بازدید 1749

رتبه اعتباری عربستان دوباره تنزل یافت

رتبه اعتباری عربستان به دلیل کاهش چشمگیر قیمت‌های نفت بار دیگر تنزل یافت و موسسه "مودیز اینوسترز سرویس" رتبه اعتبار دولتی این کشور را به همراه بحرین و عمان کاهش داد.
کد خبر: ۵۸۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 15 May 2016
 رتبه اعتباری عربستان به دلیل کاهش چشمگیر قیمت‌های نفت بار دیگر تنزل یافت و موسسه "مودیز اینوسترز سرویس" رتبه اعتبار دولتی این کشور را به همراه بحرین و عمان کاهش داد.

مودیز رتبه اعتباری بلندمدت عربستان را از Aa3 به A1 کاهش داد و اعلام کرد کاهش قیمتهای انرژی، موقعیت این کشور را که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است وخیم کرده است.

طبق گزارش مودیز، نرخ رشد اقتصادی کمتر و سطح بدهی بالاتر باعث می‌شود عربستان در برابر شوکهای آتی قدرت تحمل کمتری داشته باشد، اما طرحهای بلندپروزانه ای که ریاض برای متنوع کردن اقتصادش اعلام کرده ممکن است در آینده به ارتقای رتبه اعتباری این کشور منجر شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دو موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز و فیتچ هم در ماه‌های اخیر رتبه اعتباری عربستان را تنزل داده‌اند.

ریزش قیمت نفت از بالای 100 دلار در اوایل سال 2014 به حدود 46 دلار در روز جمعه، موجب شده عربستان تلاشهایش برای متنوع کردن اقتصاد و فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی را بالا ببرد. روند نزولی قیمت نفت از نوامبر سال 2014 آغاز شد که کشورهای صادرکننده نفت اوپک به رهبری عربستان تصمیم گرفتند برای بیرون انداختن تولیدکنندگان آمریکا از بازار تولیدشان را افزایش دهند در حالیکه سابق بر آن برای حمایت از قیمتها به کاهش تولید اقدام می‌کردند. این سیاست باعث شد قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است از متوسط سالانه 111 دلار در هر بشکه در سال 2013 به متوسط 35 دلار در سال جاری سقوط کند.

تولیدکنندگان بزرگ نفت در نشست ماه گذشته که برای مذاکره درباره تثبیت سطح تولید و حمایت از قیمت‌ها در دوحه قطر برگزار شد، به دلیل اصرار عربستان بر حضور همه اعضای اوپک از جمله ایران که مذاکرات مذکور را بایکوت کرده بود موفق نشدند به توافق برسند.

مودیز همچنین رتبه اعتباری بحرین را از Ba1 به Ba2 تنزل داد و دورنمای رتبه این کشور را منفی قرار داد که به معنای احتمال تنزل بیشتر است. این موسسه هشدار داد بدهی دولتی این کشور در دو تا سه سال آینده وخامت قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

همچنین مودیز رتبه اعتباری عمان را از A3 به Baa1 تنزل داد و هشدار داد این سلطان نشین به دلیل اتکای شدید به درآمدهای نفتی، در برابر شوک قیمت نفت آسیب پذیر است.

طبق آمار بلومبرگ، غول‌های نفتی از زمان آغاز ریزش قیمت نفت در نوامبر سال 2014، به میزان 315 میلیارد دلار یا حدود یک پنجم از کل ذخایر ارزی خارجی خود را هزینه کرده‌اند و در سه ماهه پایانی سال 2015 میزان ذخایر ارزی این کشورها حدود 54 میلیارد دلار کاهش یافت که بزرگترین کاهش سه ماهه از زمان آغاز این بحران بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار