بازدید 4257

دولت الکترونیک در چه وضعیتی است؟

کد خبر: ۵۸۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸ 13 May 2016
نخستین گام‌های پروژه‌ دولت الکترونیکی شامل «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» هفته‌ آینده برداشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با آخرین ویرایش‌ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است و راه ورود به سامانه‌های ارایه‌دهنده خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی در آن قرار می‌گیرد.

فاز نخست پروژه‌های دولت الکترونیکی شامل «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته رضا باقری اصل -دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی و معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا به تکلیف خود در قانون برنامه پنجم توسعه کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و نقشه توسعه دولت الکترونیکی کشور مبنی بر ارائه خدمات الکترونیکی دولت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات از طریق درگاه واحد خدمات دولت، اقدام به راه اندازی این درگاه کرد.

بدین ترتیب در مصوبه شورای اجرای فناوری اطلاعات با عنوان ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیک که توسط ریاست جمهور ابلاغ شد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ملزم شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی، شناسنامه خدمات دولت را احصا کند و برای ایجاد این درگاه، در گام نخست، با تلاش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همکاری 69 دستگاه اجرایی اصلی کشور، از جمله وزارت ارتباطات، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و امور دارایی، بیش از 826 شناسنامه خدمت دولت و بسیاری از نیازمندی‌های این شناسنامه احصاء شد.

به گفته باقری، درگاه واحد خدمات دولت جهت ارائه خدمات ملی و انواع خدمات ارزش‌افزوده در راستای پیشبرد اهداف پیش‌بینی‌شده و همچنین خدمت‌رسانی بهتر به مردم و مدیریت یکپارچه خدمات عمومی کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود و هدف آن استانداردسازی فعالیت‌های دولت و حرکت به سمت معماری خدمت‌محور است، زیرا با استانداردسازی خدمات، شفافیت در اطلاع‌رسانی و دسترسی به خدمات صورت می‌گیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر اخذ خدمات را شناسایی می‌کنند و همچنین دسترسی به خدمات الکترونیک نیز حاصل می‌شود.

با وجود اینکه همه دستگاه‌های اجرایی برای خود پرتال دارند، اما امروزه در کشورهای مختلف جهان خدمات الکترونیکی فقط از یک درگاه واحد به عموم مردم ارائه می شود و بر همین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به عنوان یکی از ارکان اجرایی وزارت ارتباطات اقدام به راه‌اندازی درگاه واحد دولت الکترونیکی کرده است تا دسترسی مردم برای اخذ خدمت و فرآیند و شرایط آن آسان‌تر شود و از طریق این درگاه واحد به پرتال دستگاه اصلی ارجاع شوند.

باقری می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر تلاش کردند فرآیندهای ارائه خدمات خود را تا حد ممکن الکترونیکی کنند و اینجا همان جایی است که ارزش افزوده خدمات نسل دوم دولت الکترونیک شکل می‌گیرد. به جای اینکه مردم دنبال اخذ خدمت بدوند، دستگاه‌های دولتی در پشت منظر عمومی با تبادل اطلاعات و استعلامات ارائه سرویس را انجام دهند. در آینده‌ای نزدیک ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک دستگاه‌ها و آمار عملکرد در روند الکترونیکی شده در این درگاه قابل مشاهده خواهد بود.

درگاه واحد در سه بخش، خدمات دولت به مردم (G2C) را عرضه می‌کند. در بخش نخست و در بدنه اصلی درگاه (Hotpoint)، قابلیت دسترسی به پرکاربردترین خدمات نظیر سامانه پاسخگویی 195، ایران 141، خدمات شناسنامه‌ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار گرفته که این صفحه به طور هوشمند و متناسب با کاربرد خدمات و تقاضا تغییر خواهد کرد.

در بخش دوم ارائه خدمات به صورت فهرست‌وار و تقسیم‌بندی‌های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌ زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان پذیر است.

در بخش سوم نیز ارائه حدود 800 نوع خدمت از طریق لینک دسترسی به همراه شناسنامه خدمات 69 دستگاه‌ اجرایی که ارائه دهنده خدمات مختلف هستند، در اختیار مردم قرار گرفته است.

باقری گذرگاه خدمات دولت (GSB) را از پروژه‌های مهم و کلیدی توسعه دولت الکترونیکی می‌داند و بیان می‌کند: گذرگاه خدمات دولت (GSB) که در مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ایجاد شده یک سامانه است که به جای اینکه دستگاه های اجرایی برای تبادل اطلاعات، سرویس الکترونیک ایجاد کنند به این گذرگاه وصل می‌شوند و با استانداردهای آن دستگاه و امن بودن آن گذرگاه، خدمات الکترونیکی مربوط به دولت را تبادل یا اخذ می‌کنند.

به اعتقاد باقری از ویژگی‌های مهم درگاه واحد بهره‌گیری از جویشگرهای بومی برای دسترسی به خدمات و جست‌وجوی مطالب مرتبط در شبکه ملی اطلاعات است و گذرگاه خدمات دولت نیز تنها از طریق پیاده‌سازی بستر نرم‌افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات و اتصال سازمان‌ها به این بستر میسر می‌شود و اجرایی شدن آن منجر به نظام‌مند شدن گردش اطلاعات دولت و تسهیل فضای کسب و کار خواهد شد و سازمان‌های دولتی خدمات الکترونیکی خود را در دسترس سایر دستگاه‌ها قرار داده و با استفاده از فناوری اطلاعات و تسهیل در کسب‌ وکار، ارائه هر چه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند.

پیش از این درگاه واحد خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذرماه سال گذشته با امکان دسترسی به خدمات تمامی مجموعه‌های وابسته شامل پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و و پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان‌های فناوری اطلاعات ایران، تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان فضایی ایران، شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، پست و خدمات هوائی‌پیام و دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با هدف ارائه خدمات عینی و ملموس برای تمامی مخاطبان در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی شده بود.

این زیرساخت‌ها، گام دوم در اجرایی شدن دولت الکترونیکی و گذر به نسل دوم یکپارچگی خدمات، اطلاعات و فرآیندها است و پس از این دستگاه‌های اجرایی می‌توانند خدمات خود را در بستر G2C ،G2B در درگاه خدمات دولت و خدمات G2G را در گذرگاه خدمات دولت ارایه کنند.

همچنین با افتتاح این درگاه واحد (پرتال)، اولین گزارش ملی با کمک سازمان مدیریت برای ارزیابی میزان الکترونیکی شدن خدمات دولت براساس خدماتی که احصا شده است، ارائه خواهد شد، برنامه و میزان تحقق الکترونیکی شدن آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس میزان تحقق الکترونیک شدنشان رتبه‌بندی می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل