بازدید 15947
مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه؛

نمایش اجماع اصلاح طلبان بر سر رئیس مجلس/ ناگفته‌های جالب تنها زن تاریخ خبرگان!

روزنامه‌های اصلاح طلب، امروز موضوع انتخاب رئیس مجلس و حمایت از ریاست عارف را در کانون توجه خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پرداختن به موضوع حل مشکلات بانکی پس از برجام و همچنین تشدید اختلافات میان روسیه و امریکا، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۸۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 15 May 2016

روزنامه‌های اصلاح طلب، امروز موضوع انتخاب رئیس مجلس و حمایت از ریاست عارف را در کانون توجه خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پرداختن به موضوع حل مشکلات بانکی پس از برجام و همچنین تشدید اختلافات میان روسیه و امریکا، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب از جمله اعتماد، شرق، آرمان، وقایع اتفاقیه در رویکردهای تقریباً مشابه این موضوع را القا می کنند که اصلاح طلبان تصمیم قطعی خود را برای ریاست مجلس گرفته اند.


اعتماد در همین زمینه در خبری با عنوان «اجماع اصلاح‌طلبان درباره رياست عارف» نوشته: «در فاصله دو هفته مانده به تعيين رئيس مجلس دهم اصلاح‌طلبان انسجام خود را براي حمايت از محمد رضا عارف به خوبي حفظ كرده و حالا مشغول نمايش آن هستند. آخرين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در حالي هفته گذشته برگزار شد كه موضوع حمايت از رياست عارف در مجلس دهم در دستور كار قرار گرفت. به همين دليل نيز به جاي او كه هميشه رييس جلسات بود اين‌بار عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و نايب‌رييس شوراي عالي مديريت جلسه را به عهده داشت. خروجي جلسه يكشنبه شوراي عالي چيزي جز اجماع تمامي احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌هاي حقيقي آن بر حمايت از رياست محمدرضا عارف در مجلس شوراي اسلامي نبود. با اين مصوبه اعضاي شوراي عالي و احزاب اصلاح‌طلب يكي پس از ديگري نسبت به حمايت از رياست عارف موضع‌گيري كردند. موج حمايت تشكل‌هاي سياسي از رياست عارف به تشكل‌هاي دانشجويي هم رسيد و ٧٨ تشكل دانشجويي در نشستي با عارف از وي درخواست كردند تا كانديداي رياست مجلس شود. روز گذشته نيز موسوي لاري بار ديگر بر اين خواست عمومي در جريان اصلاحات تاكيد كرد و محمد رضا خاتمي هم از برادر پيغام آورد كه او گفته است اگر چه بناي دخالت ندارد و هركس رييس مجلس شود پشتيباني‌اش خواهد كرد اما نظر شخصي‌اش بر رياست عارف است. حالا اصلاح‌طلبان مي‌خواهند يك پيام روشن به بدنه اجتماعي خود بدهند: اينكه نه اهل بده بستان‌هاي غير شفاف هستند و نه اهل عقب‌نشيني از خواست و مطالبات راي‌دهندگان. به همين دليل نيز بي‌توجه به تعداد واقعي حاميان‌شان در مجلس دهم خود را براي رقابتي سالم در فضايي غيرخصمانه با علي لاريجاني آماده مي‌كنند؛ رقابتي كه نه در ذاتش اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل نهفته است و نه پيامدش مي‌تواند چنين اتفاق نامباركي باشد. »


روزنامه ایران در یادداشتی به قلم رضا نصری حقوقدان بین المللی با عنوان «هم‌افزایی ملی برای رفع گره بانکی» می نویسد: عوامل متعدد دیگری هم وجود دارد که - در کنار عوامل مثبت - موجب تعلل بانک‌ها شده است.

۱) یکی از این عوامل منفی این است که امریکا در «فصل انتخاباتی» به سر می‌برد و بانک‌های اروپایی هنوز به رویکرد کلی دولت آینده امریکا نسبت به ایران و تداوم روند «تنش‌زدایی» میان دو کشور اطمینان کامل ندارد. فراموش نشود که دست‌کم یکی از دو حزب اصلی (حزب جمهوریخواه)‌ مواضع منفی و غیرسازنده‌ای در قبال تعامل با ایران و تداوم «برجام» اتخاذ کرده است. در نتیجه، بانک‌ها با وجود اینکه موانع حقوقی‌شان با اجرایی شدن «برجام» رفع شده است - دست‌کم تا روشن شدن تکلیف انتخابات در امریکا نسبت به ورود به یک رابطه درازمدت با ایران مردد هستند. البته این تردید مطلق نیست و با عوامل گوناگونی قابل تعدیل و انعطاف است.

به عنوان مثال، یک موضع‌گیری مثبت از جانب خانم کلینتون (به عنوان نامزد احتمالی حزب دموکرات) و یک وعده انتخاباتی صریح ایشان مبنی بر اینکه دولت او نیز در آینده مشکلی با تعامل بانک‌های غیرامریکایی با ایران نخواهد داشت، می‌تواند تا حدود زیادی روند اطمینان‌بخشی و ورود بانک‌ها به ایران را تسریع کند.

۲ ) یکی دیگر از عوامل بازدارنده این است که ایران نیز در سال آینده وارد فصل انتخاباتی خواهد شد و با توجه به مواضع تند و آشکار جناح منتقد دولت نسبت به «برجام»،‌ بانک‌های خارجی - که از نزدیک تمام موضع‌گیری‌های بازیگران مهم سیاسی ایران را رصد می‌کنند - این بیم را نیز دارند که با تغییر دولت روحانی، فضا به کل در جهت منفی و غیرسازنده تغییر کند. از این رو، تا روشن شدن تکلیف انتخابات در ایران نیز ضرورتی برای هزینه کردن و تطبیق دادن خود با شرایط «پسا برجام» نمی‌بینند. اگر جناح منتقد دولت - همسو با شورای عالی امنیت ملی، مطابق مصوبه مربوطه مجلس و در تطابق با اصول حقوق بین‌الملل - نسبت به پایبندی خود به «برجام» (در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده) اطمینان‌بخشی لازم را انجام می‌داد، قطعاً می‌توانست در محاسبات و ریسک‌سنجی‌های بانک‌ها برای تعامل با ایران تأثیر بسزایی داشته باشد.

۳) عامل بازدارنده سوم،‌ فضای منفی و زیان‌باری است که در خود ایران (به ویژه در رسانه ملی و در برخی تریبون‌های رسمی) نسبت به آینده «برجام» به صورت تصنعی غالب شده است. به عنوان مثال، وقتی دیپلمات‌های ایرانی «افکار عمومی امریکا» یا رسانه‌های غربی را مخاطب قرار می‌دهند بویژه وقتی در خارج از کشور در مأموریت هستند گاهی مجبور می‌شوند به صورت تاکتیکی از «عدم اجرای کامل برجام» صحبت به میان بیاورند و برای تسریع تعهدات طرف مقابل، از روند اجرای برجام گلایه کنند تا آنها را در تنگنای «اتهام بدعهدی» قرار دهند. اما متأسفانه، وقتی دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی در خارج از کشور این‌گونه تاکتیک‌های مذاکراتی (که همه جا رایج است) را به‌کار می‌برند، رسانه‌های مخالف و جریان منتقد داخل کشور بلافاصله از اظهارات آنها برای تقبیح «برجام» و سیاه‌نمایی نسبت به رویکرد دیپلماتیک دولت استفاده می‌کنند؛ که اولین تأثیر این اقدام آنها ایجاد یک فضای منفی و بازدارنده برای سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی است.

بواقع، رفع نگرانی بانک‌ها با فشارهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه

- که بعضاً بلافاصله در داخل کشور از جانب جریان‌های منتقدان دولت خنثی می‌شود- میسر نخواهد بود. عادی‌سازی روابط مالی و اقتصادی ایران با جهان مستلزم یک هم‌افزایی چند جانبه و یک همکاری در سطح ملی است؛ و لازم است همه جریان‌ها و بازیگران سیاسی نسبت به آن احساس مسئولیت کنند».


روزنامه شرق در گفت و گو با تنها زن تاریخ خبرگان با عنوان « نپذيرفتند «رجال» حذف شود » به نقل از منیره گرجی نوشته: « در جلسه اول مجلس خبرگان یکی از نمایندگان که اهل شیراز بود، بلند شد و گفت: «این مجلس، مجلس گناه است. یک زن و ٧٠ مرد؟!» شما نمی‌‌توانید معنی این حرف را بفهمید! من پشت بلندگو رفتم و گفتم که من مطمئن هستم گناه نمی‌‌کنم هرکس فکر می‌‌کند گناه می‌‌کند و مجلس، مجلس گناه است، تشریف ببرد بیرون. مجلس، مجلس شناخت انسان است. آن شخص رفت. شما می‌توانید تصور کنید که با چه اشخاصی طرف بودیم؟! یک مردی که روحانی است چطور فکر کرده که منِ زن، باعث گناه می‌شوم؟! اصلا نمی‌توانید تصورش را بکنید در آن زمان در مقابل چه کسانی باید می‌ایستادیم و حرف می‌زدیم. اصلا می‌شد تصورش را کرد؟ من بین آن همه مرد بلند شدم رفتم بالا ایستادم و گفتم: «من که مطمئن هستم که گناهی در اینجا نمی‌کنم و شما به آقایان هم توهین کردید که جای خود دارد ولی من نزدیک دو‌ میلیون رأی آورده‌ام درحالی‌که شما ٤٠٠‌هزار رأی دارید من که نمی‌توانم جواب مردم را بدهم شما می‌توانید جواب ٤٠٠‌هزار نفر را بدهید؟ اگر گناه می‌کنید پس تشریف ببرید به‌سلامت». بعد از این جواب من حرفی از این موضوع دیگر هیچ‌جا زده نشد. واقعا برایشان غیرقابل تصور بود. من، نه دختر کسی بودم و نه همسر شخصیتی. بلکه یک آدم معمولی بودم. دوره مجلس خبرگان قانون اساسی خیلی کوتاه بود اما من به‌اندازه ٥٠٠ سال در این مجلس رنج کشیدم. کار خیلی سختی بود؛ با اینکه چهره‌های خیلی خوبی در آن مجلس بودند. همیشه فکر می‌کنم صحنه‌ای که آیت‌الله طالقانی بر روی زمین نشسته بودند هیچ‌وقت در تاریخ فراموش نمی‌شود بالاخره این افراد الگوهای ما بودند.

نمایش اجماع اصلاح طلبان بر سر رئیس مجلس/ ناگفته‌های جالب تنها زن تاریخ خبرگان!نمایش اجماع اصلاح طلبان بر سر رئیس مجلس/ ناگفته‌های جالب تنها زن تاریخ خبرگان!

من در قم پیش امام رفتم برای اصل رئیس‌جمهوری. قرار بود بحث زن و مرد نباشد و هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد. آن وقت کلمه رجال را نوشتند. این کلمه مرد چرا باید باشد هرکسی توانایی انجام این مسئولیت را داشته باشد، می‌تواند رئیس‌جمهور شود بین زن و مرد فرقی نیست. وقتی پیامبر می‌گوید انا بشر مثلکم نمی‌گوید انا رجل کرجالکم، بلکه می‌گوید من یک بشر مانند شما هستم و خیلی سعی کردم کلمه رجل را بردارند حتی نزد امام رحمت‌الله علیه رفتم. امام گفت شما خودتان نماینده هستید بگویید چه باید کرد؟ شنبه صبح رجل در مجلس بحث شد پنجشنبه قبلش من خدمت امام رفتم و گفتم این درست نیست نباید این‌طور باشد و تذکری بدهید، زیرا منظور همه افراد است و زن و مرد ندارد. وقتی پیامبر می‌گوید بگو انما انا بشر مثلکم، من هم یک بشر هستم. ما زن و مرد کلا ایهاالناس هستیم. ناس که زن و مرد ندارد. اصلا ما مسئله زن و مرد را نداریم. ولی متأسفانه شنبه این بحث رأی آورد. »


روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر « تغییر وزیران کلید خورده است؟ » می نویسد: «در ليست احتمالي براي تغيير نام ۴ وزير بيش از سايرين خودنمايي مي‌كند البته نام يك معاون رئيس‌جمهور و رئيس دفتر دكتر روحاني و يك رئيس سازمان هم در اين ليست به چشم مي‌خورد؛ محمد شريعتمداري در مقام معاون اجرايي، علي ربيعي در نقش وزير كار و تعاون اجتماعي، محمدرضا نعمت‌زاده در مقام وزير صنعت، معدن و تجارت، محمود گودرزي در جايگاه وزارت ورزش و جوانان، علي اصغر فاني در جايگاه وزير آموزش و پرورش و محمود اسلاميان رئيس سازمان بازنشستگي، اسامي ليست احتمالي تغيير هستند. البته در ليست تغييرات بايد نام برخي استانداران را هم ذكر كرد كه نتوانستند انتظارات دولت را بر آورده سازند. هر چند تا امروز دولت به صراحت از تغيير وزرا و معاونان و ديگر مديران دولتي سخني نگفته است اما با توجه به ديدگاه صاحبنظران و كارشناسان كه بر لزوم تغيير كابينه تاكيد دارند تغيير ۴ یا ۵وزير و معاون رئيس‌جمهور و تعدادي از استانداران دور از انتظار نيست هر چند بايد به اين نكته هم توجه داشت كه برخي از وزرا و مديران دولتي راه گريز از تغيير را بلد هستند! و بايد رئيس‌جمهور در اين زمينه از عنصر غافلگيري به نحو دقيقي بهره بگيرد».


روزنامه قانون در ستون طنز بی قانونی در مطلبی با عنوان « نکاتی در مورد لیگ » نوشته: « مسابقات لیگ برتر هم تمام شد و جام به استقلال خوزستان رسید. الان که همه حرف و حدیث ها تمام شده و موج ها فروکش کرده چند نکته باقی می ماند که من اگر نگویم به سختی از دنیا می روم.

(1تصویری از حضور یکی از بانوان با ظاهر پسرانه در استادیوم آزادی منتشر شده و خبر رسیده که چند بانوی دیگر هم که تغییر چهره داده بودند قبل از ورود به استادیوم شناسایی شدند و از حضورشان ممانعت شد. این قانون منع ورود بانوان به مسابقات فوتبال واقعا تبعیض آمیز است. چه پسرهایی که به خاطر درآمیختن زن و مرد (به تعبیر دوستان) از حضور در ورزشگاه منع شدند و چه دخترهایی که وارد استادیوم شدند!

(2 عده‌ای از طرفداران پرسپولیس که انتظار داشتند یحیی گل محمدی در مقام سرمربی ذوب آهن با شکست استقلال خوزستان موجب قهرماني پرسپولیس شوند بعد از شکست ذوب آهن به صفحه اینستاگرام گل محمدی حمله کردند و باعث شدند او صفحه‌اش را ببندد. اومدم از این حرکت انتقاد کنم دیدم هر چی باشه از حمله به بازیگر زن با این مضمون که چرا عمل نمی کنی ای زشت‌ رو؟! منطقی تره. دیگه بی خیال شدم.

(3 بشر از دیرباز به فکر رسیدن به اکسیر جاودانگی بود. چه افسانه‌هایی که ساخته نشد و چه انسان‌هایی که همدیگر را جادو نکردند به خاطر دو قطره اکسیر جاودانگی. جنگ‌ها در گرفت و کشورها پاشیده شد و قاره‌ها از هم جدا شد غافل از این که اکسیر جاودانگی دست کسی نبود جز غلامرضا عنایتی که با چهل سال سن هنوز بازی می‌کند و موثر هم هست و تیمش (سیاه جامگان) هم در آخرین لحظات از سقوط نجات پیدا کرد. من امید دارم برای جام جهانی روسیه امیر قلعه نویی هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد و این بزرگوار را در نوک پیکان خط حمله قرار دهد. ایرانی می‌تواند به‌هرحال.

(4 عبدا... ویسی که تا سال پیش لقب عبدا... گواردیولا را یدک می‌کشید امسال تبدیل به عبدا... رانیری شد. سال بعد اگر نتیجه نگیرد تبدیل به عبدا... فن خال می‌شود. اگر بیست سال در استقلال خوزستان بماند و نتیجه بگیرد به عبدا... فرگوسن تغییر پیدا می‌کند و در دوران پیری هم می‌تواند امیدوار باشد ثبت احوال اسمش را به عبدا... لیپی تغییر می‌دهد.

(5 سال بعد احتمالا یازده بازیکن استقلال خوزستان مشمول خدمت سربازی می‌شوند و می‌روند بقیه تیم‌ها را قهرمان می‌کنند. واقعا این خدمت سربازی برای حفظ روحیه فداکاری هم که شده باید به همین شکل باقی بماند.

6) جای خالی فیروز کریمی، غلام پیروانی، محمد مایلی کهن جهت افزایش نشاط در لیگ به شدت احساس می‌شود. »


روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «باج 15 میلیاردی اروپایی ها از ایران» در گفت و گو با یک منبع آگاه موضوع مهمی را مدعی شده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش نوشته: «رؤساي چند بانك اروپايي روز جمعه بعد از ملاقات با وزير خارجه امريكا گفتند كه سخنان جان كري نتوانسته آنها را متقاعد كند مبادلات بانكي با طرف‌هاي ايراني را از سر بگيرند، ولي منابع مطلع در تهران مي‌گويند كه برخي از اين بانكداران از مجاري غيررسمي به ايران پيام داده‌اند كه حاضرند مبادلات بانكي با ايران را از سر بگيرند، البته به اين شرط كه تهران حاضر شود جريمه‌هاي ميلياردي امريكا بر اين بانك‌ها را جبران كند.

امريكايي‌ها مزورانه اينطور القا مي‌كنند كه وزير خارجه‏ شان خيرخواهانه در جلسه‏ اي با بانك‌هاي اروپايي آنها را ‏به معامله با ايران تشويق كرده است و آنها بوده‌اند كه در نهايت راضي نشده‌اند! اما سه روز بعد از ملاقات پشت درهاي بسته جان كري با رؤساي 10 بانك بزرگ اروپايي، گزارش‌هاي غيررسمي، روايتي متفاوت ارائه مي‌كند، روايتي كه نشان مي‌دهد بانك‌هاي اروپايي هم در حال كليد زدن يك بازي باج‌خواهانه از ايران هستند. يك منبع مطلع به روزنامه جوان گفته كه چند بانك اروپايي در پيام‌هاي غيررسمي به مقام‌هاي ايراني گفته‌اند حاضرند مبادلات بانكي با ايران را از سر بگيرند به اين شرط كه ايران نيز جريمه‌هاي چند ميلياردي امريكا را جبران كند. دو بانك «استانداردچارترد» و «اچ‌اي‌بي‌سي» تاكنون با جريمه ۱۵ ميليارد دلاري (طي حدود پنج سال) و بانك «بي ان پي پاريباس» فرانسه تا كنون با جريمه ۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلاري امريكا مواجه شده‌اند. با اين حال، منبع آگاه نزديك به شبكه بانكي مي‌گويد مبلغي كه براي جبران جرايم امريكا از ايران درخواست شده، چيزي حدود 15 ميليارد دلار است. اين منبع مي‌گويد: بانك‌هاي اروپايي همچنين طرف‌هاي ايراني را مطلع كرده‌اند كه براي از سرگيري مبادلات، بايد تضمين‌هايي هم براي جبران تنبيه‌هاي احتمالي امريكا در آينده بدهد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر