بازدید 29767
همزمان با رونمایی در جشنواره بین‌المللی کن مشخص شد؛

جزییات تازه از هفتمین فیلم اصغر فرهادی: «فروشنده» + ویدیو

در یکی از سکانس‌ها که بازی عماد (شهاب حسینی)، رعنا (ترانه علیدوستی) مشاهده می‌شود، ظاهراً خانه‌ای که عماد و رعنا در آن ساکن هستند بر اثر ریزش ساختمانشان، مجبور به ترک خانه می‌شوند و در سکانس دیگری بابک کریمی در حال نشان دادن خانه جدید به این زوج است که ظاهراً حوادث در بستر این آپارتمان رقم می‌خورد... 4.5 دقیقه از «فروشنده» را در قالب سه سکانس مهم فیلم در «تابناک» تماشا می‌کنید...
کد خبر: ۵۸۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹ 13 May 2016
همه جزییات فیلم تازه اصغر فرهادی: «فروشنده»
«فروشنده» هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی در حالی در جشنواره بین‌المللی کن رونمایی می‌شود که همزمان با رونمایی از برخی سکانس‌های این فیلم، جزئیات تازه‌ای از داستان و کیفیت این اثر مشخص شده است؛ جزئیاتی که نشان می‌دهد فرهادی هنوز گرفتار تکرار نشده و حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد و می‌تواند مخاطب را همچنان درگیر آثارش کند.

به گزارش «تابناک»، «فروشنده» اثر تازه اصغر فرهادی روایتگر داستان زوج جوانی است که به عنوان بازیگر آماتور در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند. رابطه آن‌ها پس از نقل مکان به خانه‌ای که پیشتر زنی به نام آهو در آن ساکن بود، به خشونت کشیده می‌شود. این دو خط تنها اطلاعاتی بود که درباره جزئیات فیلم تازه فرهادی منتشر شده بود و طبیعتاً برای شناخت این فیلم، نیاز به تماشایش است.

همزمان با رونمایی از فیلم هفتم در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، چند سکانس از این فیلم در سایت جشنواره کن منتشر شده که مشخصاً قالب آنونس ندارد و به انتخاب فرهادی، قرار است کارکرد‌‌ همان آنونس را داشته باشد. اینکه چند سکانس به عنوان ویدیوی تبلیغاتی و معرفی یک فیلم استفاده شود، در سینمای ایران مرسوم نیست اما در جشنواره‌های‌ بین‌المللی و حتی جشنواره فیلم فجر، همواره چند سکانس برای معرفی فیلم به رسانه‌ها ارائه می‌شود که ظاهراً این چند سکانس کارکرد اینچنینی دارند.

در یکی از سکانس‌ها که بازی عماد (شهاب حسینی)، رعنا (ترانه علیدوستی) دیده می‌شود، ظاهراً خانه‌ای که عماد و رعنا در آن ساکن هستند، بر اثر ریزش ساختمانشان، مجبور به ترک خانه می‌شوند و در سکانس دیگری بابک کریمی در حال نشان دادن خانه جدید به این زوج است که ظاهراً حوادث در بستر این آپارتمان رقم می‌خورد؛ اما در عین حال، نوع انتخاب سکانس‌ها به گونه‌ای بوده که داستان چندان لو نرود.

همه جزییات فیلم تازه اصغر فرهادی: «فروشنده»

فیلمبرداری درخشان این فیلم که نسخه پذیرفته در جشنواره کن ۱۲۵ دقیقه است، در همین چند سکانس قابل تشخیص است و حسین جعفریان در این اثر نیز توانسته انتظارات را برآورده کند، هرچند برای قضاوت دقیق‌تر درباره جزئیات مختلف از جمله مسائل فنی، ضروی است تا اندکی صبر کرد و منتظر نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای ایران و پیش از آن، خواندن نقدهای به نگارش درآمده منتقدین شناخته شده بین‌المللی پس از نمایش فیلم فرهادی در جشنواره کن بود.

اگرچه در بخش معرفی فیلم «فروشنده» در وب‌سایت جشنواره کن، اثری از عنوان تهیه کننده نیست اما آلکساندر ماله-گی به عنوان تهیه کننده فرانسوی که در تهیه فیلم با اصغر فرهادی مشارکت داشته درباره این فیلم با نیویورک تایمز گفت و گو کرده و در این باره متذکر شد: «(در فروشنده) یک داستان، جنبه اخلاقی و ابعاد اجتماعی، طبقه اجتماعی و بُعد مذهبی وجود دارد. اصغر فرهادی مخالف حکومت نیست. اما همه چیز‌ها  در میان دیالوگ ها(فیلمنامه) اتفاق می افتد. سینمای او چنین است.»

هرچند حال و هوای این فیلم شبیه آثار پیشین فرهادی است، به نظر می‌رسد او در این اثر خط داستانی تازه‌ای در پیش گرفته و موفقیت گذشته‌ای باعث نشده تا او یک سبک داستانی بدون تغییر را در پیش بگیرد. البته این تعابیر عمدتاً در معدود نوشته‌ها درباره ماهیت فیلم فرهادی ذکر شده و همان گونه که تأکید شد برای شناخت بهتر فیلم تازه این کارگردان توانمند ایرانی، باید تا تماشای فیلم صبور بود و هرگونه نقد پیش از تماشای این فیلم، نمی‌تواند دقیق و مبنای قضاوت باشد.

اکنون 4.5 دقیقه از «فروشنده» را در قالب سه سکانس مهم فیلم در «تابناک» تماشا می‌کنید؛ سه سکانسی که همچنان باید تاکید کرد نمی‌تواند مبنای قضاوت یک اثر باشد اما می‌تواند یک تصویر کلی از آنچه فرهادی در اثر تازه‌اش به تماشاگر نشان می‌دهد را روایت کند؛ به خصوص آنکه این سکانس‌ها توسط فرهادی انتخاب شده و اهمیت این سکانس‌ها را برای کارگردان و در کلیت اثر متذکر می‌شود.

تعداد بازدید : 42
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۵
یک سیاه نمایی پر افتخار دیگر از شوالیه افتخار آفرین سینمای ایران .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
چطور از این سه تا سکانس به این نتیجه رسیدی؟!
ارسلان
| United Kingdom |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
سیاه نما شما ها هستید که همه چیز را سیاه و سفید میبیند و صد البته همان سیاه را بیشتر میبیند . جدایی نادر از سیمین کجایش سیاه نمایی بود ؟ کجای جامعه را هدف قرار داد ؟
بازیگرای قبلی، با تیپ های قبلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
ای تیپ شناس!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
همه کارشناس همه چیزند
کاملا تکراری و بازهم سیاه نمایی کامل !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
کامنتی چند باهات حساب می کنند؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
ماموریت: فحش دادن به فرهادی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
توی ایران فیلم اکران شده؟!
ارسلان
| United Kingdom |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
مشخصه نتونستی با فیلمهای فرهادی ارتباط برقرار کنی که جدایی نادر از سیمین رو سیاهه نمایی میدونی .
افتخار سینمای ایران
بی صبرانه منتظر اکران این فیلم هستم. امیدوارم یک شاهکار دیگه و یک افتخار دیگه از آقای فرهادی شاهد باشیم.
اصغر فرهادی علیرغم تواناییهایش وقتی فیلم هایش را می بینم حس میکنم بدبخت تر از من ایرانی وجود ندارد ما تو لجن زندگی می کنیم خاک تو سر هستیم و قس علی هذا . کاش با هنرش کمی امید به ما می داد
فیلم باز تلخ است اما عبوس نیست شاهکاری مثل جداییست آیا؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار