بازدید 16807
وال استریت ژورنال بررسی کرد؛

جزئیات استراتژی جدید داعش در عراق و سوریه

هرچند این گروه بخش بزرگی از قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده، همچنان به عنوان یک تهدید بلندمدت باقی خواهند ماند. این مقام افزود، حضور داعش در عراق همچنان مسأله ساز است و به نظر می‌رسد در این کشور بتواند همچنان خود را حفظ کند.
کد خبر: ۵۸۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ 14 May 2016
جزئیات استراتژی جدید داعش در عراق و سوریهروزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی به تغییر تاکتیک داعش اشاره کرده و بر این باور است، این گروه تروریستی تاکتیک خود در خاورمیانه را تغییر داده و در حال حاضر از کنترل و تصرف سرزمینی به سمت بمب گذاری و حملات انتحاری پیش رفته است.

به گزارش «تابناک»، در سه عملیات متوالی این گروه در سه روز در بغداد بیش از صد تن کشته شدند. این در حالی است که پیش از این و بعد از حملات تروریستی به پاریس و بروکسل، پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که داعش در حال تغییر استراتژی خود از تصرف سرزمینی و حملات چریکی به بمب گذاری‌ها و حملات انتحاری است.

 سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق در همین زمینه گفت: «حملات تروریستی اخیر در عراق متأثر از نیاز داعش برای تحت تاثیر قرار دادن تحولات میدانی و جنگی است».

داعش گستره وسیعی از خاک سوریه و عراق را با استفاده از جنگجویان آموزش دیده، حمله به اهداف دور و نزدیک و کسب درآمد به ویژه از طریق فروش نفت تصرف کرده است.

این گروه تروریستی ثابت کرده که همچنان یک تهدید قوی و ارتجاعی است که قادر به انجام عملیات‌های مختلف در مناطق تحت تصرف خود و مناطق دیگر است. حملات انتحاری این هفته داعش به بغداد، مرگبار‌ترین حملات امسال بوده است. آن‌ها هفته گذشته نیز یکی از نیروهای آمریکایی در شمال عراق را به قتل رساندند.

با این حال، داعش مجموعه شکست‌هایی را در رمادی در عراق در ماه دسامبر و پالمیرا در سوریه در ماه مارس متحمل شده است.

بر پایه برآوردهای اخیر، قلمرو داعش در عراق و سوریه نسبت به سال گذشته حدود یک سوم کاهش یافته است. مهم‌تر از همه اینکه قلمرو داعش در مرزهای با ترکیه ـ که محل اصلی قاچاق نفت و تجهیزات بود ـ نیز از کنترل‌اش خارج شد.

همچنین تضعیف داعش باعث ایجاد مشکل در صفوف نیروهای جنگجوی این گروه نیز شده است. طبق گزارش پنتاگون، تعداد تروریست‌های خارجی ملحق شده به این گروه از ۲۰۰۰ تن در سال گذشته به ۲۰۰ تن در ابتدای امسال رسیده است. در همین حال، برخی از جنگجویان خارجی آن نیز در حال بازگشت به اروپا برای راه اندازی حملات تروریستی در این قاره هستند؛ بنابراین، داعش در حال حاضر با مشکلات فزاینده‌ای در زمینه بسیج و جذب نیرو روبه روست.

در همین زمینه در مصاحبه‌ای که با برخی از جداشدگان داعش گرفته شده، یکی از آن‌ها گفته است: «آن‌ها (داعش) مردم را مجبور به پیوستن به خود می‌کنند، در حالی که مردم هیچ تمایلی به این کار ندارند». او اضافه کرد: «آن‌ها تمام جاده‌های منتهی به قلمرو «خلافت» را بسته‌اند و اجازه ترک آنجا را به مردم نمی‌دهند».

مقامات غربی و منطقه‌ای می‌گویند، انتظار دارند جنگجویان این گروه در ‌‌نهایت در درون مردم و گروه‌های جمعیتی ذوب شوند و حملات بسیار خطرناکی علیه اهداف مختلف مردمی انجام دهند. بنابراین، این گروه احتمالاً به دنبال از دست دادن قلمرو خود در خاورمیانه و به ویژه در عراق و سوریه، به سمت حملات جهانی و اهداف تروریستی جهانی همانند آنچه در بروکسل و پاریس انجام داد، گام برمی دارد.

بنا به گزارش مؤسسه مشاوره ریسک «وریسک مپلکرافت» مستقر در لندن، داعش حملات انتحاری خود در چند ماه اول سال ۲۰۱۶ را نسبت به سال گذشته برای ایجاد تصور قدرت از خود افزایش داده است.

یک مقام ضد تروریسم ایالات متحده نیز گفته است که داعش دارای توانایی، انگیزه و دانش کافی برای انجام حملات نامتقارن علیه دولت و مردم عراق است؛ بنابراین، هرچند این گروه بخش بزرگی از قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده، همچنان به عنوان یک تهدید بلندمدت باقی خواهند ماند.

این مقام افزود، حضور داعش در عراق همچنان مسأله ساز است و گویا بتواند در این کشور همچنان خود را حفظ کند.

به نظر می‌رسد، حضور داعش در سوریه بسیار خطرناک‌تر و طولانی مدت‌تر باشد. در این کشور گروه‌های زیادی با اهداف مختلف در حال نبرد با یکدیگر هستند و بر خلاف عراق، تمرکز مشخصی برای جنگ علیه داعش وجود ندارد.

در ‌‌نهایت، به رغم اینکه داعش در چند ماه اخیر، بخش بزرگی از قلمرو خود را از دست داده و تا حدودی در چارچوب مرزهای خودساخته‌اش تضعیف شده است، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جدید این گروه به صورتی در حال تغییر است که می‌تواند نه تنها برای خاورمیانه خطرناک و تهدیدزا باشد، بلکه می‌تواند تمامی جهان و به ویژه اروپا را با تهدید جدی مواجه کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی