بازدید 2466

مشتریان خارجی بنزین ایران چه کشور‌هایی خواهند بود؟

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به این‌که ایران از سال آینده صادر‌کننده بنزین می‌شود، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان را از مشتریان احتمالی بنزین تولیدی ایران دانست.
کد خبر: ۵۸۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 13 May 2016

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به این‌که ایران از سال آینده صادر‌کننده بنزین می‌شود، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان را از مشتریان احتمالی بنزین تولیدی ایران دانست.

علی زیار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود مازاد تولید در اکثر فرآورده‌های پالایشگاهی ایران اظهار کرد: با توجه به افزایش استفاده از گاز در صنایع کشور بخش زیادی از سوخت مایع در داخل به مصرف نمی‌رسد که ما این مازاد تولید را با همکاری شرکت نفت صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که صادرات سوخت مایع در فصول مختلف متفاوت است، عنوان کرد: در فصل زمستان با توجه به محدودیت گاز بخشی از سوخت مورد نیاز صنایع از طریق سوخت مایع تامین می‌شود و به این ترتیب صادرات ما در این فصل کاهش پیدا می‌کند، در حالی که در فصل تابستان با افزایش صادرات مواجه‌ایم.

به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی صادرات نفت کوره چیزی در حدود 18 تا 24 میلیون لیتر و صادرات نفت گاز بین پنج تا شش میلیون لیتر است.

زیار ادامه داد: بازار‌های منطقه از جمله کشورهای همسایه به علاوه بازارهای مدیترانه‌ای، اروپایی، چینی و هندی مشتری فرآورده‌های پالایشگاهی ایران هستند.

وی درباره‌ی بازار آینده این فرآورده‌ها عنوان کرد: همچنان سوخت مایع مشتری‌های خود را در دنیا دارد، اگرچه ممکن است در آینده سبد سوختی کشورها تغییر کرده واستفاده از سوخت مایع کاهش پیدا کند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به این‌که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران طی سال آینده می‌تواند صادر‌کننده بنزین باشد، ادامه داد: با راه‌اندازی این پالایشگاه که سه ترین با ظرفیت هر کدام روزانه حدود 12 میلیون لیتر می‌تواند مازاد تولید بنزین داشته باشد و آن را صادر کند.

زیار درباره شرایط ورود ایران به بازار جهانی بنزین و آغاز صادرات این فرآورده خاطر نشان کرد: ما در بازار خرید و فروش فرآورده‌های نفتی هستیم و این بازار را به خوبی می‌شناسیم و البته مشتریان نیز ایران را می‌شناسند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ستاره خلیج‌ فارس استاندارد روز دارد و می‌تواند بنزین را با استاندارد‌های یورو 4 و یورو 5 تولید کند که این محصول به راحتی قابل بازاریابی است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به این‌که ایران برای فروش بنزین خود نیازی به ارائه‌ی تخفیف ندارد، تصریح کرد: بازار مصرف همواره رو به رشد بوده و تولیدات در این حوزه عقب‌تر از تقاضا است، بنابراین فروش به راحتی صورت می‌گیرد و ما نیز از مکانیزم قیمت‌گذاری بین‌المللی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

زیار با تاکید بر این‌که در حال حاضر ایران وارد‌کننده بنزین بوده و نمی‌تواند از مذاکرات و قرار‌داد‌های آتی صادرات بنزین صحبت کنند، گفت: با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که کشورهای منطقه به ویژه همسایه‌ها مانند ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان که وارد‌کننده بنزین هستند در آینده مشتری بنزین ایران باشند.

وی ادامه داد: در کنار اینها دیگر کشورهای آسیای میانه به علاوه کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی نیز در آینده وارد‌کننده بنزین تولید ایران خواهند بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر