بازدید 1748

اهميت ظرفيت هاي پسا تحريم در حوزه بيمه

امروز یکی از مسائل مبتلا به صنایع کشور علي الخصوص در صنعت بيمه، عدم بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی روز دنیاست که سبب شده تولید با کیفیت پائین‌تر و با قیمت بالاتر عرضه شود.
کد خبر: ۵۸۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 14 May 2016
امروز یکی از مسائل مبتلا به صنایع کشور علي الخصوص در صنعت بيمه، عدم بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی روز دنیاست که سبب شده تولید با کیفیت پائین‌تر و با قیمت بالاتر عرضه شود.

 متن یادداشت اختصاصی سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حسين مقدس كارشناس شركت بيمه پارسيان، با عنوان «اهميت ظرفيت هاي پسا تحريم در حوزه بيمه» به شرح ذیل است:
در جهان امروز که رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری جایگاه بین المللی آن را رقم می زند، کشورها برای آنکه بتوانند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد هستند تا شاخص های توسعه یافتگی خود را بهبود بخشند و از این طریق در چرخه بهبود وضعیت اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود، موجب تقویت اقتصاد و ایفاء نقش تأثیرگذاری در صحنه جهانی شوند .
تمایل گسترده طرف های خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران امری است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. فراهم شدن زمینه‌های جلب و جذب سرمایه‌گذاری ‌ها شاید کمترین نتیجه مثبت توافق اخير باشد که با خود رونق تولید و اقتصاد را در پی خواهد داشت. گفتگوهاي اخير مقامات حوزه بيمه كشور با مسئولان شركت هاي مطرح بيمه گر دنيا، خود گوياي همه چيز است. گسترش روابط بيمه اي و مالي ما بين ايران و كشورهاي اروپايي نظير ايتاليا، آلمان، فرانسه، سوئيس و ساير كشورها پس از رفع تحريم ها، حكايت از ظرفيت بالاي ايران و تمايل دو طرف در گسترش همكاري هاي دوجانبه دارد.
صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی از سویی به عنوان یکی از عمده ترین نهاد های اقتصادی مطرح بوده و از دیگرسوی فعالیت دیگر نهادها را پشتیبانی می کند.
امروزه شرایط جهانی امکان ایجاد بیشترین میزان مازاد سرمایه در جهان را پدید آورده که نیازمند توجه و مدیریت درست برای بهره‌گیری از این فرصت است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران در صددند سرمایه‌های خود را در مناطقی امن به ودیعه گذارند که حداقل در منطقه خاورمیانه شرایطی بهتر از ایران را نمی‌توانند سراغ بگیرند.
تجارب ماه‌های اخیر نشان داده است که شرکت‌های خارجی که به کشور می‌آیند، بسیار راغب هستند راجع به ایران بدانند چرا که تقریبا ۱۰ سال است که از ایران و وضعیت اقتصادی ایران خبر ندارند و باید به این نکته اذعان کرد که برای سرمایه گذاری در یک کشور خارجی، سرمایه گذار باید در مورد مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی اطلاعاتی را کسب کند. از این رو باید تمام تلاش‌ها در راستای معرفی مطلوب فرصت‌های سرمایه‌گذاری معطوف شود. در این راستا تعریف برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معرفی پتانسیل‌ها و برگزاری تورهای تجاری و اقتصادی می‌تواند بسیار راهگشا و سازنده باشد كه شركت هاي بيمه نبايد از آن غافل باشند.
موضوع دیگر مورد توجه در این مساله عنایت به این موضوع است که در ابتدا باید موضوع انتقال تکنولوژی و دانش مدیریت را در اولویت قرار داد. امروز یکی از مسائل مبتلا به صنایع کشور علي الخصوص در صنعت بيمه، عدم بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی روز دنیاست که سبب شده تولید با کیفیت پائین‌تر و با قیمت بالاتر عرضه شود. از اینرو باید تلاش کرد که سرمایه‌گذاری خارجی به این سمت سوق داده شود و در اين ميان وضع قوانين جديد و اثربخش بيمه گري از اهميت بالايي برخوردار است.
در دوران تحریم، تولید ناخالص داخلی ۳۶۶ میلیارد دلار برآورد شده است که متاسفانه نشانگر این است که اقتصاد ایران تحت تاثیر این شرایط ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است. بانک جهانی برای ایران پس از تحریم، رشد ۵ درصدی را پیش بینی نموده است. برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد که با حذف کامل تحریم ها، رشد واقعی GDP می‌تواند در سال‌های پیش رو به ۱/ ۵ و ۵/ ۵ درصد برسد که به آمار مربوط به دوره پیش از تحریم‌ها نزدیک خواهد بود.
از زمان انعقاد چهارچوب توافق در آوریل ۲۰۱۵، شاهد افزایش تمایل شرکت های بین المللی نسبت به سرمایه گذاری در ایران هستیم. این روند احتمالا با لغو تحریم ها شتاب خواهد گرفت و سرمایه مورد نیاز را فراهم خواهد ساخت و موجب ارتقاء تکنولوژی در بخش هاي گوناگون صنايع ایران خواهد شد. به‌طور خلاصه می‌توان کاهش تحریم‌ها را به مثابه یک درآمد غیرمترقبه در اقتصاد ایران بدانيم. بانک جهانی تخمین زده است که حجم این درآمد غیرمترقبه معادل ۱۳ میلیارد دلار است. اما مانند تمام درآمدهای غیرمترقبه باید آنها را به‌طور اصولی مدیریت کرد تا بتوانند مزایای پایدار برای مردم داشته باشند.
در حال حاضر شرکت های بیمه همچنان بر روش های سنتی و کهنه کسب و کار اصرار می ورزند که البته شاید بتوان گفت عدم وجود فضای رقابتی در اين امر بی تاثیر نبوده است. اما اکنون زمان آن رسیده است که بیمه گران مسیرهای جدیدی را برای نقش آفرینی کاراتر در بازار مالی ایران کشف کنند که بدون شک قدم گذاشتن در این مسیر تازه از طریق تنوع محصولات و بروز کردن خدمات بیمه ای در سایه بهره گیری از فناوری اطلاعات میسر می شود.
در شرايط جديد، همکاري بيمه هاي ايراني و خارجي نيز افزايش خواهد يافت و با توجه به تسهيل گشايش اعتبارات، پذيرش ريسك بانك هاي طرف قرارداد براي اين منظور معقولانه به نظر مي رسد. همچنين فعاليت شركت هاي بيمه داخلي در عرصه بين الملل آسان تر شده و دنيا مي تواند شاهد حضور بيشتر شركت هاي ايراني باشد. حضور در بازار های بیمه جهانی بدون شک فرصت های بی شماری را برای صنعت بیمه ایران مهیا می کند و این حضور فصل جدیدی برای ورود تکنولوژی، روش های نوین بیمه گری و فرصت مغتنمی برای بهره گیری از تجارب جهانی است. اما باید به خاطر داشت که امروزه تنها کشورهایی می‌توانند به مزیت رقابتی دست یابند و وارد بازارهای جهانی شوند که کارآفرینان و مدیران و کار‌شناسان آن‌ها در فعالیت‌ها و پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مشترک با خارجیان، آموزش لازم برای بازی در میدان‌های پرخطر اقتصاد جهانی را دیده باشند.

شرکت های مطرح خارجي نظير گروه بیمه "لویدز لندن” که بزرگترین بازار تخصصی بیمه ي جهان را در اختیار دارد، مي توانند با تاسيس اتاق مشترك و با همكاري دوجانبه، شعبه هايی را برای فعالیت در بخش بیمه اتکایی در ایران تاسیس کنند و یا با همکاری با بیمه گران محلی و سرمایه گذاری مشترک، امکان حضور در بازار كشورمان را داشته باشند.
آنچه مسلم است، اين امر به معنای تشدید رقابت در بخش بیمه گري است كه این مسئله درنهايت به نفع مشتریان نيز مي باشد. چرا که با ورود بیمه گران بیشتر به بازار، ‌محصولات متنوع تری نیز ارائه می شود و "قدرت انتخاب” كه در دنياي امروز يكي از حقوق بارز شهروندان مي باشد، عملاً محقق مي گردد. در چنين فضايي است كه انحصار ديگر معنايي ندارد و كيفيت و رضايتمندي مشتريان، سهم هريك از شركت هاي بيمه گر از كيك بزرگ بازار را معلوم مي كند.
در مجموع می‌توان این امید را داشت که با بهره‌گیری از این شرایط برای رونق اقتصادی كشور و با گشايش درهاي بسته ي خود به روي بيمه گران جهان، مي توانيم :
۱- شاهد افزايش ضريب نفوذ بيمه در كشور باشيم
۲-ريسك هاي بزرگ داخلي را در بازارهاي بين المللي توزيع كنيم
۳- مي توان در سودهاي معقول "بخشي از ريسك هاي بين المللي” سهيم باشيم و پساتحریم را به فرصتی مطلوب برای رونق اقتصادی به خصوص در صنعت بيمه تبدیل نمائيم.
همه چيز در دست خودمان است. لطفاً به جهت حفظ منافع ملي و وجه بين الملي، اين بار را همه با هم بخواهيم …

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل