا گیرنده هر دو با هم مشکل دارند.
بانک ها ربا می دهند، مردم هم ربا میگیرند.
چه در مورد وام ها و چه در مورد سود سپرده ها.
جای دوری نرویم.
از ماست که بر ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
ین حرف را نزن الان بدون وام نمی شود زندگی کرد صدایت از جای گرم در می اید اما اگر بانکها با سرمایه مردم برای مردم سرامایه گذاری می کردنند واز سود درامد به ان سر مایه گذار می دادنند دیگر کسب وکار بود نه ربا اما متاسفانه الان رباست
برگردن به همون قانون سال 1351 بیشتر مشکلات حل میشه
سالهای قبل بانکها میلیاردها تومان ایران چک چاپ کرد و کاغذها رو به مردم دادن و سودهای هنگفت گرفتن. حالا هم با فشار و ریا ،کاری کردن بیشتر مبادلات پولی با کارت باشد یک چک 5میلیونی را بهت نقدی نمی دن با کلی متلک گفتن وانتظار وسماجت بهت نقدی پول می دن ، دولت محترم پاسخ گو با شد بانکها با خلق پول جدیدی که راه انداختن عملا چند برابر موجود خود به مردم وام دادن واز پولی که وجود ندارد چه میزان سود بیست و چند درصدی می گیرند؟ چرا باید مردم بابت خلق پول بانکها سود پرداخت نمایند؟
این بانک دار ها کاری بر سر مردم اورده اند که صهیونیست های یهودی نکردند همه ی کار خانه ها را ورشکسته کرده اند وصاحب ان ها شده اند خانه های مردم را تصاحب کرده اند نرخ سودی که می گیرند زندگی را برای مردم سخت کرده است ولی ربا به حساب نمی اید پس مراجع تقلید بفرمایند چی ربا هست اگه این کار ها را زمان شاه انجام می دادن باز هم ربا نبود ؟
با 10 میلیون پولی که در بانک سپرده گذاری می شود چیزی حدود 35 میلیون تومان پول خلق می شود. خلق پول هم یعنی تورم. بگذریم از اینکه 20 درصد تورم انتظاری قبلا لحاظ شده است.
سيستم بانكى كشور ما سيستمى كاملا يكطرفه وبراساس سرمايه گذارى براى بانكها ديده شده است بانكهايى كه خون مردم را مكيده و با اشتباهات وحشتناك خود بسيارى را از هستى ساقط نموده اند و فقط هرازگاهى با معرفى بعضى اقراد به عنوان مفسداقتصادى كه آن هم مقصر اصلى بانكها هستند افكار عمومى را فريب ميدهند.در اينستاگرام به پيج kalakebanki بپيونديد حرفهاى زيادى در اين مورد ميتوان گفت.
اقتصاد یک علم است و استقلال بانک مرکزی نباید مورد خدشه قرار گیرد.
عجله نمايندگان در اصلاح امور بانها اشتباه است زيرا اين نمايندگان كه دوهفته ديكر از گردونه خارج ميشوند ميخواهند اين نيمه بانكها را هم ورشكست كنند مثل قانون پرداخت يارانه ها همين نمونه نمايندگان يارانه را بدون مطالعه تصويب كردند امروز دولت ميگويد روز پرداخت يارنه ها روز عزاي دولت است
بانک داری بدون ربا خنده دارترین جوکی هست که تو ایران وجود داره سود 25درصدی جدا جریمه دیرکرد چندبرابری جدا و سیستم محاسبه ای که کسی ازش سر درنمیاره غیر از خودشون هم جدا فقط کافیه مبلغ مشخصی از یک نفر به صورت نزولی و از بانک دریافت کنید و مقدار بازپرداخت رو مقایسه کنید
اگر تونستین حریف بانکها بشین!!
فکرشم نمیتونید بکنید که بانکها چه قدرتی دارند.
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
واقعا همین جوره قدرتشون وحشتناک زیاده متاسفانه
ببینید موسسه میزان با 14 سابقه به چه روزی انداختن و با خریداریش به چندر غاز چه سودی به جیب زدن از اخرم منت گذاشتن
بانک ها نمیزارن مردم هیچ جای دیگه سرمایه گذاری کنن دوس دارن فقط مردم پولشونو بزارن تو بانک فک کردین پدیده شاندیز چرا نابودش کردن یکی از دلایلش همین بود دیدن همه دارن پولشونو میدن سهام بخرن دیدن دارن ضرر میکنن زدن نابودش کردن این پدیده شاندیز رو یکی از دوستانم که اشناش توی یکی از بانک ها به سمتی منصوب بوده گفته که جلسه ای در این مورد داشتن
اینه قدرت بانک ها
حالا بعد 30 سال میخان بیخیال این سود ها بشن
بانکهای ایران یعنوان یک دشمن خطرناک در کشور ما قرار دارد و دارد خون ملت را میمکد اقتصاد را فلج می کند هر چه رودتر باید جلوی ان گرفته شود
بهره مرکب کمر تولید کنندگان را شکسته!
هدف از تصويب قانون بانكداري توسط دولت محترم اين است كه به سپرده هاي مردم سود بانكي تعلق نگيره و يا اندك سود تعلق بگيره !وگرنه بهره اقساط بانكي بابت وامهاييي كه مردم از بانك دريافت مي كند را شامل نميشود !حالا نه بشينيد و نظاره گر باشيد ! ا تصويب اين قانونها همه به نفع خود وبه ضرر مردم است !
نوابغ مثل اینکه متوجه نیستند که اگر بانک ها اسلامی شوند ، دیگر کسی پولش را در بانک سپرده گذاری نخواهد کرد که بانک هم بتواند به گل پسر های نابغه وام دهد . پول ها به صورت سکه و ارز در خانه ها حبس خواهد شد .
بانکها وام میدهند
من و تو میگیریم
بانکها میمانند
من وتو می میریم

بانکها سر گردنه
میچاپندمان عالی
جیبشان پر میشود
جیب من و تو خالی
سود بانکها اقتصاد را فلج کرده
دوستانی که در خصوص ربا بودن و نبودن سود بانکهای ایران صحبت میکنند، آیا تاکنون یکبار و فقط یکبار قرارداد تسهیلات دریافتی از بانک رو که امضا کردید خوانده اید؟؟! یا وقت دریافت تسهیلات همه چیز رو فراموش میکنیم و وقت پرداخت یادمان میاد پول به نزول گرفته ایم؟!! واقعا چرا اینقدر آسان اظهار نظر میکنیم بدون هیچ معلومات و اطلاعات ؟!! اینهمه فقیه و محقق و اقتصاد دان در کشور داریم و فقط ما میدونیم این روش حلاله یا حرام و صرفا با سوالات نصفه و نیمه و جهت دار از فقها استفتا میکنیم و حتی جواب استفتا رو هم تحریم کرده و بعد خودمان حکم میدهیم؟! خواهش میکنم اینقدر بی اطلاعات و کم اطلاع نظر ندهیم! بازهم خواهش میکنم یکبار و فقط یکبار برگه قرارداد تسهیلات که از بانک میگیریم رو بخوانیم و بعد امضا کنیم تا مطمین بشیم چیزی اسلامی یا ربوی هست یاخیر؟!
نظر نمیدم چون منتشر نمی‌کنید
ولی به احتمال زیاد این را منتشر می کنید
ما به همین ربا راضیم. کجای کاری برادر من؟! باجناق پدرم با کلی قرض یه واحد تولیدی راه انداخت به شش ماه نکشید ورشکست شد. کلی واسه محصولاتش تو شهر بازاریابی کرد ولی همه از خریدش سرباز میزدنند. تازه کیفیت خوبی هم داشت ولی چون مردم پول ندارند بخرند کارگاه خوابید.
شاید اگه یه نابغه ی اقتصادی بیاد رو کار بعد ده بیست سال بتونه وضع ما رو به قبل از معجزه هزاره سوم برگردونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس