بازدید 2119

ضد و نقیض دولت در مسکن مهر/حواله‌‌بازی با برج شیشه‌ای نیایش

در حالی مسئولان وزارت نیرو خود را از هر نوع قصوری برای افتتاح واحدهای مسکن مهر مبرا می‌دانند که یکبار دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت نیرو وظایف خودش را در حوزه آبرسانی واحدهای مسکن مهر انجام نمی‌دهد و کار را به وزارت راه حواله داده است.
کد خبر: ۵۸۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 14 May 2016
در حالی مسئولان وزارت نیرو خود را از هر نوع قصوری برای افتتاح واحدهای مسکن مهر مبرا می‌دانند که یکبار دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت نیرو وظایف خودش را در حوزه آبرسانی واحدهای مسکن مهر انجام نمی‌دهد و کار را به وزارت راه حواله داده است.

به گزارش تسنیم، هر چه به ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم اظهارات و موضع‌گیری برخی مسئولان وزارتخانه‌های زیربنایی تغییر کرده و تقریبا به سمت فرافکنی پیش می‌رود.

این رویکرد جدید بیش از همه برای پروژه‌های مسکن مهر در پیش گرفته شده، طرحی که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به انحای مختلف مورد تفقد رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و شماری از معاونان آخوندی قرار گرفته است.

روحانی بارها مسکن مهر را مسبب تورم 44 درصدی کشور اعلام کرده است: «واقعاً چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعی و قانونی مسئله‌دار است. با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیر گذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد؟ یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیر سؤال برد.

وی با ابراز تأسف از اینکه 44 درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اظهار کرد: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟ دولت یازدهم با وجود آگاهی، ناچار بود راه به وجود آمده در مسکن مهر را طی کند، زیرا دولت نمی‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بی‌اعتماد کند.»

آخوندی نیز در باب از واژه‌های جدیدی رونمایی کرده که "پول داغ"، "طرح خانمان‌برانداز"، "سیب گندیده"، "طرح پوپولیسمی" و... نمونه‌های از آن است. وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت سال گذشته گفته بود: «دولت میراث‌دار دو موضوع "یارانه‌ها" و "مسکن مهر" است. گرفتاری مسکن مهر در تأمین امکانات کامل شهری و رفاهی این مجموعه‌‌ها نیز تا چند دولت باقی خواهند ماند و دولت‌های مختلف باید به‌دنبال به نتیجه رساندن این موضوع باشند. بیشترین ویژگی "پوپولیسم" تهی کردن موضوعات از درون بدون اینکه سودمندی و تداوم آن سیاست روشن باشد، است. سیاه و سفید کردن موضوعات و تقدس بخشی به برخی امور ویژگی‌های دیگر پوپولیسم است، به‌عنوان نمونه وقتی مسکن مهر اجرا شد سودمندی آن را کسی اندازه گیری نکرده و عواقب انتشار "پول داغ" به‌میزان 50هزار میلیارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زمانی که افزایش یارانه‌ها تا 200هزار تومان مطرح می‌شد؛ آینده ایران مهم نبود.»

در حالی که تمام وعده‌های افتتاح (و نه تحویل) واحدهای مسکن مهر به‌خصوص پروژه‌های شهر پردیس رنگ واقعیت به خود ندیده است که مسئولان ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی، دیواری کوتاه‌تر از وزارت نیرو پیدا نکرده و همواره دستگاه‌های خدمات‌رسان این وزارتخانه‌ را عامل اصلی تاخیر افتتاح معرفی می‌کنند.

در این زمینه یکبار دیگر مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با ادبیات خاص خود، وزارت نیرو را عامل بدعهدی‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص افتتاح واحدهای مسکن مهر دانسته و در این‌باره گفته است: وزارت نیرو اخیرا وظایفش در حوزه آب‌رسانی به مشترکان خصوصا متقاضیان مسکن مهر شهرهای جدید را انجام نمی‌دهد و کار را به وزارت راه و شهرسازی حواله داده است.

نریمان با بیان این‌که این وظیفه ذاتی وزارت نیرو است که هم تأمین آب و توزیع آن را بر عهده بگیرد و هم بهداشتی بودن آب شرب پردیس را تضمین کند، تصریح کرد: وزارت نیرو علی‌رغم اینکه حق انشعاب‌ها را هم کامل گرفته و حتی اضافه‌تر از وضعیت موجود هم دریافت کرده، ولی اقبال و جدیتی به انجام کار نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 هزار واحد مسکونی مهر شهرهای جدید آماده است ولی مشکل اتصال آب شرب این واحدها مانع از واگذاری به متقاضیان و مالکان است که باید وزارت نیرو برای رفع این مشکل اقدام کند؛ ما هم وظیفه داریم طبق قانون، حق انشعاب را بپردازیم که این حق انشعاب پرداخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اضافه‌تر از مبالغ مذکور در تفاهمنامه با وزارت نیرو که به بیش از 700 میلیارد تومان می‌رسد فقط در ارتباط با تأمین آب پردیس به این ئزارخانه مساعدت کرده‌ایم که این مبالغ در رابطه با تأمین تأسیسات آب، فاضلاب، تصفیه‌خانه و انتقال آب بوده و از وظایف و مبالغ مذکور در این تفاهم‌نامه‌ها بالاتر است؛ ولی متأسفانه وزارت نیرو هیچ جدیتی نشان نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: از وزارت نیرو باید سؤال شود این وجوهی که گرفته‌اند در کجا مصرف شده است؟ وجوه باید در تأسیسات آب مصرف می‌شد ولی متأسفانه آنها پاسخی برای این پرسش ندارند. وجوه حق انشعاب که از مردم گرفته شده هم نزدیک به 20 میلیارد تومان است و وزارت نیرو باید در خصوص نحوه مصرف آن پاسخگو باشد که این 20 میلیارد تومان را در کجا مصرف کرده‌اند؟ شرکت عمران شهرهای جدید مطابق قوانین و مقررات فقط ساختمان‌ها را تحویل می‌دهد و پس از آن نیز وزارت نیرو باید طبق قانون انشعابات سازه‌ها را وصل کند. به هر حال قرار شده وزارت نیرو بررسی‌هایی انجام دهد و وضعیت آب پردیس را بررسی کند تا اگر از نظر توزیع مشکلی دارد، رفع شود.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که چندی پیش نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر پس از ماه‌ها سکوت خود را شکست و به ادعای وزارت راهی‌ها پاسخ داد.

امیرکمالی با تاکید بر این‌که تاخیر در افتتتاح مسکن مهر پردیس ربطی به وزارت نیرو ندارد، گفته بود: با توجه به این‌که شرکت عمران شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب را آماده نکرده بودند، وزارت نیرو به آنها اعلام کرد نمی تواند با آب کارگاهی یا آب تانکر سلامت مردم را به خطر بیاندازد.

14 ماه جاری که وعده سوم افتتاح پروژه‌های مسکن مهر پردیس به سرنوشت دو وعده قبل از آن دچار شد، یکی از دست‌اندرکاران مسکن مهر به صراحت اعلام کرد زیرساخت‌های آبرسانی به واحدها آماده نشده است. زیرساختی که اجرای صفر تا صد آن جزو وظایف شرکت عمران شهرهای جدید است. به نظر می‌رسد هر  چه به ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، ضدو نقیض‌های دولت در مسکن مهر بیش از گذشته می‌شود، البته شاید این مسئله حاکی از یک اختلاف پنهان در خصوص طرح مذکور بین اعضای دولت دارد که درماه‌های آتی جزئیات بیشتری از آن به بیرون درز خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار