بازدید 4664
بعد از دست رد ژرمن ها بر سینه آنکارا؛

سایه تردید بر توافق اتحادیه اروپا با ترکیه افتاد

بعد از مخالفت مجلس نمایندگان آلمان با دادن امتیازات ویژه به شهروندان ترک، موافقت اتحادیه اروپا با ترکیه در خصوص مهاجرین در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 14 May 2016
بعد از مخالفت مجلس نمایندگان آلمان با دادن امتیازات ویژه به شهروندان ترک، موافقت اتحادیه اروپا با ترکیه در خصوص مهاجرین در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، در حالی که رئیس پارلمان اروپا تصویب موافقت‌نامه با ترکیه را بر سر تردد بدون ویزای شهروندان این کشور در منطقه شنگن منتفی دانسته، مجلس نمایندگان آلمان نیز مخالفت خود را با دادن امتیازات ویژه به ترکیه اعلام کرد.

در واکنش به این وضعیت، ترکیه اعلام کرده همه شرایط اتحادیه اروپا را برای تصویب قانون لغو روادید سفر شهروندانش به منطقه شنگن برآورده کرده اما قانون ضدتروریسم خود را اصلاح نخواهد کرد.

بی بی سی در این رابطه می نویسد: ولکان بزکر، وزیر امور اتحادیه اروپا ترکیه که روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، عدم تصویب نهایی توافق لغو روادید از سوی اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول خواند. بزکر که به مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ سفر کرده، گفت تصمیم نهایی درباره خواسته های اتحادیه اروپا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است.

پارلمان اروپا روز گذشته اعلام کرد مذاکرات درباره لغو روادید را تا زمان برآورده شدن همه ۷۲ شرط این اتحادیه متوقف شده است. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سخنان بزکر گفت: توپ در زمین ترکیه است و باید همه ۷۲ شرطی که برای لغو روادید تعیین شده بود، برآورده شود.

اختلاف نظر میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر این موضوع تردیدهایی را درباره توافق میان این دو در رابطه با پناهجویان به وجود آورده است. اما به گفته مارگاراتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپا نباید این توافق را «مرده» فرض کرد و اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن آن در حال تلاش است.

هفته گذشته کمیسیون اروپا موافقت مشروط خود را با لغو روادید سفر شهروندان ترکیه به کشورهای منطقه شنگن را اعلام کرد. این اقدام بخشی از توافق ماه مارس میان احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با رهبران اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران پناهجویان بود.

اتحادیه اروپا می گوید از مجموع شرط های تعیین شده برای تصویب قانون لغو روادید شهروندان ترکیه، ۵ شرط هنوز برآورده نشده و خواهان انجام تغییرات لازم در قوانین ترکیه برای برآورده شدن آنهاست.

یکی از این شرط ها اصلاح قانون ضد تروریسم ترکیه است که با مخالفت شدید اردوغان مواجه شده است. مقامات اتحادیه اروپا می گویند ترکیه از قانون ضدتروریسم خود برای سرکوب مخالفت ها و رسانه ها استفاده می کند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در کنفرانس خبری مشترک با ولکان بزکر گفت:‌ ما بر این باوریم که بعضی از تمهیدات (قانون ضدتروریسم ترکیه) به طور مستقیم مربوط به مبارزه با تروریسم نیست بلکه به عنوان مثال آزادی بیان را در رسانه ها هدف گرفته است.

ترکیه می گوید در شرایطی که این کشور در داخل مشغول مبارزه با پ ک ک و در خارج از این کشور با داعش درگیر است، به این قانون نیاز دارد.

به گفته تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، این کشور تمهیدات لازم را برقراری تعادل میان آزادی و برقراری امنیت در نظر گرفته است. اردوغان نیز به تازگی در یک سخنرانی با متهم کردن اتحادیه اروپا به عمل نکردن به تعهدات خود، در واکنش به این خواسته گفته است: ما راه خودمان را می رویم و شما (اتحادیه اروپا)‌ به راه خودتان بروید.

اردوغان همچنین پیش تر به اتحادیه اروپا هشدار داده در صورت عدم تصویب این قانون، ترکیه نیز موافقت خود را با بازگرداندن پناهجویان از یونان به این کشور را پس خواهد گرفت.

احمد داود اوغلو در ماه مارس با سران اتحادیه اروپا توافق کرد که کشورش در ازای دریافت کمک ۶ میلیارد یورویی برای کمک به پناهجویان سوری و لغو روادید سفر شهروندانش به منطقه شنگن، با بازگرداندن پناهجویانی که به طور غیرقانونی از ترکیه به یونان سفر کرده اند، موافقت کند.

تاکنون نزدیک به ۴۰۰ پناهجوی به ترکیه بازگردانده شده اند ولی تحلیلگران با اشاره به اختلاف میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قانون لغو روادید نسبت به ادامه این روند تردید دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس