بازدید 11907
بررسی دلایل قهرمانی تاریخی بچه‌های جنوب در گفت‌و‌گوی تابناک با کار‌شناسان؛

استقلال خوزستان؛ لستر سیتی ایران؛ مظهر جوانگرایی و تکیه بر توانایی بومی

مجید نامجو مطلق: امسال قهرمانی حق بچه‌های جنوب بود و اگر به آمار توجه کنید، ۱۴ گل خورده در سی مسابقه یک آمار فوق‌العاده و خارق‌العاده است/ سهراب بختیاری‌زاده: به اعتقاد من، لقب لستر سیتی لقب عجیب و غریبی نیست. البته نمونه انگلیسی با یک مربی پیر به هدف رسید، ولی ویسی هم خودش جوان بود و هم بازیکنانش/ امیر حاج رضایی: قهرمانی استقلالی‌های خوزستان نقطه عطفی برای فوتبال ایران و تکیه گاهی برای امیدواری تیم‌های کوچک است
کد خبر: ۵۸۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 14 May 2016
قهرمانی منحصر به فرد استقلال خوزستان با جمعی از جوانان بی‌ادعا اما پرانگیزه این استان زرخیز که با کمتر از یک سوم بودجه تیم‌های متمول و مدعی لیگ بر‌تر، حاصل شد، بحث داغ شناسایی دلایل این موفقیت غیرمنتظره را در محافل کار‌شناسی فوتبال ایران به راه انداخته است.

به گزارش «تابناک ورزشی»، توصیف چگونگی قهرمانی و برتری تیمی که چه از لحاظ امکانات و بودجه و چه از بعد در اختیار گرفتن ستاره‌های سر‌شناس و گرانقیمت به هیچ عنوان قابل مقایسه با تیم‌هایی نظیر استقلال تهران، پرسپولیس، تراکتورسازی و دو تیم اصفهانی ذوب آهن و سپاهان نبود، کار چندان آسانی نیست.

تابناک در این گزارش سعی کرده با نظرخواهی، مجموعه‌ای از دلایلی که می‌شود با آن شگفتی بزرگ خوزستانی‌ها در فوتبال ایران را شرح داد، از زبان کار‌شناسان و پیشکسوتان این رشته به رشته تحریر درآورد. نکته حائز اهمیت اینکه اغلب این افراد خبره، روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که موفقیت شاگردان عبدالله ویسی را نمی‌تواند فقط از منظر فنی جستجو کرد، زیرا روی کاغذ و بر اساس تاکتیک آنچه رخ داده چندان توجیه پذیر نیست. آن‌ها بر مسائل روانی و انگیزشی تأکید داشتند که در فوتبال گاهی بسیار بیشتر از مسائل تاکتیکی، اثرگذار هستند.

استقلال خوزستان؛مظهر جوانگرایی،تکیه برتوانایی بومی،باور توانستن و اجتناب ازحاشیه و تفرقه

نامجومطلق: خوزستانی ها مثل زمان جنگ، عالی دفاع کردند

مجید نامجومطلق در خصوص مسابقات هفته پایانی لیگ بر‌تر گفت: فکر می‌کنم هیچ سالی مثل امسال، بازی‌های هفته آخر لیگ ایران اینقدر هیجان نداشت. چند تیم برای قهرمانی می‌جنگیدند که همین موضوع استرس را زیاد کرده بود و کیفیت فنی بازی‌ها را پایین آورد. در تمام شبکه‌های تلویزیونی که مسابقات را می‌دیدیم، استرس در چهره مربیان مشهود بود، ولی به نظر من استقلال خوزستان تیمی بود که از لحاظ روحی و روانی، بهتر از بقیه کار کرد و موفق به قهرمانی شد.

استقلال خوزستان؛مظهر جوانگرایی،تکیه برتوانایی بومی،باور توانستن و اجتناب ازحاشیه و تفرقه

وی افزود: من تیم عبدالله ویسی را در تمام لیگ پانزدهم تیمی هماهنگ دیدم و با روحیه‌ای خاص برای رسیدن به هدف، به مردم خوب خوزستان نیز تبریک می‌گویم که چنین تیم جنگنده‌ای دارند. استقلال خوزستان به خصوص در مسابقه آخر مقابل ذوب‌آهن، طوری نشان داد که واقعا لیاقت قهرمانی را داشت. این تیم در هفته آخر خیلی راحت و بدون فشار بازی کرد؛ هرچند وقتی من چهره ویسی را دیدم متوجه شدم او اصلا شرایط عادی ندارد، ولی تیمش را خیلی خوب رهبری کرد.

وی تأکید کرد: امسال قهرمانی حق بچه‌های جنوب بود و اگر به آمار توجه کنید، ۱۴ گل خورده در سی مسابقه یک آمار فوق‌العاده و خارق‌العاده است که از هر تیمی برنمی‌آید. این نشان می‌دهد، آن‌ها اصول دفاعی را خوب رعایت می‌کردند. دفاع کردن از دروازه در فوتبال بسیار مهم است. شاید در یک جنگ نظامی هم این موضوع بسیار تأثیرگذار باشد. این فوتبالیست‌ها مثل سربازان در خدمت تیم و مربی خود بودند. همه بی‌ادعا دنبال یک هدف بودند و من و بسیاری از مردم را یاد دوران دفاع از خاک وطن انداختند.

نامجو مطلق همچنین با اشاره به حضور تیم استقلال خوزستان در فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا گفت: بازی‌های آسیایی بسیار مهم است و عبدالله ویسی نیاز دارد که تیمش را کمی باتجربه تر کند، البته همین بازیکنان در فصل جاری تجربیات خوبی اندوختند اما نیاز به تقویت هم دارند. استقلال خوزستان جوان توانست در لیگ موفق باشد، ‌اما بازی‌های بین‌المللی به بازیکنان باتجربه نیاز دارد، به خصوص‌ اینکه تیم‌های آسیایی بخصوص اعراب تا دندان مسلح هستند.

بختیاری‌زاده: خوزستان بدون غرور حریف تیم‌های پنجاه ساله شد


سهراب بختیاری‌زاده دیگر بازیکن سر‌شناس فوتبال ایران که خودش هم خوزستانی است، در خصوص قهرمانی استقلال خوزستان و عملکرد سرمربی جوان این تیم گفت: جا دارد به مردم خوزستان، عبدالله ویسی و مسئولان این باشگاه تبریک بگویم. چون آن‌ها تیم یکدست و خوبی را تشکیل داده بودند که اکثر ویژگی‌های قهرمانی را داشتند. قهرمان شدن در کنار تیم‌هایی که کلی سابقه فوتبالی داشتند و در این لیگ مدعی بودند کار سختی است، ولی استقلال خوزستان از پس این موضوع برآمد و نشان داد با همه کاستی‌ها می‌توان حرف‌هایی برای گفتن حتی در سطح قاره داشت.

استقلال خوزستان؛مظهر جوانگرایی،تکیه برتوانایی بومی،باور توانستن و اجتناب ازحاشیه و تفرقه

مدافع سابق استقلال خوزستان در خصوص اینکه به این تیم لقب لسترسیتی ایران را دادند،  گفت: زبان فوتبال از نظر من مفهومی واحد دارد. چیزی که متفاوت است، کیفیت بازیکنان خواهد بود، وگرنه قانون فوتبال عوض نمی‌شود. استقلال خوزستان روی ضربات ایستگاهی خوب کار می‌کرد و در برابر همه تیم‌ها روی این تاکتیک که شگرد داشت، اصرار می‌کرد. به اعتقاد من لقب لستر سیتی لقب عجیب و غریبی نیست و من هم با این لقب موافق هستم. البته نمونه انگلیسی با یک مربی پیر به هدف رسید اما ویسی هم خودش جوان بود و هم بازیکنانش که معدل سنی بسیار پایینی داشتند. دیگر تفاوت قهرمانی استقلال خوزستان به نظر من بومی بودن این تیم بود، در حالی که لسترسیتی از ملیت‌های مختلف بازیکن گرفته بود و تنها برای یک کشور نبود، چه رسد به یک شهر و استان. به همین دلیل، کار شاگردان ویسی خیلی باارزش‌تر بود.

وی همچنین در خصوص عبدالله ویسی گفت: استقلال خوزستان هم تیم جوانی دارد و هم مجموعه جوانی. این تیم سومین سال حضورش در لیگ را تجربه می‌کرد و با رقبایی بازی می‌کرد که قدمت چهل ساله دارد. وقتی یک مجموعه بخواهد در چنین میدانی برنده و قهرمان شود قطعا روی آن مسأله تمرکز می‌کند و این موضوع در استقلال خوزستان کاملا دیده شد.

بختیاری‌زاده با اشاره به کیفیت بازی‌ها گفت: به نظرم همه تیم‌ها تهاجمی بازی می‌کردند و حتی پرسپولیس می‌توانست قهرمان شود؛ اما آن‌ها کارشان را با غرور شروع کردند و احساسشان این بود که قهرمان هستند. تیمی که خودش را قهرمان بداند یک جایی به مشکل می‌خورد. استقلال خوزستان غرور نداشت.

وی تأکید کرد: لیگ امسال نشان داد سال به سال بهتر می‌شویم و شاید تنها نکته منفی لیگ پانزدهم این بود که برخی از باشگاه‌ها حتی شرایط ابتدایی یک باشگاه حرفه‌ای را نداشتند و امیدوارم سازمان لیگ حداقل به فکر این موضوع باشد. تا زمانی که این مشکلات حل نمی‌شود، فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند و نمی‌توانیم به استعدادیابی روی آوریم.

حاج رضایی: خوزستان درس تلاش و ایستادگی به فوتبال ایران داد


امیر حاج رضایی، کار‌شناس قدیمی فوتبال ایران هم قهرمانی استقلالی‌های خوزستان را نقطه عطفی برای فوتبال ایران و تکیه گاهی برای امیدواری تیم‌های کوچک دانست که می‌شود با هزینه کم اما با تلاش به اهداف بسیار بزرگ رسید.

این مفسر مجرب فوتبال گفت: آرامش مهم‌ترین ویژگی تیم ویسی بود. آن‌ها با چراغ خاموش جلو آمدند و هیچگاه ادعای قهرمانی را از زبان یکی از آن‌ها نشنیدیم. تلاش و مقاومت را هم باید در کنار این آرامش گذاشت. آن‌ها هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و کم فروشی نکردند. تعصب روی تیم استان باعث شکل گیری این حس مقاومت و جنگندگی شد. انسان‌ها ثابت کردند، در لحظات دشوار می‌توان به همدلی و اصرار روی هدف به خواسته خود رسید و فوتبال هم درس زندگی می‌دهد. فوتبال نمایی از زندگی ماست. شکست‌ها و پیروزی‌ها رقم می‌خورند؛ اما آن تیمی که صحنه رقابت را ترک نمی‌کند برنده است.

استقلال خوزستان؛مظهر جوانگرایی،تکیه برتوانایی بومی،باور توانستن و اجتناب ازحاشیه و تفرقه

حاج رضایی با تأکید بر اینکه قهرمانی استقلال خوزستان نشان داد که فوتبال با شگفتی‌هایش بزرگ‌ترین کار‌شناسان فوتبال دنیا را هم پشت سر می‌گذارد و به آن‌ها درس‌های جدیدی می‌دهد، گفت: آنالیز فنی تیم ویسی بسیار مفصل خواهد بود و حتما مطالعه و دانش اندوزی مربی جوان این تیم در لحظات حساس به کار این تیم آمد، چون هدایت این همه جوان که تقریبا هیچ یک تجربه حضور در چنین کورس فرساینده‌ای را نداشتند، آسان نیست. حتما مربی در تمرین و جلسات فنی چیزهایی به جوانانش آموخت که در رقابت با تیم‌های بزرگ اسلحه استقلال خوزستان شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل