بازدید 7810
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تدوین طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا/ محتوای دیدار کری با بانکداران اروپایی درباره ایران

دیدار وزیر خارجه آمریکا با بانکداران اروپایی درباره ایران و قانع نشدن بانکداران از توضیحات کری، طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا، ادامه چالش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر موضوع پناهجویان و دیدار اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۸۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 13 May 2016
تدوین طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا/ محتوای دیدار کری با بانکداران اروپایی درباره ایراندیدار وزیر خارجه آمریکا با بانکداران اروپایی درباره ایران و قانع نشدن بانکداران از توضیحات کری، طرح تحریمی جدید علیه ایران در سنای آمریکا، ادامه چالش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر موضوع پناهجویان و دیدار اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، ادامه بحث‌ها درباره نحوه تعامل بانک‌ها و شرکت‌های تجاری غربی با ایران در دوره پسابرجام، موضوعی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با مدیران ارشد هشت بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. وی گفت: «بانک‌ها تا آنجا که احتیاط‌های لازم را به کار می‌بندند و می‌دانند که دارند با چه کسی مبادله می‌کنند، با معیارهای قانونی نامناسب و غیرمشخص روبه رو نخواهند شد». با این حال، مقامات بانک‌های اروپایی پس از این دیدار گفته‌اند، اظهارات کری آن‌ها را درباره ازسرگیری مبادله با ایران متقاعد نکرده است. به عنوان مثال، بانک «استاندارد چارترد» در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ مشتری ایرانی نخواهد پذیرفت و تراکنش‌های مالی مربوط به هیچ فردی را در این کشور انجام نخواهد داد.

*****

این در حالی است که به نوشته «رویترز»، کری در دیدار مذکور بار دیگر تأکید کرده که هیچ مانعی برای تعامل بانکی قانونی با ایران وجود ندارد. وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده که هیچ مانع یا محدودیتی در برابر تعامل بانکی قانونی با ایران وجود ندارد و بانک‌ها برای تجارت مشروع با ایران مشکلی ندارند. کری گفته تلاش می‌کند سوء برداشت‌ها را درباره تحریم‌های ایران برطرف کند. جان کری همچنین اشاره کرده که با بانکداران اروپایی برای پاسخ گویی به سئوالات درباره تحریم‌های ایران دیدار نمود. وی اضافه کرده هدف از برگزاری نشست لندن، شنیدن این نگرانی‌ها و تلاش برای پاسخگویی به آن‌ها بوده است. یک مقام انگلیسی اعلام کرده، حدود ده مدیر ارشد بانک‌های اروپایی در این نشست حضور داشتند.

*****

اما در همین شرایط، «المانیتور» خبر داده که نمایندگان کنگره آمریکا در حال آماده کردن طرحی جدید برای تحریم ایران هستند. قانونگذاران هر دو مجلس و هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا در ماه‌های گذشته با یکدیگر برای آماده کردن یک طرح تحریمی جامع علیه ایران همکاری کرده‌اند. قرار است، طرح تحریمی جدید قانونگذاران آمریکایی، ایران را به بهانه‌های حقوق بشر، آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های دیگر تنبیه کند. رابرت منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که از سخت‌ترین مخالفان «برجام» و تهیه‌کننده چندین طرح قانونی در سال‌های گذشته برای تحریم ایران بوده، می‌گوید: «احساس من درباره حزب جمهوری‌خواه این است که رهبران این حزب، تنها به تمدید قانون تحریم‌های ایران، بدون وضع تحریم‌های بیشتر راضی نخواهند شد». وی گفته که طی ماه‌های اخیر به همراه باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، برای تهیه طرح تحریمی جدید ایران همکاری کرده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، استمرار چالش میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر موضوع پناهجویان، در شماری از رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «دبلیو. دی. آر» اظهار داشته: «برای بی‌نیاز شدن شهروندان ترکیه‌ای از ویزای سفر به اروپا باید ۷۵ پیش شرط لحاظ شود. ترکیه فرصت دارد تا ماه ژوئیه این پیش شرط‌ها را عملیاتی کند. ۷۰ شرط را می‌توان به راحتی عملی کرد. اما انجام مابقی شروط، کار سخت و دشواری است. چون باید دید که به طور مثال ترکیه چه نوع آمادگی برای همکاری در زمینه مقابله با تروریسم در این کشور و نیز آزادی روزنامه نگاران و خبرنگاران دارد». به گفته وی، اکنون توپ در زمین ترکیه است و آنکارا ابتدا باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

*****

در ‌‌نهایت، دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با نامزد پیشرو حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع دیگری است که از شب گذشته تاکنون در مرکز توجه بوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رینس پریباس، رئیس حزب جمهوری‌خواه آمریکا، روز پنجشنبه دیدار مسئولان این حزب با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در واشنگتن را سازنده ارزیابی کرد. پریباس در صفحه توئیتر خود نوشت: «این دیدار بسیار عالی بود و می‌توان آن را گامی بسیار مثبت برای یکپارچگی حزب جمهوری خواه تلقی کرد». این در حالی است که حزب جمهوری خواه آمریکا در قبال نامزدی ترامپ که تنها نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، دچار تشتت است و هیچ گونه یکپارچگی ندارد. همزمان، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، حمایت از دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا در میان رأی دهندگان احتمالی افزایش یافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار