بازدید 35026

اگر حج برگزار می‌شد، توهین سعودی‌ها را مخفی می‌کردید؟!

وزیر ارشاد از کارشکنی مهمی توسط عربستانی‌ها در این فرایند پرده برداشته که عمق شقاوت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر، این پرسش را پیش می‌آورد که چرا تا امروز این کارشکنی رسانه‌ ای نشده بود؟!
کد خبر: ۵۸۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 14 May 2016
تراژدی حج ۹۴ باعث شد که حج ۹۵ نیز برای ایرانیان با هاله‌ای از ابهام روبه رو شود، هرچند تعرض دو سعودی به دو نوجوان ایرانی در اردیبهشت سال گذشته، حج عمره را به کلی متوقف کرد، حج تمتع در سال گذشته متوقف نشد و حاجیان ایرانی به این سفر راهی شدند.

به گزارش «تابناک»، حوادث تأسف بار در حج تمتع سال گذشته از جمله حادثه منا، سقوط دکل، بازگرداندن ابدان ایرانی و... حاکی از آن بوده که سعودی‌ها درصدد هستند از موضوع غیر سیاسی حج موضوع را به مباحث سیاسی ارتباط دهند، هرچند مسئولان ایرانی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها با عربستان در پیش گرفتند، این عربستانی‌ها بودند که از هیچ تلاشی برای افزایش تنش‌ها فروگذاری نکردند.

با حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران بهانه خوبی برای سعودی‌ها برای مظلوم نمایی پیش آمد و توانستند پازل افزایش تنش‌ها که در ‌‌نهایت منجر به قطع روابط شد، کامل کنند؛ هرچند ایران در این میان همواره اعلام کرده بود که موضوع اعزام حج ربطی به موضوعات سیاسی ندارد و تهران این موضوع را از سایر موضوعات سیاسی جدا می‌داند، رفتار عربستانی‌ها در این مدت نشان داد که آن‌ها بر خلاف ایران از موضوع حج به عنوان ابزار سیاسی فشار استفاده می‌کنند.

بر همین اساس در ماه‌های گذشته، ایران بار‌ها آمادگی خود را برای شروع گفت‌و‌گو‌ها برای آغاز فرایند حج اعلام کرده بود؛ اما هر بار با کارشکنی سعودی‌ها روبرو می‌شد. حتی عربستانی‌ها نزدیک به دو ماه برای مجوز سفر هیئت ایرانی تاخیر داشتند و در ‌‌نهایت مجوز سفر را صادر کردند.

بنا بر قول برخی مسئولان حج در طول مذاکرات نیز زیاده خواهی‌ها و کارشکنی‌های فروانی طرف سعودی داشت که در ‌‌نهایت برگزاری حج را عملاً غیر ممکن می‌کرد. بنا بر اخبار غیررسمی سعودی‌ها درخواست‌های زیاده خواهانه زیادی درباره شرایط حج داشته‌اند. موضوع اعطای ویزا در کشور ثالث، عدم مجوز به هواپیماهای ایرانی، برگزار نشدن برخی مراسم ایرانی‌ها در طول موسم حج را به عنوان شرایط برگزاری حج عنوان می‌کرده‌اند که این درخواست‌ها با مخالفت شدید هیأت ایرانی روبه رو شده بود.

این شرایط باعث شد، در روزهای اخیر عملاً مسئولان برگزاری حج از احتمال برگزاری حج در امسال ناامید شدند و اعلام کردند، به دلیل کارشکنی سعودی‌ها امکان انجام این فریضه وجود نخواهد داشت. در این میان نیز برخی مراجع عظام تقلید نیز با بیان مطالبی اعلام کردند که با توجه به شرایط به وجود آمده توسط عربستانی‌ها حج امسال بر مستطیع‌ها واجب نخواهد بود.

در این میان، وزیر ارشاد از کارشکنی مهمی توسط عربستانی‌ها در این فرایند پرده برداشته که عمق شقاوت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر، این پرسش را پیش می‌آورد که چرا تا امروز این کارشکنی رسانه ای نشده بود؟!

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد در سفر به قم که به منظور دیدار با تعدادی از مراجع و علمای این شهر انجام شد، در اظهاراتی بیان داشته است، افرادی مثل رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان سفر کردند. ایشان با داشتن پاسپورت سیاسی در فرودگاه با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند و از ایشان انگشت نگاری و وسایل آنان نیز تفتیش شد. رئیس حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان برگزار کرد و این در حالی بود که برخوردهای آنان بسیار نامناسب و سرد بود.

این موضوعات نشان می‌دهد، از ابتدا عربستانی‌ها به دنبال اتلاف وقت و همچنین کارشکنی بوده‌اند. اما چرا مقامات ایرانی با وجود این همه اقدامات ساختارشکنانه که با هیچ یک از قوااعد بین المللی و همچنین عزت ایرانی قابل توجیه نیست، همچنان به اصرار خود برای برگزاری حج ادامه می‌داده‌اند.

اینکه مأموران سعودی از مأمور رسمی ایرنی انگشت نگاری کنند، توهینی است که به هبچ وجه قابل اغماض نیست. سؤال این است که اگر عربستان‌ها به فرض محال با ایران بر سر سفر حج به توافق می‌رسیدند، آیا قرار بود از این اقدام سعودی‌ها چشم پوشی شود. چرا هیأت ایرانی به محض اینکه متوجه شدند که عربستانی‌ها می‌خواهند چنین اقدامی را انجام دهند به کشور بازنگشته‌اند؟!

این موضوعات تاکنون نشان داده است که اگر با توجه به شرایط اخیر منطقه‌ای و روابط دوجانبه با عربستان هرچه ایران مماشات کند، سعودی‌ها یک قدم به جلو‌تر خواهند آمد؛ بنابراین، ایران با توجه به همراهی افکار عمومی باید در روابط با عربستان مراعات سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را بیش از پیش لحاظ نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰۲
انتشار یافته: ۳۲
مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسرائیل
مگر همین شما رسانه ها نبودید که 24 ساعت داشتید ایشان را سوال پیچ می کردید که آیا به برگزاری حج امسال امیدی هست یا نه!؟
نکنه فکر می کردید ایشان در آنجا مورد استقبال گرم قرار گرفته و مشغول بیان شروط ما به طرف سعودی هستند؟!!
بیچاره جرات داشت برگرده بگه من بهم برخورد مذاکره نکردم!
سلام
اینطور که مشخصه اصل عزت فقط در مورد آمریکا باید اجرا بشه و در مورد کشورهای دیگه اصل ذلت دنبال میشه . نمونه ش هم همین عربستان و البته روسیه و........
در این سه سال اخیر به اندازه کل تاریخ ایران تحقیر ملی را تجربه کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
یعنی‌ قبل از این ۳ سال، زندگی‌ شما پر از لذت و عزت بود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
ببخشيد اشتباهي مثبت دادم
قرار نیست هرچیزی تو بوق و کرنا شود.
صد در صد موافقم. قرار نیست برای امری واجب که عزت انسان به عنوان خلیفه خدا در آن از اصولش است هر خفتی را بپذیریم. آیا خداوند تبارک و تعالی خفت را بر مسلمان واجب می داند؟ حج واجب تر از عزت انسان است؟
جالبه
وقتی به دو نوجوان ایرانی تعرض شد، حرفی از عزت و حکمت نزدید، حالا که از آقای اوحدی انگشت نگاری شده، فریاد وااسلاما سر میدید و به فکر عزت ایرانی افتادید.
به نظرتون کدومش دهشتناکتر و غیرانسانی تر و شقاوتمندانه تره؟ تجاوز جنسی و لواط یا انگشت نگاری؟
البته میدونم که چاپ نمیکنی
شما فقط میخواهید جایگاه گذرنامه ایران را که در دولت امید ارتقا یافته را زیر سوال ببرید.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
دقیقا چطوری ارتقا یافته ببخشید
این دقیقا نتیجه ی مذاکراته که یه کشور در اصل کم اهمیت در دنیا اینطوری دور بر میداره
یعنی باور کنیم تابناک از این همه حرمت شکنی و اهانت و تحقیر در حق مردم و مسئولین عزتمند!! ما بی خبر بوده؟
به شخصه از سکوت سایت تابناک در این مدت بیشتر ناراحت بودم تا از پنهانکاری مسئولین
حج واجب الهي براي بندگي خداست وحاكمان به دين عربستان اجازه جلوگيري از آن را ندارند...به نظر من بايد دست به صلاح ببريم تا عربستان وهرقومي ديگر جرات پيمودن راه كفار را نداشته باشند... فقط كفار هستند كه مانع اقامه واجبات الهي مي شوند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
دست به صلاح ببر دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
سلاح نه صلاح
دلبندم
جواب این چرا ها را میتوانید از جناب قاضی عسگر بپرسید که مصرانه علی رغم نظر وزیر محترم اصرار بر رفتن این عزیزان و دیدار با سعودی ها داشتند.
تابی جون اصرار مسوولین برای انجام یه فریضه واجب حتی با برخورد سرد و تنش آفرین عربستانی ها قابل تقدیره.
با سلام و عرض معذرت، حقتون هست چنین برخوردهایی. همیشه وقتی خود را جلو کسی ذلیل نشان دادی همین رفتار باهات می شه. به چه قیمتی می خوای بری حج؟ خدا راضی است؟
از دولت انغعال مدعی اعتدال به غیر از این انتظار داشتید ؟
مگر در برجام غیر از ذلت برداشت کردیم ؟!
همه چیز را سیاسی نکنید . با توجه به واجب شرعی ، مسئولین باید تمام تلاش خود را برای برگزاری حج بکار بندند . لحظه ای به فکر افراد سالمندی باشید که سالها در نوبت و منتظر تشرف به حج بوده و در قید حیات بودن و سالم بودنشان برای سال و یا سالهای بعد نامشخص است
متاسفانه سالهاست که از عزت ایرانی تنها سایه ای باقی مانده است .
روزگاری بود که مقامات ایرانی هر بیگانه ای را که جسارتی می کرد بشدت تنبیه می کردند اما حالا فقط نظار گریم.
شاید عافیت طلب شده ایم.....
عملکرد منفعلانه ایران باعث رفتار تهاجمی عربستان شده است
اگر ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی توانایی مقابله با عربستان را ندارد و اونها دست بالاتر را دارند مسئولین شفاف به مردم بگویند.
سلام
هر چند فاجعه و مصیبت اسفناک منا کام ایرانیان را تلخ کرد، اما این گونه به نظر می رسید که حداقل فرصت خوبی برای زیر سوال بردن سیاست های آل سعود و نشان دادن چهره واقعی و خصمانه آنها در سطح منطقه و به خصوص جهان اسلام به دست آورده بودیم.
فرصتی که از آن -بنا به دلائلی- هیچ گونه استفاده ای نشد تا رژیم آل سعود را تحت فشار رسانه ای قرار دهیم. این روند و انفعال ما در قبال این وقایع منجر به توهم خود برتربینی نزد آنها شد، و از طرفی موجب جریحه دار شدن غرور برخی از اقشار داخلی شد تا در نهایت منجر به حمله به سفارت عربستان شد که متاسفانه سبب شد که دست برتر را دولت سعودی داشته باشد.
اما اکنون با کارشکنی های سعودی ها در حج امسال، وقت آن است که بار دیگر عدم کفایت آنها را در میزبانی حج و برگزاری این مراسم، به نحوی حساب شده و فراگیر و نه مقطعی و گذرا، در دیپلماسی خارجی خود دنبال کنیم.
بی شک در صورت ایجاد وحدت بر سر این موضوع در سطوح ارشد حاکمیتی، و صورت نگرفتن اقدامات خود سرانه از جانب سایر کنشگران، و برنامه ریزی و پیگیری مجدانه توسط دستگاه دیپلماسی خارجی کشور می توان امید داشت تا اقدامات ثمر بخشی در این راستا صورت گیرد.
اتفاقا این سوال مردم است که چرا ایران پاسخ مناسب عمال ناپاک عربستان را به موقع نداده است و خباثت های آنان را فدای سیاست های بدون ضمانت کرده است .
هر چقدر هم عربستانی ها بد باشند و رفتارشون زشت باشه از رفتار ما که از دیوار سفارتشون بالا رفتیم زشت تر نیست چرا می خواین زشتی این موضوع رو نادیده بگیرید؟
وقتی نظر را سانسور میکنید پس این نظر خواستن تشریفاتی چه صیغه ایی است.

نمیدانم حج مهمتره یا شان و شخصیت یک مسلمان و یا یک ایرانی.
اگر افراد مستطیع هزینه حج را صرف جهاز و مشکلات اقتصادی اطرافیان و افراد صعب العلاج و سایرین مستمند خود بکنند خداوند متعال و ائمه اطهار را خشنود کرده اند
حج یک مساله سیاسی عبادی است نباید تک بعدی به ان نگاه کرد
اتفاقا کارشون درست بود که بهانه دست عربستانیها ندادند و با این اقدامات کنارنکشیدن و عربستان رو مجبور کردند که بجای کنایه زدن و مستقیما نه بگوید تا رسوا شود.
این همه جفا تا کی
این همه ناملایمتی و توهین تا کی؟؟
به خدا کمک به یتیم و یاری در کار خیر و گرفتن دست جوانها 100000 مرتبه از حج واجب تره !
متاسفم
شما فقط میخواهید جایگاه گذرنامه ایران را که در دولت امید ارتقا یافته را زیر سوال ببرید.
شما را بخدا گناه آن انسان نماهای بی فرهنگی که از دیوار سفارت سعودیها بالا رفتن را دست کم نگیرید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار