بازدید 1533

بانک جهانی اجرای «کاسا - 1000» را مقرون به صرفه اعلام کرد

بانک جهانی درمورد نگرانی های مربوط به طرح منطقه ای «کاسا - 1000» (CASA-1000) برای انتقال برق از تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان و افغانستان اعلام کرد که براساس بررسی های کارشناسی اجرای این طرح کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است.
کد خبر: ۵۸۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 14 May 2016
بانک جهانی درمورد نگرانی های مربوط به طرح منطقه ای «کاسا - 1000» (CASA-1000) برای انتقال برق از تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان و افغانستان اعلام کرد که براساس بررسی های کارشناسی اجرای این طرح کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است.

به گزارش ایرنا، این نهاد مالی بین المللی، روز شنبه باانتشارمطلبی درپایگاه اطلاع رسانی خود تامین امنیت را یکی ازمسئله‌های کلیدی طرح «کاسا - 1000» هم در جریان احداث و هم در زمان استفاده برق تولیدی عنوان کرده و نوشته است، نمایندگان همه کشور‌های عضو این طرح وعده کرده اند که امنیت کارگران و تجهیزات پیمانکاران را تامین ‌کنند و تدابیر لازم در این مورد نیز اتخاذ شده است. 

به گزارش این منبع، تهدیدهای امنیتی این طرح، بیشتر شامل احتمال آسیب به کارگران، سرقت تجهیزات و خسارات عمدی بیان شده است. 

بانک جهانی همچنین درپاسخ به این سوال که «آیا راه‌اندازی خط انتقال برق «کاسا - 1000 باعث کمبود بیشتر برق در تاجیکستان وقرقیزستان نمی شود»، پاسخ داده است که فروش برق از این کشورها تنها از ماه می تا سپتامبر ( اردیبهشت تا شهریور) هر سال انجام می شود که این کشورها با برق اضافی مواجه اند. 

دراین مطلب تصریح شده است با درآمدی که تاجیکستان و قرقیزستان از این راه بدست خواهند آورد، می توانند با سرمایه گذاری مناسب توان تولید برق خود را بالاتر برده و حتی در زمستان هم برق بفروشند. 

بانک جهانی هزینه اجرا و راه اندازی این طرح را یک میلیارد و 170 میلیون دلار و زمان به بهره برداری رسیدن آن را سه سال برآورد کرده است. 

سند فنی واقتصادی طرح انتقال برق کاسا - 1000پنجشنبه هفته گذشته درشهردوشنبه با حضور مقامات عالیرتبه پاکستان،‌ افغانستان، قزقیزستان و تاجیکستان امضا و عملا این طرح اجرایی شد. 

براساس این طرح دو کشور آسیای مرکزی تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان سالانه به مقدار یکهزار و 300 مگاوات نیروی برق صادر خواهند کرد. 

درنظر است در مرحله اول خط فشار قوی 500 کیلووات انتقال نیرو و برق از «دتکه» قرقیزستان به خجند تاجیکستان به طول 477 کیلومتر احداث شده، سپس احداث خط فشار قوی از تاجیکستان به افغانستان و از آن کشور به پاکستان به طول مسیر 750 کیلومتر آغاز شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها