بازدید 14396
گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت به مراجع؛

سعودی‌ها تیم مذاکره کننده ایرانی را هم تفتیش کردند/ بعید است اجازه ورود روحانیون ملبس را بدهند/ باید فکر حج را از سر بیرون کنیم

از حدود چهار ماه پیش، تلاش بر آن است تا بحث حج را با سعودی‌ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیأتی را از ایران اعزام کنیم، دریافت ویزای آن‌ها یک تا دو ماه طول کشید. بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی‌اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری روبه رو شدند و...
کد خبر: ۵۸۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷ 12 May 2016
به فاصله چند روز از اعلام منتفی شدن اعزام زائران ایرانی به حج تمتع امسال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان به دیدار جمعی از مراجع تقلید رفتند و پس از ارائه گزارشی در این خصوص به ایشان، شنونده دیدگاه‌های ایشان درباره این مسأله بودند.

هرچه در توان بود گذاشتیم و کوتاهی نکردیم

به گزارش «تابناک»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید قم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به تعلل عربستان در پاسخ گویی گفت: متأسفانه عدم پاسخگویی عربستان باعث شده است تا ما زمان کافی برای انجام تمهیدات لازم نداشته باشیم و وارد محدوده زمانی قرمز شویم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به ناهماهنگی بین وزارت حج، خارجه و کشور عربستان اشاره کرد و گفت: این سه وزارت خانه دارای اختلافات داخلی هستند و همانطور که می‌دانید هفته گذشته وزیر حج عربستان تغییر کرد. ما از موضع عزت با عربستان وارد مذاکره شدیم و تأکید کردیم، چهار شرط اساسی ما باید رعایت شود.

در ادامه این دیدار جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مذاکرات، عربستان مواردی را تحکمی ارائه دادند که ما قبول نکردیم. از جمله این موارد، عدم برگزاری مراسم در هتل‌ها و سرکشی نکردن به سایر بعثه‌ها بود. در مورد روادید هم هیچ قولی ندادند و ما هم صدور روادید در کشور دیگر را نمی‌پذیریم.

وی افزود: از حدود چهار ماه پیش تلاش بر آن است تا بحث حج را با سعودی‌ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیأتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آن‌ها یک تا دو ماه طول کشید. بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی‌اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت سیاسی وسایل آن‌ها را تفتیش کردند.

جنتی افزود: رئیس سازمان حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان برگزار کرد، برخوردهای آن‌ها سرد و نامناسب بود. اکنون هم زمان را از دست داده‌ایم در حالی که همه تلاش خود را کرده‌ایم و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری هر چه در توان بود گذاشتیم و کوتاهی نکرده‌ایم.

هواپیمای ایران مجوز ورود به عربستان را ندارد


رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به دیدار آیت آلله سبحانی در قم رفت و به ارائه گزارشی از روند مذاکرات حج پرداخت. او در این باره گفت: به رغم پروتکل سیاسی، ما چهار نامه به وزیر حج عربستان فرستادیم تا در خصوص حج مذاکرات انجام شود. متأسفانه فضای سیاسی تندی در عربستان علیه ایران حاکم است و حتی بعید است اجازه ورود روحانیون ملبس به این کشور داده شود.

وی افزود: متأسفانه در فاجعه منا بیش از هفت هزار زائر مظلومانه به شهادت رسیدند اما رسیدگی عربستان بسیار نامناسب بود، چنانچه بیش از پنج هزار پیکر را در ۲۵ کانتینر زیر آفتاب نگه داشتند.

اوحدی در ادامه گفت: شرکت هوایپیمایی عربستان هفته پیش اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی ایران مجوز ورود به این کشور را ندارند. زمانی که در مذاکرات موضوع امنیت را مطرح کردیم خیلی پاسخگو نبودند و گفتند ما میزبان هستیم و تمهیدات را داریم. با این حال ما بیست راهکار ارائه کردیم که در ابتدا با استقبال آنان مواجه شد.

آیت الله سبحانی، مرجع عالیقدر تقلید در این دیدار گفت: مسأله حج بسیار مهم است و اگر نتوانستید از این راه نتیجه بگیرید، راه‌های سیاسی دیگر را پیش گیرید. برای برگزاری حج حداقل شرایط را قائل شوید و اگر این دو شرط را عربستان پذیرفت، مستحبات را کنار بگذارید.

وی در ادامه افزود: اطمینان از تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی دو شرط اصلی و اساسی است و عربستان باید این دو شرط را قبول کند ضمن اینکه سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیری‌های خود را انجام دهند؛ عربستان برای پذیرش زائران اراده جدی ندارد، چون اگر داشت قدمی در این راستا برمی‌داشت، با وجود این ناامید نشوید و راه‌های سیاسی دیگر باز است تا اصل مسأله حج از بین نرود.

باید فکر حج را از سر بیرون کنیم


رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به دیدار آیت الله مکارم شیرازی رفتند.  جنتی در این دیدار گفت: پیش بینی ما این است که امسال حج برگزار نخواهد شد، چون ما بر چند نکته تاکید اساسی داریم و اگر هم شرایط فراهم شود باز هم دولت عربستان سخت گیری‌هایی را خواهد داشت. حتی ممکن است مردم عربستان که تحت تبلیغات شدید علیه ایران و شیعه هستند هم برخورد نامناسبی با زائران داشته باشند.

جنتی تأکید کرد: از چهار ماه قبل سازمان حج و زیارت پیگیری‌های خود را انجام داده است و در سفری که برای مذاکرات به عربستان داشتند با مشکلاتی مواجه بودند.

پس از این گزارش، آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید فکر حج را از سر بیرون کنیم، چون ما خواهان حجی عزتمندانه هستیم. علایم نشان می‌دهد که قصد عربستان توهین است و من معتقدم که با این شرایط باید فکر حج را از سر بیرون کنیم؛ ضمن اینکه مردم هم به حج با ذلت مایل نیستند.

وی افزود: عربستان خود را مالک حرمین می‌داند و می‌خواهد انتقام یمن، سوریه و عراق را از طریق حج بگیرد. این برخورد عربستان سیاسی و انتقامی است؛ چنین حجی را نه خدا می‌پسندد و نه مردم. حتی اگر عربستان پیشنهاد برگزاری حج را دهد شما بگویید به دلیل فرصت کم نمی‌توانیم سرویس دهی به زائران را انجام دهیم بنابراین باید فکر حج امسال را از سر به در کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه گفت: ما حجی می‌خواهیم که عزتمندانه باشد چرا که کشور ما در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و دلیلی ندارد که در مقابل یک مزدور آمریکا سر فرود بیاوریم. به هر حال باید دور حج امسال را قلم بگیریم، چون حج امسال عملی نیست.

وی افزود: باید اهرم‌های فشار داشته باشیم تا عربستان خود را مالک حرمین نداند. از این روی، باید این طرح را که اداره حرمین از نظر حج در اختیار سازمان همکاری‌های اسلامی باشد، دنبال کنیم. مردم هم از نرفتن به حج ناراضی نیستند و خدا کند کسی برای تمتع از طریق کشورهای دیگر برای گرفتن روادید اقدام نکند تا حرمتش در کشور عربستان حفظ شود.

وزیر حج جدید عربستان قیمت عمره را افزایش خواهد داد


در ادامه دیدار، اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پس از موضع گیری شما در خصوص حج، پاکستان، مالی و الجزایر هم موضع خوبی گرفتند و اعلام کردند که برای موضوع حج باید تدبیر جدی اندیشیده شود.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم وزیر حج جدیدی عربستان برای افزایش قیمت عمره، به خواسته‌های کشورمان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که سازمان حج و زیارت به شدت بر آن تأکید داشت، حفظ عزت و کرامت زائران بود. ما در مذاکرات یک سؤال ساده مطرح کردیم و پرسیدیم چه تمهیداتی برای امنیت زائران در نظر گرفته‌اید که آنان پاسخ شفافی نداشتند.

سعودی ها تیم مذاکره کننده ایرانی را هم تفتیش کردند/ بعید است اجازه ورود روحانیون ملبس را بدهند/ باید فکر حج را از سر بیرون کنیم

کسانی که مستطیع هستند، امسال حجی بر گردن ندارند

ارائه گزارش به آیت‌الله جوادی آملی و استماع دیدگاه وی، بخش دیگر دیدارهای امروز جنتی و اوحدی با مراجع را شکل داد. وی در این دیدار با بیان اینکه جهان تنها ایران نیست، گفت: ما و کشورهای دیگر باید با زبان مشترک با یکدیگر در ارتباط باشیم و زبان بین‌المللی را در این زمینه حفظ کنیم. تا زمانی که افراد ملحد، مشرک و کافر شما را محترم می‌شمارند، باید احترام و عزت آن‌ها را حفظ کنید.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما در میدان مین هستیم گفت: امنیت امروز به برکت خون شهداست و نباید آن را از دست بدهیم. باید مواظب مسائل شرعی باشیم و در این زمینه تمهیدات لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به مسأله کتاب گفت: کشور ما کشور کتاب نیست ولی کشور عقل و هوش است، مردم کم کتاب می‌خوانند ولی اگر خلافی مشاهده کنند می‌رنجند. مردم از ما ادب، عقل،‌ راستی و درستی می‌خواهند. یکی از معجزات ظهور حضرت (عج) تکمیل عقل مردم است. باید در نظر داشت اکنون مشکل مالی در جهان وجود ندارد ولی جهل از مشکلات مهم جهان به شمار می‌رود.

آیت الله جوادی آملی در پایان درباره آنهایی که استطاعت مالی دارند و انجام حج بر ایشان واجب شده، گفت: از نظر شرعی کسانی که امسال برای حج مستطیع شدند، حجی بر گردن ندارند زیرا شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانند به حج بروند.

اگر شروط ایران را نپذیرند نمی‌گذاریم زائری به حج برود


آیت الله نوری همدانی در مراسم دیدار وزیر ارشاد و رئیس سازمان حج و زیارت با ایشان با بیان اینکه هدف اسلام عزت است، گفت: ما می‌خواهیم عزت اسلام و امنیت مسلمانان حفظ شود، مستطیع حج اگر احساس خطر می‌کند واجب نیست که به حج برود.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر عربستان شروط ایران را نپذیرد ما هم نمی‌گذاریم زائری به حج برود. ممکن است برخی زائران از طریق کشور دیگری به حج بروند اما اگر موضع گیری ما نرفتن به حج باشد باید کاری کنیم که زائران از هیچ راهی نروند و در این موضوع فرقی بین شیعه و سنی نیست.

جنتی و اوحدی که صبح امروز به شهر مقدس قم سفر کرده‌اند در ادامه برنامه‌ها و دیدارهای خود با حضور در مرکز فقهی ائمه اطهار، با آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار و گفت‌وگو کردند که این دیدار خصوصی برگزار شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر