بازدید 2116

اثبات دخالت دولت خارجی در عملیات هکری سرقت پول از بانک مرکزی بنگلادش

بررسی محققان امنیتی نشان می دهد شباهت هایی میان سرقت 81 میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش و همین طور هک شدن داده های شرکت سونی در سال 2014 وجود دارد.
کد خبر: ۵۸۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 14 May 2016
بررسی محققان امنیتی نشان می دهد شباهت هایی میان سرقت 81 میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش و همین طور هک شدن داده های شرکت سونی در سال 2014 وجود دارد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مقامات بنگلادشی آسیب پذیری امنیتی شبکه سوئیفت را عامل سرقت مبلغ کلان یاد شده می دانند، امری که توسط مدیران سوئیفت رد شده است. در همین حال سوئیفت خود اعلام کرده که قبل از این حمله هم یک بانک تجاری از طریق سوئیفت مورد حمله قرار گرفته است، اما به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است.

در حالی که نام این بانک یا مبلغ سرقت شده از آن مشخص نیست، شرکت امنیت سایبری BAE Systems می گوید یک بانک ویتنامی هم هدف هکرهای سوئیفت بوده است. البته هنوز مشخص نیست این بانک همان بانک مدنظر مدیران سوئیفت است یا خیر. مقامات ویتنامی هم فعلا در این زمینه سکوت کرده اند.

اعلام اخباری از این دست نشان می دهد سواستفاده هکرها از آسیب پذیری های سوئیفت برای سرقت اموال و دارایی های نقدی کشورها یک حادثه نیست و بخشی از حملات دنباله دار هکرها محسوب می شود.

سوئیفت می گوید در هر دو مورد مهاجمان یا حمله کنندگان سایبری موفق به نفوذ به سیستم های بانکی هدف شده اند، اطلاعات کاربران را به دست آورده اند و پیام های جعلی خود را در مورد انتقال پول در شبکه سوئیفت منتشر کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد هسته اصلی سوئیفت آسیب ندیده، اما هدف قرار گرفتن دو بانک عضو این شبکه نشان می دهد بیش از یازده هزار موسسه مالی کاربر سوئیفت در سراسر جهان به طور جدی با خطر مواجه هستند.

اما متخصصان امنیتی به کار گرفته شده از سوی بانک مرکزی دولت بنگلادش در گزارش خود تصریح کرده اند که هکرها هنوز در داخل شبکه این بانک حضور دارند و تحولات صورت گرفته را به خوبی نظاره می کنند. رویترز توانسته به بخش هایی از این گزارش دست یابد، اما جزییات بیشتر آن به منظور جلوگیری از سواستفاده هکرها افشا نشده است.

بر اساس گزارش یاد شده، هکرهای عامل سرقت پول از بانک مرکزی بنگلادش که Group Zero نام گرفته اند با تداوم حضور در شبکه رایانه ای این بانک به دنبال وارد آوردن خسارات بیشتر یا جلوگیری از شناسایی خود هستند ولی بعید به نظر می رسد با توجه به اقدامات انجام شده قادر به انتقال مبلغ بیشتری پول باشند یا بتوانند به سرقت های خود تداوم ببخشند.

نکته جالب این گزارش آن است که دو گروه دیگر هم در داخل شبکه بانک مرکزی بنگلادش که به سوئیفت متصل است، حضور دارند که یکی از آنها یک دولت خارجی است که در سرقت اطلاعات در زمان انجام حملات هکری دست داشته، اما اقدام تخریبی دیگری صورت نداده است.

در این گزارش تصریح شده که اطلاعات اندکی در مورد گروه سوم هکری که در شبکه بانک مرکزی بنگلادش وجود دارد، به دست امده است. این گروه خود ابزار هکری مورد استفاده اش را تهیه می کرده و متکی به برنامه های آماده نبوده است.

BAE Systems که بزرگترین فروشنده سلاح در اروپاست و در حوزه امنیت سایبری نیز فعال است، از یافتن شواهدی خبر داده که نشانگر شباهت نرم افزار مخرب مورد استفاده در حمله به بانک مرکزی بنگلادش به بدافزار به کار رفته در حمله هکری به سونی در سال 2014 است.

این شرکت امنیتی همچنین از شباهت عملکرد عاملان حمله هکری به بانک ویتنامی و بانک بنگلادشی خبر می دهد و معتقد است بدافزار مورد استفاده توسط آنان هم مشابه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل