بازدید 2280

۴۹ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۴۹ هزار و ۱۰۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال رسید.
کد خبر: ۵۸۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ 14 May 2016

 حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۴۹ هزار و ۱۰۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال رسید.

بورس کالا اعلام کرد: طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۲۸ هزار و ۳۷۹ قرارداد به معاملات تحویل دی ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از سه هزار میلیارد و ۱۱۹ میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تازه وارد اسفند ماه با ۱۶ هزار و ۸۵۲ قرارداد و ارزش یک هزار میلیارد و ۸۷۹ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین آبان ماه سال جاری نیز با حجم دو هزار و ۳۵۰ قرارداد و به ارزش بیش ۲۵۳ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت.

از سویی قرارداد تحویل اردیبهشت ماه نیز با ۶۸۰ قرارداد به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم معاملات قرار گرفت، این در شرایطی است که قرارداد تحویل شهریور ماه با ۵۱۴ قرارداد به ارزش بیش از ۵۴ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت، در پایان نیز رتبه آخر معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل تیر با ۳۲۸ قرارداد به ارزش ۳۴ میلیارد ریال اختصاص یافت.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می‌دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل اردیبهشت با قیمت یک میلیون و ۳۱ هزار تومان به فروش رسید که کاهش ۰.۷ درصدی را در این روز به ثبت رساند. قرارداد تحویل تیر نیز با قیمت یک میلیون و ۴۷ هزار تومان معامله شد و افت ۰.۴۹ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و ۵۷ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش ۰.۷۸ درصدی نسبت به روز چهار شنبه اخیر همراه شد. همچنین سکه سررسید آبان ماه با افت ۰.۵۷ درصدی با قیمت یک میلیون و ۷۲ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با نرخ یک میلیون و ۹۰ تومان، کاهش ۰.۶۶ درصدی را تجربه کرد. همچنین در پایان نیز سررسید اسفند ماه با قیمت یک میلیون ۱۱۰ هزار تومان افت ۷۳ درصدی را تجربه کرد.

از سویی در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته، ‌سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا روند هفتگی آن نیز معکوس شود. این اتفاق در حالی رخ داد که سکه در هفته گذشته کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرده بود. شنبه گذشته، سکه تمام با دو هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید. روز یکشنبه، سکه در ادامه این روند افزایشی با دو هزار تومان افزایش وارد کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومان شد.

روند کاهشی فلز گرانبهای داخلی از روز دوشنبه آغاز شد. در سومین روز هفته، سکه تمام شش هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۴ هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در این روز ناشی از نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. تا ساعت سه بعدازظهر روز دوشنبه، بهای اونس تا محدوده هزار و ۲۶۰ دلار پایین آمده بود. سه‌شنبه و چهارشنبه، سکه نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها دو نوسان هزار تومانی را تجربه کرد. پس از دو روز کم نوسان، سکه روز پنج‌شنبه تغییرات قیمتی بیشتری را تجربه کرد و با پنج هزار تومان کاهش به قیمت یک‌میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه در روز پنج‌شنبه از دو ناحیه دلار و اونس تحت فشار بود. دو عاملی که موجب شدند سکه در مقطع کوتاهی حتی وارد کانال یک میلیون و ۲۰ هزار تومان شود؛ ‌هر چند که در نهایت از کف روزانه بالا آمد و روی کف کانال یک میلیون و ۳۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این کاهش موجب شد که میزان افت هفتگی سکه به ۶ دهم درصد برسد. این در حالی بود که دو هفته پیش فلز گرانبهای داخلی سه دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

با وجود روند کاهشی سکه در انتهای هفته گذشته، برخی معامله‌گران امیدوارند سکه در ابتدای هفته جاری با افزایش قیمت مواجه شود. علت انتظارات افزایشی آنها بیشتر ناشی از بالا آمدن بهای اونس تا ساعت سه بعدازظهر روز جمعه بود. این در حالی است که هر گونه بازگشت بهای طلای جهانی می‌تواند منجر به تغییر انتظارات این دسته شود. البته اکثر معامله‌گران سکه اعتقاد دارند که بازار تا پایان وقت امروز نیز نوسان هیجانی را تجربه نخواهد کرد و بازار تا باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه با احتیاط فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان